براساس برنامه پیشنهادی دولت در برنامه ششم توسعه قرار است بنادر، مشمول واگذاریها شده و بخش خصوصی نیز در برخی موارد به طور کامل عهدهدار امور بندری کشور شود.
به گزارش مارین نیوز، براساس برنامه پیشنهادی دولت در برنامه ششم توسعه قرار است بنادر، مشمول واگذاریها شده و بخش خصوصی نیز در برخی موارد به طور کامل عهدهدار امور بندری کشور شود. اما با اینکه وزیر راه و شهرسازی بارها اجرایی شدن پروژه ها را، واگذاری این پروژه ها به بخش خصوصی عنوان کرد و در این راستا بخشنامه ای در مهرماه نود و چهار صادر کرد. اما پس از گذشت نزدیک به یک سال و با توجه به مهلت شش ماهه داده شده به سازمانهای تابعه وزارت راه و شهرسازی، صندوقهای بازنشستگی، شرکتها، صندوقهای تعاونی کارکنان، صندوقهای پسانداز کارکنان و ... که وابسته به این سازمانها هستند همچنان در حال فعالیت اقتصادی می باشند.
این در حالی است که غلامرضا سلامی مشاور حسابرسی وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای عزم وزیر را برای اجرای این بخش نامه جدی اعلام کرد و از تصمیماتی سخن گفت که برای دور نگاه داشتن شبه دولتی ها از پروژه ها اتخاذ شده است. وی در همان گفتگو از بخش خصوصی خواست تا در صورت مشاهده هر اقدامی که خلاف دستور وزیر باشد آنها را مطلع سازند تا پیگیری های لازم انجام شود.
اما از زمان صدور این بخشنامه مناقصه های بسیاری منجمله واگذاری لایروبی بنادر کشور به بخش خصوصی می باشد. شرکت نگین سبز خاورمیانه که به گفته کارشناسان 100% متعلق به صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی می باشد در این مناقصه حضور داشت و نتایج این مناقصه مهم 2 بار ابطال گردید و به مرحله سوم کشید و در نهایت این شرکت به عنوان برنده مناقصه و انجام عملیات لایروبی، نگهداری و تعمیر لایروبها و تجهیزات مربوط در حوزه بنادر جنوب شرق کشور، مورد قبول اعضای کمیسیون مزایده سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت که مدت این قرارداد پنج سال و آغاز آن از ابتدای سال 1395 میباشد.
اکنون با توجه به شرایط شرکتهای خصوصی که دوران سختی را در زمان تحریم ها سپری نمودند و امید به آینده، انجمن مهندسی دریایی ایران و انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران به عنوان نمایندگان بخش عظیمی از جامعه دریایی کشور، طی نامه ای از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خواهش نمودند با توجه به سپری شدن مدت 6 ماه مشخص شده پیگیری های لازم در این خصوص صورت گرفته تا موجبات رفع این معضل اساسی فراهم گردد.
بر همین اساس بود که سید آرش علوی عضو کمیسیون رقابت، خصوصیسازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بهعنوان پیشنهاد اولیه دولت، موارد مشابه واگذاری بنادر به بخش خصوصی وجود دارد، اظهار کرد: باید اجازه دهیم برنامه ششم توسعه به صورت رسمی تحویل مجلس شورای اسلامی شود و بعد از آن مورد بررسی قرار گیرد و درنهایت با استناد از نتایج آن نظر خود را ارائه دهیم.
از شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی می توان به شرکت نگین سبز خاورمیانه، سرمایه گذاری امین، هدایت کشتی خلیج فارس، خط نقره ای قشم، شرکت دریایی و بندری افق، آریا بنادر ایرانیان و ... اشاره نمود که همچنان در مزایده ها و مناقصات حضور داشته و با بخش خصوصی واقعی رقابت می کنند.
اما اینک سوال اینجاست چرا کسی اعتنایی به بخشنامه وزیر نداشته و در فضایی کاملا آزاد و بدون دغدغه داشتن، اینگونه همچنان به فعالیت خود ادامه داده و فقط در راستای منافع تعریف شده خود عمل می نمایند. انگار تافته ای جدا بافته بوده و گوش شنوایی برای این گونه بخشنامه ها نداشته و در عوض چشم و گوش تیزی برای گرفتن مناقصات دارند.
بخشنامه وزیر راه و شهرسازی