کد خبر: ۳۲۸۹۶
تعداد بازدید: ۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

اشتغالزایی برای بیگانگان به قیمت نادیده گرفتن توان ساخت داخل

مدیرعامل کشتیرانی ج.ا.ا در مصاحبه ای با خبرنگار تریدویندز در کپنهاگ گفت : ما آماده مذاکره با سازندگان اصلی در سراسر جهان، به ویژه کشتی سازی کره ای و چینی، در دو حوزه کانتینری و تانکر هستیم.
به گزارش مارین نیوز به نقل از سایت تریدوینز، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) با صنایع سنگین هیوندای  (HHI) برای ساخت یک سری از مگا کانتینر و تانکر به ارزش حدود 650 میلیون دلار توافق کرده است. 
به نوشته این سایت : محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته طی مصاحبه ای با خبرنگار تریدویندز در کپنهاگ اشاره کرد : شرکت ما آمادگی ورود به بازار کشتی های نوساز را دارد و گفت : به دلیل حذف تحریمها و افزایش حجم تجارت، کشتی های نو نیاز است. 
او گفت : در این مرحله هیچ قراردادی امضا نشده است و برخی موارد هنوز در دست بررسی میباشد. بحث و گفتگو در رابطه با سفارش کشتی های نو، سازنده بوده و در حال پیشرفت میباشد. نوع و تعداد کشتی ها هنوز تحت مذاکره هستند.
سعیدی گفت : "ما آماده مذاکره با سازندگان اصلی در سراسر جهان، به ویژه کشتی سازی کره ای و چینی، در دو حوزه کانتینری و تانکر هستیم".
بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعلام کرده است : برای هر کانتینر 110 میلیون دلار و برای هر تانکر 35 میلیون دلار خواهد پرداخت.
به گفته منابع آگاه از مذاکرات، طرف ایرانی، قراردادی برای چهار کانتینربر 14400 TEU و شش تانکر 50000 DWT  با بزرگترین کشتی سازی جهان برای تحویل در سه ماهه سوم سال 2018 به امضا رساند. 
مقامات شرکت هیوندای هیچ اظهار نظری در رابطه با این قرارداد نکردند، در حالی که یک مقام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اهمیت صحبت برای سفارشات را پایین اعلام کرد و گفت: بحث های جاری احتمال خیلی کمی دارد که منجر به قرارداد شود.
منابع آگاه معتقدند برخی از "موارد در دست بررسی" که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به آن اشاره کرده است، ممکن است تامین مالی برای کانتینرها و تانکرها و استفاده از یک سپرده باشد که در سال 2008 برای کشتی های نوساز به هیوندای مایپو داکیارد (HMD) پرداخت شد اما هرگز به دلیل تحریم های آمریکا ساخته نشدند.
یک منبع کشتی ساز گفت : شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به دنبال 100٪ تامین مالی برای کشتی های نوساز میباشد. همچنین می خواهد هزینه کشتی های نوسازی را که چند سال پیش به HMD  برای 10 تانکر 000،37 DWT  و هفت فله بر 000،37 DWT  پیش پرداخت کرده بود، جبران کند.
بر اساس صحبتهای یک مقام مسئول در IRISL : پس از معامله با صنایع سنگین هیوندایی (HHI) به احتمال زیاد سفارشات بیشتری به یاردهای دیگر داده خواهد شد.
او گفته است : ما در تماس با دیگر کشتی سازی ها در مورد برنامه توسعه ناوگان هستیم. ما دوست داریم که ببینیم یاردها چه چیزی به ما پیشنهاد میدهند. 
با توجه به داده های Clarksons، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دارای یک ناوگان از 107 کشتی در مجموع 3.8 میلیون DWT، شامل طیف گسترده ای از کانتینرها، فله برها، شناورهای چند منظوره و کشتی های باری میباشد. تقاضاهای خود را در بازار کشتی های نوساز در یاردهای شرق دور دنبال خواهد کرد که امسال دچار رکود در سفارش بوده اند.
داده های Clarksons نشان می دهد که با شروع این ماه، قراردادهای سال 2016 تنها 24.8 میلیون DWT میباشد که در مقایسه با نقطه مشابه در سال گذشته 74% کاهش داشته است. 
قرارداد پایین بدین معناست که سفارش تهی است و سرمایه گذاری خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی خطر کمی برای اضافه قابل توجه به عرضه بیش از حد تناژ دارد.
با توجه به آمار و ارقام Clarksons، سفارشات تانکر MR تنها 10.3 درصد از ناوگان کل را دارد که پایین ترین رقم در بخش تانکر است. 
سفارش پاناماکس های 14000 TEU  تا 12000 TEU نشان دهنده 32.8% کل ناوگان میباشد. اگرچه این مقدار بالاست، دلیل آن این است که یک بخش نسبتا جدید با یک ناوگان بازرگانی محدود است. 
معامله کانتینر و تانکر شروع سرمایه گذاری های پس از تحریم ایران میباشد و شناورسازی های بزرگ آماده قاپیدن سفارشات برای یاردهای گرسنه خود میباشد. 

