کد خبر: ۳۲۰۱۹
تعداد بازدید: ۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸

کارگرانی که چشم امیدشان اعتماد به تولید ملی است

دمای بالای 50 درجه، تابش آفتاب مستقیم و نمی‌توانی بیش از پنج دقیقه ایستادن زیر نور خورشید را تحمل کنی اما هزاران کارگری را می‌بینی که برای درآوردن نان حلال و روی پا ایستادن تولید ملی تمامی این سختی‌ها را به جان خریده‌اند و برای افتخار و عزت کشورمان این شرایط سخت را تحمل می‌کنند.
به گزارش مارین نیوز، صنعت کشتی سازی در حوزه صنایع دریایی به عنوان یک صنعت مادر و یک محور اصلی در تولید ملی به دلیل برخی بی توجهی‌ها در حالت رکود به سر می‌برد و کارشناسان و فعالان این صنعت نگران افول آن هستند. هزینه‌های سنگین، نبود حمایت‌های لازم، محقق نشدن وعده‌ها و باور نداشتن مسئولان و دولتمردان مهم‌ترین مشکلات این بخش است.
37 کیلومتر از بندرعباس دور می‌شویم به مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) می‌رسیم، محلی که هزاران کارگر در آن با عرق به این آب و خاک و برای سربلندی ایران اسلامی در کنار یکدیگر برای دستیابی به عزت ایرانی در حال فعالیت هستند.
آری سخن از کارگران مجتمع کشتی سازی است که با شرایط سخت دست و پنجه نرم می‌کنند و در این گرمای طاقت فرسا برای چرخیدن توسعه صنعت دریایی کشور شبانه روزی تلاش می‌کنند و روزها را به امید اول ماه که با دست پر به خانه برگردند سپری می‌کنند.
وارد مجتمع می‌شویم که گستردگی و حجم کار انسان را سردرگم می‌کند، همان‌طور که پیش می‌رویم به کارگری می‌رسیم که در حال کار با دستگاه جوش است. عباس زنگی نژاد در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه متولد شیراز است و 15 سال سابقه کار در این مجتمع دارد، افزود: کار اصلی‌ام در قسمت جوشکاری است و در این مدت تجارب گران‌بهایی از حضور در این مجتمع به‌دست آورده‌ام.
وی با اشاره به اینکه مدرک تحصیلی‌اش دیپلم است، تصریح کرد: در زمانی که کار خود را در این مجتمع آغاز کردیم چنین سیستم‌های پیشرفته‌ای مستقر نبود اما امروز شاهد هستیم پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های روز جهان استقرار یافته‌اند.
این کارگر 37 ساله با بیان اینکه امروزه امکان ساخت بزرگ‌ترین شناورها و سکوهای نفتی در این مجتمع وجود دارد، خاطرنشان کرد: بهترین خاطره تمامی کارگران شاید به آب اندازی کشتی اقیانوس پیما ایران-اراک و پاداش رئیس جمهور به کارگران بود که تلاش و خستگی همگی‌مان را از تن بیرون کرد.
زنگی نژاد در پایان از مسئولان خواست نگاه ویژه‌تری به این مجتمع و توانمندی کارگران داشته باشند تا این صنعت داخلی روی پا خود بایستد.
جلوتر که می‌رویم کارگرانی را می‌بینید که سعی در تلاش برای به پایان رساندن بدنه شناور دارند، اسماعیل طبری که چهره سبزه‌اش نشان از هرمزگانی بودنش می‌دهد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: 13 سال است در این مجتمع در قسمت نصب بدنه کار می‌کنم.
وی با بیان اینکه سختی کار در مجتمع کشتی سازی زیاد است، افزود: در این گرمای طاقت فرسا تنها عزت و پیشرفت کشورمان باعث شده که کار کنیم و این رنج و سختی را به جان بخریم.
این کارگر با اشاره به اینکه پیشرفت کنونی مجتمع کشتی سازی حاصل به بلوغ رسیدن همه کسانی است که در اینجا حضور داشته‌اند، اظهار کرد: امیدوارم مسئولان دولتی نگاه ویژه‌ای به این مجتمع داشته باشند و در حد شعار نباشد زیرا نان 5 هزار خانواده از کار و فعالیت در این صنعت عظیم به دست می‌آید.
طبری در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولان کشوری در تحقق شعار سال که همان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است بیش از پیش کوشا باشند.
حضور در این مجتمع می‌تواند نشان دهد جوانان این مرز و بوم تمامی سختی‌ها را برای ملی کردن صنایع به جان می‌خرند اگر کمی مورد حمایت و اعتماد قرار گیرند.
سرپرست انبارهای مجتمع کشتی سازی فرا ساحل با اشاره به حقوق یک و نیم تا دو میلیون تومانی کارگران در این مجتمع، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه از سال 80 در این مجتمع فعالیت می‌کند، اظهار کرد: از سال 82 که اقدام به ساخت شناور کردیم تا امروز سومین کشتی اقیانوس پیما در حال اتمام است.
علی دهقانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت دو کشتی حمل فرآورده‌های نفتی در این مجتمع آغاز شده که در حال نهایی شدن است، تصریح کرد: اکنون این مجتمع به مرزی از توانمندی رسیده که قادر به ساخت نیازهای موجود کشور است.
وی با بیان اینکه اگر به این توانمندی اعتماد شود می‌توانیم خود را ثابت کنیم، خاطرنشان کرد: از لحاظ جوشکاری، مونتاژ، برنامه ریزی، کنترل کیفیت و مهندسی و نقشه کشی تحت کلاس‌های بین‌المللی در ایزوایکو مشغول فعالیت هستیم.

