بنظر میرسد مسئولان این صنعت عزمی مبنی بر عدم واردات كشتی های خارجی ندارند و باتوجه به حساسیت این مسئله در صورت عدم اقدام لازم، نام كشتی ها وارداتی و اسامی دلالان ریز و درشت این صنعت منتشر خواهد شد.
به گزارش مارین نیوز، مدتی است دائما خبرهای نامیمون و نامباركی میرسد كه خاطر مردم شریف ایران، شناورسازان و تولید كنندگان داخلی را مكرراً مكدر كرده است. واردات بی رویه كشتی های بزرگ و كوچك از خارج كشور چند سالی است كه ضربه بزرگی را بر پیكر اقتصاد ایران وارد كرده و هرساله مقدار زیادی ارز از كشور خارج میكند.
متأسفانه كشتی های بسیاری از كشورهای حاشیه خلیج فارس وارد میشوند كه از نقطه نظر كیفیت و امنیت در سطح پایینی بوده، براحتی ثبت و پلاك شده و توسط تعاونی ها بكار گرفته میشوند، در این وسط خلأهای قانونی بسیاری وجود دارد.
واردات شناور به اقتصاد مقاومتی چنان ضربه ای وارد میكند كه كمر شناورسازی ها داخلی را میشكند و خنجر بر گلوی تولید كنندگان داخلی گذاشته است. كشتی های كه در كشورهای شرق آسیا فرسوده شده و مجوز تردد ندارند، دلالان این شناورها را خریداری كرده و وارد كشور میكنند .
اگر تا چند سال آینده همین روش واردات ادامه داشته باشد ایران به گورستان شناورها تبدیل خواهد شد. با توجه به بالا بودن سن كشتی های وارداتی و مستعمل شدن این كشتی ها درسال های نه چندان دور خسارت های جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد میشود.
درحال حاضر اغلب كشتی های كه در جنوب كشور مشغول هستند میانگین سن بالایی دارند. راه هایی برای به حداقل رساندن واردات بی رویه كشتی ها وجود دارد كه به دو نمونه از انها اشاره میكنیم :
- بازنگری در قانون واردات و چاره اندیشی برای پركردن خلأ های قانونی
- اعطایی وام و امتیازات برای خریداران از تولید كنندگان داخلی
به هرحال كشتی سازهای بزرگ و كوچكی در ایران وجود دارد كه بعضاً بسیار بهتر از شناورسازی های عربی هستند و میتوانند با حمایت مصرف كنندگان داخلی و حمایت بی دریغ مسئولان با كشتی سازی های بزرگ دنیا رقابت كنند. متاسفانه اغلب خریداران برای گرفتن وام های چندمیلیاردی دست به این اقدام پلید میزنند. بنظر میرسد مسئولان این صنعت عزمی مبنی بر عدم واردات كشتی های خارجی ندارند و یا توجهی به اقتصاد مقاومتی ندارند. به هرحال باتوجه به حساسیت این مسئله و عدم اقدام مسئولین ذیربط تأكید میگردد اگر اقدامی صورت نگیرد در گزارشات بعدی نام كشتی ها وارداتی و اسامی دلالان ریز و درشت این صنعت منتشر خواهد شد.
جواد گوهرشناسان
کارشناس حمل و نقل دریایی