ظاهرا داستان بی توجهی به ظرفیت های ساخت داخل و نامهربانی با جوانان این مرز و بوم تمامی نداشته و همچنان باید منتظر چگونگی برخوردها و تصمیمات قاطع مراکز مربوطه با این گونه سفارشات باشیم. 
باز هم هرچند به کرات مصاحبه ها و مقالات فراوانی در رابطه با ساخت داخل ارائه گردیده و مدیران و صنعتگران ساخت کشتی در داخل بارها برای دریافت سفارشات اعلام آمادگی نموده و خواستار اعتماد و توجه بیشتر به این صنعت که می تواند برای مناطق محروم، اشتغالزایی بالایی ایجاد نماید، گردیده اند. جهت بازخوانی و یادآوری اظهار نظر برخی از مدیران را می خوانیم. 
مهندس رحیم دهقانی مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در هجدهمین همایش صنایع دریایی گفته بود : ما نفتکش 130 هزارتنی افراماکس را در بوشهر برای ونزوئلا ساختیم و سه فروند دیگر هم در حال ساخت است که به دلیل مشکلات مالی کشور ونزوئلا متوقف است. بنابراین مجموعه صدرا توانایی ساخت کشتی، ریگ حفاری، سکوها و سازه های فراساحل را داراست و این توانمندی در مجموعه از نظر فنی، اجرایی و مهندسی وجود دارد. آنچه مهم است اعتماد به این مجموعه و سایر مجموعه ها و به طور کلی صنایع داخلی در کشور است که باعث پیشرفت و توسعه مجموعه صنعت دریایی کشور می شود. 
دهقانی در ادامه خواستار اعتماد به ظرفیت های داخل کشور شد و افزود : این موضوع اگر در دیدگاه مسئولین به خوبی مورد توجه قرار گیرد، می تواند بسیار موثر باشد. 
حمید رضائیان اصل مدیرعامل شرکت کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در صحبت های اخیر خود با اشاره به اینکه مشتری‌ مداری استراتژی اصلی ایزوایکو است، گفت : ایزوایکو پیش از این برای ورود رقابتی به بازارهای جهانی با مشکلات هزینه و زمان مواجه بود اما اکنون با مثبت شدن تراز فعالیت‌های شرکت، این مشکلات کاهش یافت، به طوری که زمان ساخت شناور زیر ۶۰متر از ۱۳ سال به یک‌سال رسید.
ما درگذشته مشکلاتی داشتیم اما مهم این است که این مشکل را مدیریت کردیم، به‌طوری که اکنون می‌توانیم شناوری مانند ایران ـ کاشان را که ساخت آن به دلیل شرایط بد گذشته طول کشید، در بازه زمانی ۳۰ماهه تحویل دهیم و اگر آمار سفارشات ما افزایش یابد و امکان سری‌سازی داشته باشیم حتی می‌توانیم این زمان را هم کاهش دهیم.
ناصر فلاحی رئیس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران نیز در این خصوص با اعلام اینکه شناورسازان آمادگی تامین نیازمندیهای کشور را دارند گفت : سفارش شرکت‌ های کشتیرانی به خارج از رونق بازار کشتی‌ سازی در داخل کاسته، البته بخشی از این سفارش خارجی به دلیل نبود توان مالی برای تحویل به موقع سفارش، از سوی شرکت‌ های داخلی است. 
ناصر فلاحی خاطرنشان کرد : اگر دستگاه‌های سفارش‌ دهنده ساخت شناور، امکان‌ سنجی کرده و مشخص کنند به چه تعداد شناور یا کشتی در چند سال آینده نیاز دارند، شرکت‌ های کشتی‌سازی نیز آماده‌اند این نیاز ها را در داخل تامین کنند. 
فلاحی تاکید کرد : اگر تسهیلات بخش خصوصی به شرط استفاده از محصولات ساخت داخل ارائه شود، باتوجه به زمان‌ بندی دقیق، سفارشات به داخل سپرده خواهد شد. 
فلاحی یادآور شد: اکنون دانش و فناوری دریایی در ایران وجود دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم، دولت باید جلوی خرید کشتی از خارج را بگیرد زیرا به صورت جدی صنعت مشابه داخلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 

