معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش : یادگیری مبتنی بر پژوهش از مهمترین اهداف آموزش و پرورش بوده و این وزارت به دنبال آن است تا دانشآموزان را وارد عرصههای تحقیقی کند.
به گزارش مارین نیوز، برنامه ریزی و آشنا ساختن اقشار علمی کشور همچون دانش جویان و دانش آموزان با دریا یکی از اثر گذارترین اقداماتی است که میتواند زمینه ساز نیروی انسانی خلاق و کارآمد برای آینده این صنعت مهم باشد از این رو گفتگویی با مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش انجام داده ایم که ماحصل آن را می خوانید.
- آقای مهندس ارزيابی و نظر جنابعالی در مورد برگزاری چنين جشنواره هايی چگونه است؟
با توجه به جامع نگر بودن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تربیت دانشآموزان باید زمینه برای شناسایی، تربیت و رشد استعدادهای دانشآموزان در عرصههای مختلف در جامعه فراهم شود واین مهم انتظارات را از آموزش و پرورش بالا میبرد.
برگزاری مسابقات ،جشنواره هاوالمپیادهای مختلف دانشآموزی در کشور يكي از زمینههای تحقق این اهداف است. از طرفي با توجه به دغدغه نهادهای مرتبط با دریا بدون شك ترویج مسایل مرتبط با دریا از طريق برگزاري چنين جشنواره هايي در بين دانش آموزان مي تواند در نيل به اهداف طرفين بسيارموثر باشد.
- جنابعالی كيفيت تلاش های صورت گرفته وميزان اثر بخشی آن ها را چگونه می بابيد؟
با عنايت به رشد 4درصدي آثار ارسالي در اين دوره نسبت به دوره قبل جا دارد در اين جا از تلاشهاي صورت گرفته توسط همكاران محترم در مدارس ورابطين استانهاي كشور كه با راهبري دفتر آموزش هاي فني وحرفه اي توانستند علاوه بر افزايش كمي نسبت به افزايش سطح كيفي آثار نيز اقدام نمايندتشكر كنم. همچنين در اين دوره شاهد برگزاري دوره هاي آشنايي با دريا در بيش از 400 مدرسه و پژوهشسرا در استانهاي كشور بويژه در استانهاي ساحلي باشيم كه اين برنامه ريزي با حمايت ها و تلاشهاي صورت گرفته در شوراي برنامه ريزي وسياست گذاري جشنواره به خوبي هدايت و راهبري گرديده است.
- در مورد بهره مندی بيشتر شركت كنندگان، علی الخصوص دانشجويان و دانش آموزان كشور عزيزمان از اين فرصت چه توصيه هايی داريد؟
برنامه ريزي و آشنا ساختن دانش آموزان با موضوعات مرتبط با دريا یکی از اثرگذارترین اقداماتي است كه مي تواند زمينه ساز تامين نيروي انساني خلاق و كارآمد براي آينده اين صنعت مهم در كشور باشد، لذا تبدیل شدن امور دریایی به یک موضوع ویژه در فعالیت های دانش آموزان و هدایت تحصیلی صحيح دانش آموزان مستعد و علاقه مند به سمت رشته های تحصیلی مرتبط با حوزه دریا و شركت دانش آموزان در اينگونه جشنواره ها مسير توسعه نيروي انساني در اين بخش را سهل الوصول تر خواهد نمود، لازم به توضيح است در اين راستا وزارت آموزش وپرورش از سال 1361 نيز اقدام به تاسيس هنرستانهاي علوم وفنون دريايي جهت هدايت دانش آموزان به سمت رشته هاي ناوبري، مكانيك موتورهاي دريايي و الكترونيك و مخابرات دريايي نموده است. درزمينه توسعه رشته هاي مذكور طي دوسال گذشته اقدامات ارزشمندي با همكاري ومشاركت ارگانهاي دريايي بويژه نداجا در بخش توسعه سواحل مكران در بندر جاسك وبندر كنارك انجام شده، همچنين با هماهنگي نداجا مذاكراتي صورت گرفت تا نسبت به جذب و استخدام و انجام دوره ضرورت خدمت سربازي فارغ التحصيلان رشته هاي فوق اقدام نمايند، كه اين فعاليت ها درسال تحصيلي جديد باعث رشد آمار هنرجويان دررشته هاي دريايي گرديده است.
- آيا پيشنهادی برای بهبود جشنواره ملی دريا مسير پيشرفت در سالهای آتی داريد؟
با عنايت به فراهم کردن امكانات پژوهشي دانش آموزان در پژوهش سراهای دانش آموزی تلاش كرده ايم انواع فعالیت علمی شامل برگزاری جشنواره ها و المپیادبه صورت موضوعی در پژوهشسراهاي مختلف در سطح كشور انجام شود، لذا پيشنهاد ميگردد به منظور اثربخشي بيشتر اين جشنواره با توجه وجودوسعت مرز آبي ايران براي سالهاي آتي يكي از پژوهشسراهاي استانهاي ساحلي به عنوان دبيرخانه مركزي وميزبان جشنواره بخش دانش آموزي باشد.
- در پايان چنانچه توصيه و مطلبی را مد نظر داريد لطفا بيان نماييد.
یادگیری مبتنی بر پژوهش از مهمترین اهداف آموزش و پرورش بوده و این وزارت به دنبال آن است تا دانشآموزان را وارد عرصههای تحقیقی کند. كه این هدف، انتظار جدیدی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرده است و برای پاسخ به این انتظارات باید همه دستگاهها آموزش و پرورش را كمك كنند تا اقدماتی اساسی صورت پذیرد. لذا برگزاري اينگونه جشنواره ها ميتواند بخشي از اهداف را پوشش دهد.