موسسه رده بندی ایرانیان با رده بندی بیش از 6 میلیون GT از انواع شناورها و کشتی ها در بین موسسات رده بندی غیر عضو IACS مقام اول را داراست.
به گزارش مارین نیوز، موسسه رده بندی ایرانیان سازماني مردم نهاد و غيرانتفاعي است که در سال 2006 تشکیل شد و براي ارتقاء سطح ايمني، امنيت، کيفيت و فنآوري در زمينههاي مختلف علمي، آموزشی، فني، توليدي، صنعتي و خدماتي در صنايع و بخشهای مختلف و مرتبط با آن در سطح ملی و بینالمللی فعاليت مي کند.
این موسسه با رده بندی بیش از 6 میلیون GT از انواع شناورها و کشتی ها در بین موسسات رده بندی غیر عضو IACS مقام اول را داراست. فصلنامه موسسه رده بندی KR کره جنوبی در شماره اخیر خود گفت و گویی اختصاصی با مهندس حسن رضا صفری مدیرعامل ICS ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:
- در مورد موسسه و حوزه اصلی فعالیت موسسه رده بندی ایرانیان و نقاط قوت آن صحبت کنید.
در ابتدا لازم است از مدیرعامل موسسه KR، دکتر پارک و مدیران قبل از ایشان برای انعقاد قرارداد و همکاری سازنده بین دو موسسه تشکر کنم. این قرارداد همکاری یکی از دلایل رشد و پیشرفت ICS است که سبب شده موسسه رده بندی ایرانیان به یک موسسه تمام عیار تبدیل شود و این مهم با حمایت ها و راهنمایی های موسسه KR امکان پذیر شد. ICS یک موسسه رده بندی بین المللی است که توسط سازمان دریایی بین المللی دریانوردی به عنوانR.O (recognized organization) به رسمیت شناخته شده است. موسسه رده بندی ایرانیان از سوی دولت ایران نیز معتبر شناخته شده و اخیرا اختیاراتی از دولت فدرال میکرونزی جهت رده بندی، صدور گواهینامه های قانونی و فعالیت های صنعتی مرتبط شامل تاسیسات ساحلی و فراساحلی به دست آورده است. حوزه فعالیت اصلی ICS شامل سرویس دهی به ناوگان تجاری و بخش های صنعتی، ارائه مشاوره مدیریت کیفیت و رتبه بندی کیفی و آموزشی مرتبط دریایی است. از اهداف اولیه موسسه رده بندی ایرانیان توسعه و پیاده سازی صنعت دریایی و استاندارد سازی کشتی ها برای تضمین ایمنی دریانوردان است. از دیگر اهداف، حفظ دارایی و حفاظت از محیط زیست برای داشتن کشتی های امن تر و اقیانوسی پاک تر است.
- بزرگترین چالشی که تابحال موسسه رده بندی ایرانیان با آن روبرو شده، چه بوده است؟
بزرگترین چالش ما روبرو شدن با تحریم های تحمیل شده بر ناوگان دارای پرچم ایران توسط قدرت های غربی به رهبری آمریکا و اروپا بود. در زمان تحریم ها موسسات رده بندی بین المللی سرویس های خود را به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی قطع کردند. کشتی هایی که بیش از پنج دهه تحت رده بندی موسسات رده بندی بین المللی بودند به یکباره رها شدند. ICS باید تغییر رده بندی بین المللی را در طول مدت زمان کوتاهی انجام می داد که خوشبختانه در حداقل زمان و به شکل موفقیت آمیزی به این مهم نائل شدیم.
- تحریم های بین المللی چگونه بر روی صنعت دریایی ایران و فعالیت شما تاثیر گذاشت؟ در وضعیت کنونی و با برداشته شدن تحریم ها انتظارات شما برای پیشرفت صنعت دریایی ایران چیست؟
تحریم ها تاثیر زیادی روی فعالیت ناوگان تجاری ما در تمام مسیرها داشت، در مواردی این محدودیت ها عاملی برای از دست دادن فعالیت تجاری کشتی ها و مزایای تجاری آن ها بود که البته در مدت کوتاهی مجددا قعالیت آن ها از سر گرفته شد. به این معنا که با وجود روبرو بودن با محدودیت ارائه خدمات و پشتیبانی، تمامی امور صادرات و واردات منحصرا به ناوگان با پرچم ایران سپرده شد و موسسه رده بندی ایرانیان فعالیت هایش را برای توسعه فعالیت ناوگان ملی ایران که قبل از آن تحت پوشش موسسات رده بندی خارجی بود، گسترش داد که درآمد موسسه از این بابت به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافت؛ به طوری که ظرفیت غیرخالص شناورهای تحت پوشش ICS به بیش از 6 میلیون GT رسید.