متن خبر اصلی : 

Hyundai Heavy gets first bite of IRISL newbuildings
Boxship and tanker deal kicks off Iran’s post-sanction investment, which offers one of the few major newbuilding projects up for grabs for order-starved yards
December 1st, 2016 18:00 GMT 
Published in WEEKLY
Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) has reached agreement with Hyundai Heavy Industries (HHI) to build a series of mega-containerships and medium-range (MR) IMO II-type tankers worth around $650m.
According to sources familiar with the talks, the Iranian shipowner has signed for four 14,400-teu boxships and six 50,000-dwt tankers with the world’s largest shipyard for delivery from the third quarter of 2018.
IRISL is said to be paying around $110m each for the containerships and $35m apiece for the MR tankers, a price in line with market levels.
IRISL chairman and managing director Mohammad Saeidi hinted his company was ready to move in the newbuilding market when speaking to TradeWinds in Copenhagen last month. He said the ships are needed to cope with higher trade volumes following the removal of sanctions.
"In two areas — containers and tankers — we are preparing to negotiate with the main builders around the world, especially Korean and Chinese shipyards,” Saeidi said.
Officials at HHI decline to comment on the contract, while an IRISL official plays down talk of the order, saying ongoing discussions fall short of a firm contract.
"No contract has been made at this stage and there are a few items that are still pending,” he said.
"Discussions on the newbuildings have been constructive and are making progress. The type and number of ships are still under negotiation.”
Informed sources believe some of the "pending items” IRISL refers to may involve financing for the containerships and MR tankers and using a deposit it paid for newbuildings in 2008 at Hyundai Mipo Dockyard (HMD) that were never built because of US sanctions to fund the latest order.
"IRISL is seeking 100% financing for the newbuildings,” said one shipbuilding source.
"It also wants to offset the cost of the newbuildings with the downpayment for the 10 chemical and products tankers of 37,000-dwt and seven 37,000-dwt bulkers it paid to HMD several years ago.”
Following the HHI deal there are likely to be more orders to come that will be placed at other yards, according to the IRISL official.
"We are in contact with other shipyards about our fleet expansion programme,” he said. "We have not come up with the specific ship types. We would like to see what the yards can offer.”
According to Clarksons data, IRISL has a fleet of 107 vessels totalling 3.8 million dwt, including a wide range of smaller boxships, bulkers, multipurpose and general cargo ships.
Its ambitions in the newbuilding market will be closely followed by yards in the Far East, which have been hit by a slump in orders this year.
Clarksons’ data shows that by the start of this month, contracting so far in 2016 stood at just 24.8 million dwt — 74% down on the same point last year.
Low contracting has meant that the orderbook is depleted and IRISL’s investment runs little risk of adding significantly to the oversupply of tonnage.
The MR tanker orderbook represents just 10.3% of the total fleet, the lowest figure in the tanker sector, according to Clarksons’ figures.
As for the 12,000-teu to 14,000-teu neo-panamax sector, the orderbook represents 32.8%. Although a high figure, it is a relatively new sector with a limited trading fleet.