دهقانی با اشاره به فعالیت بیش از 5 هزار نفر در این مجتمع، اضافه کرد: از تمامی نقاط کشور در این مجتمع حضور دارند پس نیاز است مسئولان عالی رتبه کشور به ویژه شخص رئیس جمهور به این صنعت به شکل ملی نگاه کند.

به گفته وی، راه توسعه اقتصادی کشور با تکیه بر توان داخلی هموار می‌شود، بنابراین تکیه بر توان داخلی و تاکید بر استفاده از تولیدات داخلی علاوه بر رونق اقتصادی موجب بالا رفتن آمار اشتغال و نیروی کار بومی در هر منطقه خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه باید شعاری که در ابتدای سال توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شد را در عمل انجام دهیم نه در حد حرف باقی بماند، تصریح کرد: امیدوارم شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت در قراردادهایشان با کشورهای خارجی تجدید نظر کنند زیرا سفارش به ایزوایکو علاوه بر مقرون به صرفه‌تر بودن، سبب عدم خروج ارز از کشور و افزایش اشتغال جوانان این مرز و بوم می‌شود.
وی در پایان با ابراز ناراحتی کارگران از سفارش یکی از شرکت‌های کشورمان برای ساخت کشتی به کشور کره جنوبی علی رغم وجود توانمندی ساخت آن در داخل کشور، اضافه کرد: نباید خودمان باعث تحریم و ضربه خوردن صنعت داخلی شویم و در صورت ادامه روند بی اعتمادی مسئولان به این مجتمع سبب بیکاری جوانانی می‌شویم که تمامی زندگی‌شان از این مجتمع تأمین می‌شود.
آری صنعت کشتی سازی را صنعتی زمخت می‌نامند و کارگرانی را می‌بینید که برای جوشکاری و رنگ آمیزی به قسمت‌هایی می‌روند که شاید کسی باورش نمی‌شود و اگر مسئولان ذی‌ربط این صحنه‌ها را از نزدیک ببینند شاید به توانمندی جوانان این مرز و بوم بیش از پیش توجه کنند، جوانانی که چشم امیدشان به سرمایه گذاری شرکت‌هایی است که این روزها سفر به کشورهای آسیایی شرقی و سفارش به آن‌ها عینکشان را آفتابی کرده است!  
به گزارش ایسنا، با وجود ظرفیت‌ها و نیروهای متخصص و فارغ‌التحصیلان ورزیده متأسفانه تنگناهای موجود سد راه توسعه این صنعت اشتغال زا و مؤثر شده است و تا دیدگاه مسئولان نسبت به این صنعت تغییر نکند و حمایت‌ها از مرحله حرف وارد مرحله عمل نشود امیدی به احیای این صنعت و روشن شدن چراغ کم سوی کشتی سازی نیست.

منبع : ایسنا 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خوشدل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
این آمار 5000 نفر اشتباه است. طبق گزارش سال 93 صندوق توسعه دریایی تعداد کل کارکنان صنعت دریایی کشور تقریبا این مقدار است. نویسنده محترم با دقت بیشتری به ارائه گزارش بپردازد.البته به کلیه کارکنان این مجموعه خسته نباشید عرض می کنم.
ارسال نظر