کد خبر: ۳۲۸۸۲
تعداد بازدید: ۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷

آيا منع و اجازه ورود شناور باعث رونق صنعتی می شود ؟

مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در خصوص اظهارات ریاست دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی مبنی بر جلوگیری از واردات شناور گفت : چرا در نقد اين مطالب سكوت ميكنند، آيا منع و اجازه ورود باعث رونق صنعتی می شود ؟
به گزارش مارین نیوز، اکبر غنجی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در خصوص اظهارات ریاست دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی مبنی بر جلوگیری از واردات شناور گفت : چرا در نقد اين مطالب سكوت ميكنند، آيا منع و اجازه ورود باعث رونق صنعتی می شود ؟ اگر بله چرا صنعت خودروسازی ما در اين وضع است و اگر خير چرا آزاد نمی شود؟
وی با بیان اینکه اينكه دولت بدلايل خودش ميلياردها تومان كارخانه كشتی سازی ساخته است حتما مطالعات انجام شده غلط بوده كه اين كارخانجات در اين وضعیت هستند، تصریح کرد : معمولا مطالعات اقتصادی برای سرمايه گذاری بر مبنای احتساب ريسك بايد باشد كه ظاهرا نبوده از طرف دیگر مگر براي ساخت اين كارخانجات از مصرف كننده كه فی الحال متهم است، نظر سنجی صورت گرفت. 
اکبر غنجی با اشاره به اینکه شركتهای فعلي كشتيرانی دولتی هستند نيز غلط است گفت : دولت بخشی از سهام اين شركتها را دارد و  بيشترين سهام اين شركتها متعلق به صندوق های بازنشستگي است كه اتفاقا بدليل بدهيهای دولت به صندوق ها داده شده اند و ما حق نداريم از جيب بازنشستگان تامين اجتماعي كه با هزاران مشكل روبرو هستند برای شعاردادن استفاده كنيم. 
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در ادامه افزود : ناوگان حمل و نقل كشور چه خصوصی و چه غير آن در وضع خوبی نيست و بايد در تجهيز آن ها كوشيد که چه بسا استكبار ممكن است مشكلات ديگری ايجاد كند، نداشتن ناوگان قوی و نه شعارهای كليشه ای بركشور اثر مستقيم خواهد گذاشت. 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد وافری
|
Belgium
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
2
پوشیده نیست که ادعاها و توضیحات شناورسازان کم اشکال نیست و می بایست اندازه صحت و سقم این ادعاها قابل اندازه گیری باشد . متاسفانه به دلیل ظرفیت های بالای تبلیغات معکوس و غیرواقعی که در اختیار برخی انجمن ها و اذناب آن قرار گرفته است امکان راستی آزمایی این ادعاها در فرصت های ارزنده ای چون همایش های ملی صنایع دریایی و یا همایش ارگان های دریایی فراهم نمی شود.
طرح چند سوال :
- آیا گزارشات دقیقی از پروژه های انجام شده از سوی سازندگان در اختیار رسانه ها قرار می گیرد؟
- زمان انجام پروژه و طبعا هزینه های ناشی از تاخیر در انجام پروژه از مهم ترین ارکان سنجش موفقیت یک پروژه می باشند. بدیهی است که تکمیل پروژه در زمان مقرر یکی از ارکان ارزیابی پروژه موفق می باشد و عدم تطابق زمانی تحویل با پیش فرض های اولیه در طراحی و مدیریت پروژه به معنای دقیق، یک پروژه را اغلب از شرایط فایده خارج کرده و اساسا پروژه ای شکست خورده تلقی می شود. آیا تا کنون پاسخ درست و صادقانه ای از سوی سازندگان به این پرسش اساسی داده شده است؟
- باید اذعان داشت که متاسفانه قوانین داخلی با اهداف صنعتی شدن کشور در زاویه ی مشهود و غیر قابل انکار قرار دارد و این موضوع نیز برآمده از داد و ستدهای سیاسی اغلب در جهت تامین منافع گرو ه های حاکم بر سارمان هاو ارگان های متولی صنایع دریایی بوده است.
کوتاه آنکه مدیریت های سیاسی و ناکارآمد صنایع دریایی کشور همچون دیگر مدیریت های حاکم بر صنعت کشور امکان پاسخ دقیق به این سوالات را ندارند وانگهی پاسخ دقیق به این سوالات به مفهوم نقد فلسفه ی حضور آن دسته از مدیرانی است که نمی بایست از روز نخست گذرشان به این عرصه می افتاد و یا بیش از ظرفیتهای فردی و تخصصی مسئولیت مدیریت های فنی ، مالی و انسانی کشور در اختیار ایشان قرار گرفته است. در این رابطه بحث های بسیار گسترده ای مطرح شده است که باید اذعان داشت در فرآیندی به طول چند دهه بعضا طرح آن ها از دهان مدیران سیاسی نا اهل به ایشان محل و مشروعیت حضور نیز داده است.
از سویی ساز و کارهای معیوب و از سوی دیگر فراگیر شدن رویه های غیراخلاقی و غیر حرفه ای در حهت سودجویی های فردی و بدون در نظر رفتن مسئولیت پاسخگویی به آیندگان نیز حدت و شدت این بحران را افزون نموده است.
بر همین اساس و به منظور افزایش درک متقابل و تداوم همکاری بین شرکت ها ی کشتیرانی و سازندگان داخلی توصیه به بازنویسی نقشه راه صنایع دریایی کشور بر اساس تجارب کشورهای موفق می نمایم. ضمن آنکه توضیحات مدیریت محترم شرکت کشتیرانی دریای خزر را منظری درست و قابل دفاع در جهت حفظ منافع شرکت مطبوع ایشان و در سطحی بالاتر معطوف به حفظ منافع ملی و مصرف کنندگان نهایی می بینم .
بدیهی است توسعه کشتیرانی های داخلی و ارتقای جایگاه بین المللی آنان نمی تواند و نمی بایست موکول به رفع اشکالات و نارسایی های صنعت دریایی کشور و ارتقای ظرفیت های مدیریتی و فنی این بخش از صنعت شود.

با احترام
محمد وافری
آذرماه 95
ارسال نظر