لینک خبر : 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
3
6
بله ما توانایی ساخت شناورهای اقیانوس پیما را در مدت زمانی 10 سال را داریم هر موقع این مدت زمان به یکسال تقلیل پیدا کرد سپس میتوانیم ادعا کنیم کشتی ساز شده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
بله خب هر کاری اولش سخته، هر چی تجربه کنی زمان کمتر خواهد شد. اولین بار 10 سال برای دومین بار 8 سال برای سومین بار ساخت 6 سال و هر چی که جلوتر رفتی این زمان کمتر خواهد شد. یه کمی فکر کنیم. شما وقتی بچه بودی می خواستی راه رفتن رو یاد بگیری، یه سرعت و برای اولین بار روی پای خودت ایستادی و راه رفتی بدون اینکه زمین بخوری، خب کم کم و با تشویق و کمک پدر و مادرت و با همت خودت راه رفتن را آموختی و روی پای خودت ایستادی. اگر پدر و مادر شما هم همین طرز تفکری که شما دارید را داشتند هیچ وقت نمی تونستی روی پای خودت بایستی. پس کمی اعتماد، کمی گذشت، کمی سختی را تحمل باید کرد تا بتوان بر مشکلات فائق آمد.
سهامدار صدرا
|
United States
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
1
4
قیمت سهام صنعتی دریایی ایران صدرا
فعال در کشتی سازی ونفت وگاز نشان میده چقدر توانمند هستید
2800 ریال
سالهاست دریغ از یک ریال سود
صورتهای مالی غیر شفاف و.....
تخصص تولید وانباشت زیان با سوءمدیریت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
3
1
در جواب دوست عزیز باید بعرض برسانم که وقتی بچه بودیم هیچ وقت ادعا نمیکردیم که میتوانیم وزنه 100 کیلویی بلند کنیم چون نتیجه اش میشود آسیب به خودمان ودیگران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
نه مثل اینکه خود شما حرف خودتان رو هم تأئید نمی کنید. شما گفتید توانایی ساخت 10 سال را 1 سال کنیم. موضوع این بود در مورد مدت زمان ساخت. شما پس اعتقاد به توانایی ساخت ایران دارید ولی اصرار و پافشاری دارید به علت مدت زمان، داخلی ها نمی توانند بسازند چون خارجی ها سریعتر می سازند. به همین خاطر من مثال راه رفتن رو زدم بچه همان روز اول ادعای راه رفتن رو ندارد ولی توانایی این را دارد در مدت زمان معین راه رفتن رو به کمک دیگران باد بگیرد دوست عزیز بهتر است مثالها رو گسترده تر از این بیان نکنیم.
سرمهندس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
4
2
با سلام
متاسفانه آنهائیکه شعار ساخت و توانمندی در زمینه کشتی را اعلام می کنند آشنایی جزئی حتی در مورد رنگ شناور ندارند چه برسد به ساخت آن
این همه ارز و ریال از بیت المال به شرکت های داخلی مثل صدرا و ایزایکو و ... تزریق شد حاصلش چیست؟
مسلماً آنهائیکه بدون دانش و تخصص شعار میدهند یک بازه چند ساله برای خودشان تعریف میکنند تا در کانادا و اروپا برای خود و فرزندانشان اموالی جمع کنند که
حاصل این شعارها و باورهای ما شده است :
- بابک زنجانی ها
- خاوری ها
- جزایری ها
- ....
دیگر داستان آن چوپان دروغگو را که همه شنیده ایم و حالا به عیان دوباره داریم می بینیم به شکلی دیگر
واقعا این داستان چوپان دروغگو چقدر در همه امور ایران جاری است در شرایط فعلی
اصلاً این داستان مختص شرایط فعلی کشور است

