مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه به همه تعهداتمان (به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) عمل کردهایم، گفت: با توجه به وجود توانایی ساخت انواع کشتی تا ظرفیت 50هزارتن توسط تکنسینها ومهندسان ایزوایکو، آماده پذیرش سفارشهای جدید هستیم.
به گزارش مارین نیوز، حمید رضاییان اصل اظهار کرد: با وجود بیکاری بالا درکشور متاسفانه هم اکنون 70 درصد از ظرفیت ایزوایکو به دلیل نبود سفارش ساخت بدون استفاده باقی مانده است و هرچند استفاده ازاین ظرفیتها نیازمند عزم ملی است، اما جماعتی نمیخواهند در این بخش رونق ایجاد شود.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با انتقاد از شرکتهای دولتی در خصوص ندادن سفارش ساخت و تعمیر شناورهای تحت مالکیت شان به ایزوایکو، تصریح کرد: ادامه این روند موجب زمین گیر شدن صنعت کشتی سازی و حتی ساخت صنایع فراساحل در داخل و درنتیجه خوشحالی دشمنان این نظام میشود.
رضاییان سود اصلی صنایع کشتی سازی را در سری سازی(سفارش تعداد زیاد کشتی) دانست و عنوان کرد: سفارش ساخت تکی منجر به ورشکستگی چنین صنعتی با این وسعت از فعالیت میشود.
وی خاطرنشان کرد: درحالی ایزوایکو قابلیت ساخت انواع شناورهای کوچک و بزرگ و حتی اقیانوس پیما را دارد که سازمان بنادر و دریانودری سفارش ساخت بیش از 10 فروند کشتی را به شرکتهای خارجی داده است.
مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان تواناییهای این شرکت در خصوص تعمیر انواع شناور تا ظرفیت 45 هزار تن، افزود: تعمیر کشتیها از 35 روز به کمترین زمان یعنی بین 10 تا 12 روز کاهش یافته است.
رضاییان اصل با تاکید برعمل به فرمایشات رهبرفرزانه انقلاب در خصوص اقتصادمقاومتی، افزود: هم اکنون که ایزوایکو پس از سالها تجربه به این مرحله از رشد رسیده زیبنده نیست و ما نمیتوانیم بپذیریم شرکت های داخلی بجای تقویت آن، سفارش ساخت کشتی و سکوهای نفت و گاز و حتی تعمیر شناورهای حمل نفت (شرکت نفت کش)را به کشورهای خارجی بدهند.
وی ادامه داد: از مهمترین مزایای آن می توان به وجود منطقه ویژه اقتصادی کشتیسازی خلیج فارس، ارائه خدمات پشتیبانی به تمام واحدهای مجتمع، اسکله های تخلیه و بارگیری، انتقال و صادرات محصولات نفتی و مواد معدنی، ارائه خدمات انبار داری و برخورداری از تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد.
بنا به اظهار وی، شرکتهای زیرمجموعه ایزایکو نیز شامل صنایع کشتی سازی بحر گسترش هرمز، صنایع کشتی سازی ندیم گسترش هرمز، مبین سازه گستر خلیج فارس، گروه تامین تجهیزات شفق هرمز، عظیم گسترش هرمز و بحر گسترش هرمز اعلام شدهاند.
این مقام مسئول ابراز نگرانی از وجود لایههای قدرت و رانت در پا نگرفتن صنعت کشتی سازی، اضافه کرد: وقتی این توانمندی در داخل کشور وجود دارد، چرا باید این صنعت را دور زد یا چوب لای چرخ آن گذاشت و ضمن هدر دادن سرمایه ملی به خیل جمعیت بیکار در کشور افزوده شود.
آری صنعت کشتی سازی را صنعتی زمخت مینامند و کارگرانی را میبینید که برای جوشکاری و رنگ آمیزی به قسمتهایی میروند که شاید کسی باورش نمیشود و اگر مسئولان ذیربط این صحنهها را از نزدیک ببینند، شاید به توانمندی جوانان این مرز و بوم بیش از پیش توجه کنند، جوانانی که چشم امیدشان به سرمایهگذاری شرکتهایی است که این روزها سفر به کشورهای آسیایی شرقی و سفارش به آنها عینکشان را آفتابی کرده است!
منبع : ایسنا