مدیرعامل کشتیرانی ج.ا.ا در مصاحبه ای با خبرنگار تریدویندز در کپنهاگ گفت : ما آماده مذاکره با سازندگان اصلی در سراسر جهان، به ویژه کشتی سازی کره ای و چینی، در دو حوزه کانتینری و تانکر هستیم.
به گزارش مارین نیوز به نقل از سایت تریدوینز، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) با صنایع سنگین هیوندای (HHI) برای ساخت یک سری از مگا کانتینر و تانکر به ارزش حدود 650 میلیون دلار توافق کرده است.
به نوشته این سایت : محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته طی مصاحبه ای با خبرنگار تریدویندز در کپنهاگ اشاره کرد : شرکت ما آمادگی ورود به بازار کشتی های نوساز را دارد و گفت : به دلیل حذف تحریمها و افزایش حجم تجارت، کشتی های نو نیاز است.
او گفت : در این مرحله هیچ قراردادی امضا نشده است و برخی موارد هنوز در دست بررسی میباشد. بحث و گفتگو در رابطه با سفارش کشتی های نو، سازنده بوده و در حال پیشرفت میباشد. نوع و تعداد کشتی ها هنوز تحت مذاکره هستند.
سعیدی گفت : "ما آماده مذاکره با سازندگان اصلی در سراسر جهان، به ویژه کشتی سازی کره ای و چینی، در دو حوزه کانتینری و تانکر هستیم".
بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعلام کرده است : برای هر کانتینر 110 میلیون دلار و برای هر تانکر 35 میلیون دلار خواهد پرداخت.
به گفته منابع آگاه از مذاکرات، طرف ایرانی، قراردادی برای چهار کانتینربر 14400 TEU و شش تانکر 50000 DWT با بزرگترین کشتی سازی جهان برای تحویل در سه ماهه سوم سال 2018 به امضا رساند.
مقامات شرکت هیوندای هیچ اظهار نظری در رابطه با این قرارداد نکردند، در حالی که یک مقام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اهمیت صحبت برای سفارشات را پایین اعلام کرد و گفت: بحث های جاری احتمال خیلی کمی دارد که منجر به قرارداد شود.
منابع آگاه معتقدند برخی از "موارد در دست بررسی" که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به آن اشاره کرده است، ممکن است تامین مالی برای کانتینرها و تانکرها و استفاده از یک سپرده باشد که در سال 2008 برای کشتی های نوساز به هیوندای مایپو داکیارد (HMD) پرداخت شد اما هرگز به دلیل تحریم های آمریکا ساخته نشدند.
یک منبع کشتی ساز گفت : شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به دنبال 100٪ تامین مالی برای کشتی های نوساز میباشد. همچنین می خواهد هزینه کشتی های نوسازی را که چند سال پیش به HMD برای 10 تانکر 000،37 DWT و هفت فله بر 000،37 DWT پیش پرداخت کرده بود، جبران کند.
بر اساس صحبتهای یک مقام مسئول در IRISL : پس از معامله با صنایع سنگین هیوندایی (HHI) به احتمال زیاد سفارشات بیشتری به یاردهای دیگر داده خواهد شد.
او گفته است : ما در تماس با دیگر کشتی سازی ها در مورد برنامه توسعه ناوگان هستیم. ما دوست داریم که ببینیم یاردها چه چیزی به ما پیشنهاد میدهند.
با توجه به داده های Clarksons، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دارای یک ناوگان از 107 کشتی در مجموع 3.8 میلیون DWT، شامل طیف گسترده ای از کانتینرها، فله برها، شناورهای چند منظوره و کشتی های باری میباشد. تقاضاهای خود را در بازار کشتی های نوساز در یاردهای شرق دور دنبال خواهد کرد که امسال دچار رکود در سفارش بوده اند.
داده های Clarksons نشان می دهد که با شروع این ماه، قراردادهای سال 2016 تنها 24.8 میلیون DWT میباشد که در مقایسه با نقطه مشابه در سال گذشته 74% کاهش داشته است.
