گردشگری دریایی و ساحلی یکی از مهم ترین، جذابترین و سودآورترین حوزههای گردشگری در جهان است.
دکتر حسن تقیزاده انصاری :
مارین نیوز - در بیشتر كشورهای دنیا توجه به تورهای دریایی، حملونقل دریایی، ورزش و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمیهای مرتبط با ساحل و فراساحل در صدر برنامههای گردشگری قرار دارد؛ مالزی برای ایجاد گردشگری پایدار در این كشور پاركهای دریایی در جزایر تیكا را گسترش میدهد. اندونزی نیز با استفاده از شیوههای سنتی و مدرن، گردشگری دریایی را روزبهروز توسعه میدهد.
در سال2013 بیش از 20 میلیون نفر با درآمدی معادل 34 میلیارد دلار در جهان سفر دریایی داشتهاند و در این میان استرالیا بهعنوان یكی از اصلیترین مقاصد گردشگری دریایی جهان در سال2012 توانسته 2.5میلیارد دلار تنها از گردشگری دریایی خود درآمد كسب كند.
ایران اما با دارا بودن بیش از 5هزار و 800 كیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب، وجود سواحل متنوع و ماسهای، بندرهای تاریخی، جنگل حرا، زیستگاه پرندگان و زیستگاه گاندو، اسكلههای تفریحی، لنج سواری با لنجهای خاطرهدار، وجود جلبكهای دریایی خاص، دلفینها و لاكپشتها و موجسواری در تنها بندر اقیانوسی ایران، كشوری خاص برای گردشگری دریایی است. كشورهای حوزه خلیجفارس با داشتن سهم كمی از دریای فارس، رقیب جدی ایران در گردشگری دریایی شدهاند. امارات طی دوره 7ساله در سال2012 توانست 600هزار گردشگر دریایی را از طریق پهلو گرفتن كروزهای مسافری پذیرایی كند، عمان نیز با حذف تشریفات دریافت روادید برای گردشگرانی كه از طریق دریا وارد خاك این كشور میشوند، تسهیلات فراهم كرد و هرماه كروزهای قاره پیما در بنادر كشورهای همسایه پهلو میگیرند.
سالانه حدود 12میلیون نفر - سفر دریایی در ایران انجام میشود كه بیشتر آنها به قصد خرید از بازارهای مناطق آزاد قشم و كیش است. در ساحل بندرعباس اما كمتر تور یا شناور گردشگری دریایی مورد توجه است. درصورتی كه در دوبی با اندك تغییرات در شناورهای سنتی، آنها را به لنجهای گردشگری تبدیل كردهاند. سفر 2ساعته با این لنجها نیز به ازای هر نفر 200 تا 300 درهم برای دوبی ارزآوری دارد و با توقف كروزها برای مدت یك یا 2روز در این كشورها 2 تا 6 هزار گردشگر به این كشورها وارد میشوند.
وجود برخی تورهای دریایی گردشگری در جزیره كیش و استقبال چشمگیر مردم از آنها، لزوم توسعه این صنعت را در سایر شهرهای ساحلی ایران توجیه پذیر میكند و متولیان صنعت گردشگری در ایران نیز میتوانند با فراهم كردن زیرساختها و دعوت از شركتهای بزرگ كروز زمینه پهلوگیری كروزهای گردشگری را در بنادر جنوبی ایران فراهم كنند.