با اجرای برجام JCPOA (the joint comprehensive plan of action) که رده بندی ناوگان ملی ایران کماکان تحت رده بندی ICS می باشد این ناوگان ملی مجددا به بازار حمل و نقل دریایی بین المللی خود بازگشت؛ هرچند به دلیل رکود جهانی اقتصادی که بر کل خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا تاثیرگذار بود، رشد آن بسیار کند بود، اما فعالیت ناوگان ملی ایران مجددا احیا شد که ارائه خدمات ICS در این میان بسیار موثر بود.
- ICS و KR اخیرا قراردادای را در قالب همکاری مشترک Joint venture برای ایجاد موسسه مشترک به امضا رساندند. در این مورد توضیح دهید.
موسسه رده بندی ایرانیان مفتخر است که قرارداد همکاری جدیدی با KR برای تاسیس موسسه ای مشترک به منظور حمایت از کشتیرانی و پروژه های ساخت به امضا رسانده است. البته این مهم می تواند در پیشرفت طرح های صنعتی در بخش انرژی های تجدیدپذیر و بخش های مختلف نفت و گاز ظهور کند. این موسسه مشترک در تهران تاسیس خواهد شد و تحت مدیریت مشترک ICS و KR فعالیت خواهد داشت. این موسسه با هدف حمایت از رشد بازار و اقتصاد ایران همکاری خواهد کرد.
- به نظر شما همکاری بین ICS و KR چگونه بر صنایع دریایی ایران تاثیر گذار خواهد بود؟ شما در مورد نحوه همکاری این دو موسسه برای پیشرفت در آینده چه نظری دارید؟
موسسه رده بندی KR از سال 2010 در ایران حضور داشته و سابقه و اعتبار بالایی در صنعت دریایی ایران برای خود ایجاد کرده که منتج از حمایت ها و همکاری های نزدیک با ICSبوده است. در وضعیت کنونی اکثریت شرکت های کشتیرانی، کشتی سازی و صنایع وابسته به سرویس های مشترک ما اعتماد دارند که این موضوع به دلیل ارائه خدمات مناسب و استاندارد توسط KR و ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع دریایی و وابسته است. بدین علت از صنایع دریایی کشور درخواست می کنم که اینگونه خدمات را از دفتر KR در تهران، تحت مدیریت آقای JONG-WON KIM دریافت نمایند. شخصیت فردی و رفتار احترام برانگیز وی به شکلی است که مشتریان را جلب می نماید.
شکی نیست که همکاری مشترک بین ICS و KR، موجب رشد سریع و موفقیت آمیز این موسسه در جامعه دریایی ایران خواهد شد، تا زمانی که دفتر KR در ایران فعالیت داشته باشد ، توسط جامعه دریایی ایران نیز حمایت و پشتیبانی خواهد شد. افزایش اعتبار و سابقه درخشان از جمله فاکتورهایی است که موقعیت بسیار خوب KR را برای همیشه در ایران تضمین خواهد کرد.
- نظر شما در مورد آرمان و افق های پیش روی ICS برای کمک به صنعت دریایی ایران و جهان در آینده چیست؟
آرمان و افق مورد انتظار ما در صنعت دریایی ایران و جهان رسیدن به سطحی بی رقیب از نظر فنی و نوآوری مدیریتی است؛ به شکلی که هیچگاه شاهد از دست دادن جان انسانی در دریا یا آسیب رسانی به محیط زیست دریایی نباشیم. آرزوی ما این است که اگر زمانی یک کشتی در موقعیت خطرناکی قرار داشت، توانایی حرکت به سمت پناهگاه امن را داشته باشد و صدمات تنها به بدنه و تجهیزات کشتی وارد گردد.