قرارداد پایین بدین معناست که سفارش تهی است و سرمایه گذاری خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی خطر کمی برای اضافه قابل توجه به عرضه بیش از حد تناژ دارد.
با توجه به آمار و ارقام Clarksons، سفارشات تانکر MR تنها 10.3 درصد از ناوگان کل را دارد که پایین ترین رقم در بخش تانکر است.
سفارش پاناماکس های 14000 TEU تا 12000 TEU نشان دهنده 32.8% کل ناوگان میباشد. اگرچه این مقدار بالاست، دلیل آن این است که یک بخش نسبتا جدید با یک ناوگان بازرگانی محدود است.
معامله کانتینر و تانکر شروع سرمایه گذاری های پس از تحریم ایران میباشد و شناورسازی های بزرگ آماده قاپیدن سفارشات برای یاردهای گرسنه خود میباشد.
ظاهرا داستان بی توجهی به ظرفیت های ساخت داخل و نامهربانی با جوانان این مرز و بوم تمامی نداشته و همچنان باید منتظر چگونگی برخوردها و تصمیمات قاطع مراکز مربوطه با این گونه سفارشات باشیم.
باز هم هرچند به کرات مصاحبه ها و مقالات فراوانی در رابطه با ساخت داخل ارائه گردیده و مدیران و صنعتگران ساخت کشتی در داخل بارها برای دریافت سفارشات اعلام آمادگی نموده و خواستار اعتماد و توجه بیشتر به این صنعت که می تواند برای مناطق محروم، اشتغالزایی بالایی ایجاد نماید، گردیده اند. جهت بازخوانی و یادآوری اظهار نظر برخی از مدیران را می خوانیم.
مهندس رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در هجدهمین همایش صنایع دریایی گفته بود : ما نفتکش 130 هزارتنی افراماکس را در بوشهر برای ونزوئلا ساختیم و سه فروند دیگر هم در حال ساخت است که به دلیل مشکلات مالی کشور ونزوئلا متوقف است. بنابراین مجموعه صدرا توانایی ساخت کشتی، ریگ حفاری، سکوها و سازه های فراساحل را داراست و این توانمندی در مجموعه از نظر فنی، اجرایی و مهندسی وجود دارد. آنچه مهم است اعتماد به این مجموعه و سایر مجموعه ها و به طور کلی صنایع داخلی در کشور است که باعث پیشرفت و توسعه مجموعه صنعت دریایی کشور می شود.
دهقانی در ادامه خواستار اعتماد به ظرفیت های داخل کشور شد و افزود : این موضوع اگر در دیدگاه مسئولین به خوبی مورد توجه قرار گیرد، می تواند بسیار موثر باشد.
حمید رضائیان اصل مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در صحبت های اخیر خود با اشاره به اینکه مشتری مداری استراتژی اصلی ایزوایکو است، گفت : ایزوایکو پیش از این برای ورود رقابتی به بازارهای جهانی با مشکلات هزینه و زمان مواجه بود اما اکنون با مثبت شدن تراز فعالیتهای شرکت، این مشکلات کاهش یافت، به طوری که زمان ساخت شناور زیر ۶۰متر از ۱۳ سال به یکسال رسید.
ما درگذشته مشکلاتی داشتیم اما مهم این است که این مشکل را مدیریت کردیم، بهطوری که اکنون میتوانیم شناوری مانند ایران ـ کاشان را که ساخت آن به دلیل شرایط بد گذشته طول کشید، در بازه زمانی ۳۰ماهه تحویل دهیم و اگر آمار سفارشات ما افزایش یابد و امکان سریسازی داشته باشیم حتی میتوانیم این زمان را هم کاهش دهیم.
ناصر فلاحی رئیس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران نیز در این خصوص با اعلام اینکه شناورسازان آمادگی تامین نیازمندیهای کشور را دارند گفت : سفارش شرکت های کشتیرانی به خارج از رونق بازار کشتی سازی در داخل کاسته، البته بخشی از این سفارش خارجی به دلیل نبود توان مالی برای تحویل به موقع سفارش، از سوی شرکت های داخلی است.
