کد خبر: ۳۲۲۶۲
تعداد بازدید: ۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

وارد کنندگان شناور، عزم شکستن کمر شناورسازان داخلی دارند

بنظر میرسد مسئولان این صنعت عزمی مبنی بر عدم واردات كشتی های خارجی ندارند و باتوجه به حساسیت این مسئله در صورت عدم اقدام لازم، نام كشتی ها وارداتی و اسامی دلالان ریز و درشت این صنعت منتشر خواهد شد.

به گزارش مارین نیوز، مدتی است دائما خبرهای نامیمون و نامباركی میرسد كه خاطر مردم شریف ایران، شناورسازان و تولید كنندگان داخلی را مكرراً مكدر كرده است. واردات بی رویه كشتی های بزرگ و كوچك از خارج كشور چند سالی است كه ضربه بزرگی را بر پیكر اقتصاد ایران وارد كرده و هرساله مقدار زیادی ارز از كشور خارج میكند. 
متأسفانه كشتی های بسیاری از كشورهای حاشیه خلیج فارس وارد میشوند كه از نقطه نظر كیفیت و امنیت در سطح پایینی بوده، براحتی ثبت و پلاك شده و توسط تعاونی ها بكار گرفته میشوند، در این وسط خلأهای قانونی بسیاری وجود دارد. 
واردات شناور به اقتصاد مقاومتی چنان ضربه ای وارد میكند كه كمر شناورسازی ها داخلی را میشكند و خنجر بر گلوی تولید كنندگان داخلی گذاشته است. كشتی های كه در كشورهای شرق آسیا فرسوده شده و مجوز تردد ندارند، دلالان این شناورها را خریداری كرده و وارد كشور میكنند . 
اگر تا چند سال آینده همین روش واردات ادامه داشته باشد ایران به گورستان شناورها تبدیل خواهد شد. با توجه به بالا بودن سن كشتی های وارداتی و مستعمل شدن این كشتی ها درسال های نه چندان دور خسارت های جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد میشود. 
درحال حاضر اغلب كشتی های كه در جنوب كشور مشغول هستند میانگین سن بالایی دارند. راه هایی برای به حداقل رساندن واردات بی رویه كشتی ها وجود دارد كه به دو نمونه از انها اشاره میكنیم :
  1. بازنگری در قانون واردات و چاره اندیشی برای پركردن خلأ های قانونی
  2. اعطایی وام و امتیازات برای خریداران از تولید كنندگان داخلی 
به هرحال كشتی سازهای بزرگ و كوچكی در ایران وجود دارد كه بعضاً بسیار بهتر از شناورسازی های عربی هستند و میتوانند با حمایت مصرف كنندگان داخلی و حمایت بی دریغ مسئولان با كشتی سازی های بزرگ دنیا رقابت كنند. متاسفانه اغلب خریداران برای گرفتن وام های چندمیلیاردی دست به این اقدام پلید میزنند. بنظر میرسد مسئولان این صنعت عزمی مبنی بر عدم واردات كشتی های خارجی ندارند و یا توجهی به اقتصاد مقاومتی ندارند. به هرحال باتوجه به حساسیت این مسئله و عدم اقدام مسئولین ذیربط تأكید میگردد اگر اقدامی صورت نگیرد در گزارشات بعدی نام كشتی ها وارداتی و اسامی دلالان ریز و درشت این صنعت منتشر خواهد شد. 

جواد گوهرشناسان
کارشناس حمل و نقل دریایی 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
واقعا كه تحليل درستي بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
اي كاش هرچه زودتر اسامي دلال ها پخش شه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
اميدوارم برا كسي كه اين تحليل نوشته مشكلي پيش نياد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
بنظر ميرسد چون قرار دادهاي خارجي قابل پيگيري نيستند و از قرارداد ها و زد و بند ها كسي خبر ندارد افراد تمايل به اين قراردادها دارند !!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
فساد مالی و منافع شخصی که بارها بر منافع ملی ترجیح داده شده و تخلفاتی که امروز به گوش میرسد تاسف اور است
رحيمي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
ابتدایی ترین قدم در تولید کالای و توجیه اقتصادی، کیفیت مطلوب بر پایه دانش فنی مورد نیاز، قیمت تمام شده و داشتن نظارت در تولید و صدور کالا را نامبرد، بطور قطع کالایی که توانایی ارائه و رقابت در بازار بین المللی را ندارد، در صورت حمایت عملا تضییع حقوق مصرف کننده داخلی را بهمراه خواهد داشت.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
حمایت از تولید داخلی با دیدگاه توجیه اقتصادی میتواند برای کشور کارا و مایه توسعه کشور و اقتصاد قرار گیرد، در چنین مواردی، وضع معافیتها برای تولید کنندگان، مشوقها و مالیات‌ها برای واردکنندگان کالای مشابه خارجی عموما راهکار کمک به تولید داخلی از سوی دولتمردان خواهد بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
0
0
سیاستهای منطقه ای هر کشور توان جذب سرمایه و ارائه خدمات ،بزرگترین فاکتور فعالیتهای بندری میباشد
مرادي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
0
از اينكه خيلي روان و با صراحت فرموده بوديد خوشحال شدم هر چند در كشور ما هر ساله كه شعار سال مشخص ميشود دولتها تمام سعي خود را ميكنند كه ان محقق نشود
ارسال نظر