عزیزان در حال حاضر ایران توان تعمیر حتی یک شفت و پروانه را ندارد
به نام این ملت و به نام ایران قسم آنهائیکه شعار ما می توانیم سر می دهند آدمهای مافیا هستند که همه شان بعد از اینکه پول را از کارفرما گرفتند با آن پول بعد از چند سال دو حالت بوجود می آید
- یا برای خودشان یک و یا چند شرکت در داخل ایران زده اند و شرکت اصلی سازنده را با بدهی سنگین رها کرده و دست کارفرما را تو هوا گذاشته اند (سند سازی و بالا کشیدن پولهای کارفرما)
- یا با پول های کارفرما به خارج از کشور رفته اند.

ایران در حال حاضر توان ساخت حتی یک لنج که متعلق به ایران می باشد را ندارد چه برسد به شناور اقیانوس پیما
و ضمناً شناور ایران اراک به کارفرمایی کشتیرانی جمهوری اسلامی اریان و پیمانکاری ایزو ایکو و آن یکی شناور افراماکس پیمانکاری شرکت صدرا هم همش اینگونه بوده است که متخصصین خارجی با تجهیزات و ماشین آلات مربوطه را وارد یارد ایران کرده اند و در ایران ساخته اند و فقط قیمت و هزینه ساخت 2 الی 3 برابر شده است و گرنه هیچ توانی ایران در این زمینه نبوده و بدست نیاورده است.
در حال حاضر بهترین گزینه برای دریا همان واردات است و هرکارفرمایی بغیر از این اقدام کند هم به خودش هم به شرکتش و هم به ایران و ... کلاً به همه خیانت کرده است.
تخصص مدیران ایران فراری دادن متخصصان و افراد نخبه داخلی ، تا اینکه مدیریت و پایه ریزی سیتمی برای ساخت شناور