ناصر فلاحی خاطرنشان کرد : اگر دستگاههای سفارش دهنده ساخت شناور، امکان سنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکت های کشتیسازی نیز آمادهاند این نیاز ها را در داخل تامین کنند.
فلاحی تاکید کرد : اگر تسهیلات بخش خصوصی به شرط استفاده از محصولات ساخت داخل ارائه شود، باتوجه به زمان بندی دقیق، سفارشات به داخل سپرده خواهد شد.
فلاحی یادآور شد: اکنون دانش و فناوری دریایی در ایران وجود دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم، دولت باید جلوی خرید کشتی از خارج را بگیرد زیرا به صورت جدی صنعت مشابه داخلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
متن خبر اصلی :
Hyundai Heavy gets first bite of IRISL newbuildings
Boxship and tanker deal kicks off Iran’s post-sanction investment, which offers one of the few major newbuilding projects up for grabs for order-starved yards
December 1st, 2016 18:00 GMT
Published in WEEKLY
Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) has reached agreement with Hyundai Heavy Industries (HHI) to build a series of mega-containerships and medium-range (MR) IMO II-type tankers worth around $650m.
According to sources familiar with the talks, the Iranian shipowner has signed for four 14,400-teu boxships and six 50,000-dwt tankers with the world’s largest shipyard for delivery from the third quarter of 2018.
IRISL is said to be paying around $110m each for the containerships and $35m apiece for the MR tankers, a price in line with market levels.
IRISL chairman and managing director Mohammad Saeidi hinted his company was ready to move in the newbuilding market when speaking to TradeWinds in Copenhagen last month. He said the ships are needed to cope with higher trade volumes following the removal of sanctions.
"In two areas — containers and tankers — we are preparing to negotiate with the main builders around the world, especially Korean and Chinese shipyards,” Saeidi said.
Officials at HHI decline to comment on the contract, while an IRISL official plays down talk of the order, saying ongoing discussions fall short of a firm contract.
"No contract has been made at this stage and there are a few items that are still pending,” he said.
"Discussions on the newbuildings have been constructive and are making progress. The type and number of ships are still under negotiation.”
Informed sources believe some of the "pending items” IRISL refers to may involve financing for the containerships and MR tankers and using a deposit it paid for newbuildings in 2008 at Hyundai Mipo Dockyard (HMD) that were never built because of US sanctions to fund the latest order.
"IRISL is seeking 100% financing for the newbuildings,” said one shipbuilding source.
"It also wants to offset the cost of the newbuildings with the downpayment for the 10 chemical and products tankers of 37,000-dwt and seven 37,000-dwt bulkers it paid to HMD several years ago.”
Following the HHI deal there are likely to be more orders to come that will be placed at other yards, according to the IRISL official.
"We are in contact with other shipyards about our fleet expansion programme,” he said. "We have not come up with the specific ship types. We would like to see what the yards can offer.”
According to Clarksons data, IRISL has a fleet of 107 vessels totalling 3.8 million dwt, including a wide range of smaller boxships, bulkers, multipurpose and general cargo ships.
Its ambitions in the newbuilding market will be closely followed by yards in the Far East, which have been hit by a slump in orders this year.
Clarksons’ data shows that by the start of this month, contracting so far in 2016 stood at just 24.8 million dwt — 74% down on the same point last year.
Low contracting has meant that the orderbook is depleted and IRISL’s investment runs little risk of adding significantly to the oversupply of tonnage.
The MR tanker orderbook represents just 10.3% of the total fleet, the lowest figure in the tanker sector, according to Clarksons’ figures.
As for the 12,000-teu to 14,000-teu neo-panamax sector, the orderbook represents 32.8%. Although a high figure, it is a relatively new sector with a limited trading fleet.
لینک خبر :