رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی تنها راه برای باور کردن صنعت دریایی را تحول اساسی در جلوگیری از واردات و اجرای قانون استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی دانست.
به گزارش مارین نیوز، احمد رفعت رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین کارها برای گسترش صنایع دریایی کشور جلوگیری از واردات است، گفت : ما یکی از کشورهایی هستیم که امکانات خوبی در زمینه صنایع دریایی داریم ولی مثلا اگر خود شرکت هیوندایی را هم در ایران داشته باشیم، تا زمانی که واردات وجود داشته باشد و مانعی محکم برای آن ایجاد نکنیم، همان هیوندایی هم به جایی نخواهد رسید. مهم ترین مسئله جلوگیری از واردات شناورها است.
احمد رفعت در ادامه افزود : نکته مثبت و منفی که در این مورد وجود دارد این است که دولت در کارخانه هایی مانند ایزوایکو و صدرا سرمایه گذاری کرده است و از طرفی نیازمندی های این صنعت نیز در اختیار دولت است، یعنی بیش از 95 درصد نیازهای شناور در کشور در اختیار سازمان ها و ارگان های دولتی است و اینها بیشترین نیاز را به شناور دارند، متاسفانه همین شرکت های دولتی نیز شناور وارد می کنند، گاها هم بخش خصوصی این تخلف را انجام می دهد، ولی مسئله اینجاست که دولت از یک طرف با ساخت کارخانه و صرف میلیاردها تومان سرمایه گذاری که انجام داده است این شرکت ها متاسفانه با ظرفیت زیر 10 درصد فعالیت می کنند، از طرف دیگر خود دولت هم مجوز برای ورود شناور صادر می کند.
رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم افزود : باید صنعت دریایی را فعال تر کنیم و یکی از مهم ترین راه حل های آن جلوگیری از واردات شناور است. زمانی که امکانات ساخت در داخل کشور وجود ندارد می توان در این موارد اجازه ورود کالا یا تجهیز را داد، اما زمانی که امکانات و زیرساخت ها فراهم است و واردات انجام می شود، این موضوع به صنعت دریایی در درجه اول و بعد به فرزندان کشور لطمه می زند؛ زیرا زمانی که تحصیل کنندگان این رشته نتوانند اطلاعات و فناوری هایی را که کسب کرده را در داخل کشور عرضه کنند باعث می شود از کشور خارج شوند.
وی تنها راه برای باور کردن صنعت دریایی را تحول اساسی در جلوگیری از واردات دانست و افزود : در شورای عالی صنایع دریایی تلاش زیادی روی این موضوع شده و تا حدود زیادی هم موفق بوده ولی متاسفانه از کانال های غیر رسمی و با تاسیس شرکت های دیگری، واردات انجام می شود و این واردات از کشورهایی است که تا چند سال قبل در جغرافیای صنعت دریایی جایی نداشته اند ولی امروز برای ما صاحب صنعت شده اند و ما هم واردات خود را از آن کشورها انجام می دهیم. متاسفانه دولت هم در این خصوص چندان جدی عمل نکرده است.
احمد رفعت با اشاره به قانونی به نام استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، گفت : چرا این قانون اجرا نمی شود؟ این قانون می گوید آنچه امکان ساخت در داخل کشور دارد، حق واردات ندارد، چرا مجلس دنبال اجرایی کردن این قانون نیست؟ این نوع واردات، شکل دیگری از دزدی از مردم و تخلف است و ارگان های نظارتی هم باید روی این مساله بسیار جدی و حساس باشند. من فکر می کنم اگر قانون استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی در بهترین شکل اجرا شود، نه تنها صنعت دریایی ایران بلکه سایر صنایع هم متحول خواهند شد.
رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی در پایان با بیان اینکه قانون وظیفه ای برای شورا تعیین کرده و آن هم این است که از امکانات کشور استفاده حداکثری صورت گیرد، گفت : این موضوع باید در کنار هماهنگی بین ارگان ها باشد و ما نیز حسب قانون روی این موضوع تمرکز کرده ایم و تا جایی که توان داشته باشیم در این خصوص فعالیت می کنیم ولی متاسفانه ارگان های نظارتی به شکل دقیقی روی این موضوع وسواسیت ندارند.