 آقای مدیر با کدام علم و دانش و رزمه ات می سازید
 ساخت 100 فروند شناور
آقای مدیری که میگویی ساخت 100 فروند کشتی
لطفا یک طرح و روش علمی و منطقی در حضور دو تا از مدیران کشتی ساز جهانی برای دستیابی به این ارائه بدهید؟
آقای مدیر در کدام سمینار علمی جهانی شرکت کردی و یک مقاله در این زمینه ارائه دادی که حالا اینگونه می گویی تا دوباره هزاران میلیارد دیگر به شرکت صدمه وارد شود؟ برای چی ؟؟؟؟!!!
پاسخ ها
سارا کیانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
سلام آقای سر مهندس
خیلی راحت از کلمه خیانت استفاده می کنید، وقتی کشتیرانی 200 میلیون دلار به کره داده بعد از 8 سال هنوز یک پیچ هم دریافت نکرده، فرق خیانت و امانت مشخص می شود. نبود سفارش ساخت برای شرکتهای ایرانی که بدلیل خریدهای خارجی به تعطیلی کشیده شده اند باعث مهاجرت متخصصین ما شده، چطور شما که آشنایی کامل با شناور دارید، شناوره ها و کشتی های ساخته شده تو این کشور را زیر سوال می برید ؟ در همین سازمان صنایع دریایی بیش 60 الی 70 شناور داخلی ساخته شده، نداجا که در ساخت داخل حرف اول را می زند، شرکتهای بزرگی مثل صدرا هم که رزومشون مشخصه و باعث افتخار کشور هستند.
بحث اشتغالزایی مهمترین مسئله در این بحث هستش، با ساخت هر کشتی بیش از 6000 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول هستند.
نکته این است که شرکتهای سازنده تمام نیازمندیهای کشور را نمی خواهند تامین کنند. اگر کارفرماها نیازمندیها و برنامه های بلند مدت خود را مشخص کنند. می توان برای ساخت برخی از آنها در داخل با مشارکت خارجی اقدام کرد. در تمام دنیا تامین شناورها امکان سنجی می شود.
به طور مثال در کانادا قرارداد 30 ساله با صنایع داخلی خودشون برای تامین شناورهاشون دارند.
متاسفانه لذتی که که در خرید است در ساخت نیست
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
جناب سر مهندس عزیز
خواهش می کنم بدون اینکه بخواهی جواب من دانشجوی جویای کار را بدهی فقط به جواب این سوال در خلوت خودت فکر کن:
جنابعالی که این متن سفارشی رو تنظیم نموده ای آیا می دانی کسی که مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یا شرکت ملی نفتکش ایران است مثل شما عزیز بزرگوار دغدغه کشتیرانی و کشتی سازی را ندارد و فقط آمده است که سهم خود را از انقلاب ببرد. اگر غیر از این بود این عزیزان حداکثر بایستی در حوزه تخصصی خودشان و علاقه مندی خودشان مدیر می شدند.
من و شما عضو یک خانواده ایم اما مدیران سفارشی مهمان های ناخوانده
برای رضایت مقطعی این مهمانهای ناخوانده به این شکل و سفارشی و مغلطه آمیز قلم فرسایی نکنیم
انشالله شما هم بعد از بازنشستگی به درد ما دچار می شوی و مفهوم حرف ما را می فهمی
خدادادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
1
با سلام و احترام خدمت همه خوانندگان این خبر
تقریبا 18 سال است با مدرک فوق لیسانس کشتی سازی در خدمت صنعت ایران هستم
به نظر اینجانب تلاش ما برای کشتی ساز شدن یک تلاش بسیار عادی بوده و تلاش فوقالعاده ای صورت نگرفته. تلاش خالصانه کم بوده و تلاش برای نام نشان پیدا کردن زیاد .اینجوری شده که رشد خاصی پیدا نکردیم.هرکسی اومده خواسته خودش را قهرمان نشون بده و نام خودش رو مطرح کنه.
خیلی تفکر منطقی و حاکی از نظم و انضباط و برنامه ریزی و انسجام حاکم نبوده.ادعا های عجیب و غریب زیادی مطرح شده و جامعه دریایی برای این ادعاها هزینه و انرژی مصرف کرده .یعنی ما برای ادعا ها هزینه کرده ایم نه برای اصل صنعت دریایی .


الان هم حقیقتش این دعواها دیگه فایده نداره و ما رو به جایی نمیرسونه.ما این یاردها رو ایجاد کردیم و صاحب امکانات کرده ایم.الان هدف همه مون باید این باشه که از این به بعد دیگه منسجم تر باشیم.. این صنعت کار و همت بالا میخواد. کارشناسان و مدیران بسیار سخت کوش میخواد.
و به نظر بنده هنوز نوپا ست .باید فضا را برای کارهای خلاقانه در این صنعت و رشد اون مهیا کنیم .

الان کارهای ویژه ای باید انجام داد. منظور از کار، صرفا طراحی و ساخت کشتی نیست. الان برای بستر سازی باید کارهای زیادی انجام داد و به نظر بنده هنوز توجهی نشده به این امورات.

نشانه اش هم معلومه. خبر این قرارداد یا تفاهمنامه را از خارج میشنویم. انگار کسی اینجا مسایل و بازار رو رصد نمیکرده.
خدا وکیلی خبر این تفاهنمانه باید از کپنهاک سر در بیاره . اون تفاهم بین ایران و کره ؟
معلوم میشه کره از مدتها پیش روی موضوع چکش کاری میکرده.
حالا خوب شد خبر رو دادند .باید کشتیرانی را به توپ و تشر ببندیم؟
......
اینها نشانه انفعال و کم کاری صنعت ساخت در جامعه دریایی است.
هر چند ضعف داریم در ساخت کشتی و بنده جزو اولین منتقدان این ضعفها به خاطر هزینه و زمان تمام شده هستم ولی این ضعف ها را بیشتر در نداشتن روحیه جنگندگی و تلاشگرانه و پیگیرانه خودمان میبینم .
ارسال نظر