مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت : شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از تحریمها از جمله شرکتهای بزرگ اجارهدهنده کشتی به شمار میرفت که این روند، در دوران تحریم متوقف شد.
به گزارش مارین نیوز، سیروس کیان ارثی در گفت وگویی با ایلنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وضعیت تردد نفتکشهای ایرانی در آبهای آزاد و خلیج فارس بعد از برجام چه تغییراتی داشته است گفت : ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران درحال حاضر به بنادر کشورهای چین، کره جنوبی، تایوان، هند، ترکیه، سنگاپور، امارات، روسیه و... تردد دارد. ضمن اینکه برنامهریزی برای تردد کشتیها به اروپا به اتمام رسیده به طوری که ناوگان آماده اعزام به بنادر اروپایی است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه درحال حاضر چه تعداد نفتکش ایرانی در تردد هستند و چه میزان نفت و فرآورده توسط نفتکشهای ایرانی جابجا می شود نیز افزود : شـــرکت ملی نفتکش ایــران به عنوان بزرگترین کشتیرانی نفتی جهان با ظرفیت 15.5 میلیون تن است و درحال حاضر کلیه محمولههای نفتخام شرکت ملی نفت که به صورت DES به فروش میرسد توسط ناوگان این شرکت به مقاصد صادراتی حمل میشود، محمولههای به فروش رسیده که به صورت FOB برداشت میشوند نیز توسط مازاد ظرفیت کشتیها برای مشتریان خارجی حمل میشود.
کیان ارثی با اشاره به وضعیت بیمه نفتکشها بعد از برجام و تغییرات صورت گرفته و اینکه بیمه ها از کدام کشورها هستند نیز بیان کرد : با اجرایی شدن برجام، پوشش بیمه P&I کشتیهای شرکت ملی نفتکش ایران دوباره برقرار شد به طوری که در حال حاضر تمامی ناوگان این شرکت تحت پوشش بیمههای معتبر بینالمللی موسوم به I.G.A قرار دارند که از کشورهای انگلیس، سوئد و نروژ اخذ شده است.
وی در مورد وضعیت امنیت نفتکشها وتعداد حمله از جانب دزدان دریایی نیز گفت:خوشبختانه با پشتیبانیهای نیروی دریایی ارتش و همچنین تدابیر اتخاذ شده، تاکنون هیچ گونه حادثه امنیتی برای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران اتفاق نیفتاده و خوشبختانه تمامی حملات دزدان دریایی به کشتیهای این شرکت به شکست انجامیده است در مجموع امنیت نـــاوگان نفتکش ایران در آبهای بینالمللی به پشتوانه حضور ناوگروههای نیروی دریایی ارتش از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است.
وی با اشاره به مشتریان ناوگان ایران از قاره های مختلف گفت : در مورد مشتریان ناوگان نفتکش ایران اگر منظور اجاره کنندگان کشتی است باید به این نکته اشاره کنم که پس از برجام شرکت های مختلفی برای اجاره کشتی با ما وارد مذاکره شدهاند که در بین آنها شرکتهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی نیز وجود دارد لازم به توضیح میدانم که شرکت ملی نفتکش ایران تا پیش از تحریمها از جمله شرکتهای بزرگ اجارهدهنده کشتی به شمار میرفت که این روند، در دوران تحریم و با توجه به لزوم پشتیبانی از صنعت و پاسخگویی به نیاز کشور متوقف شد اما پس از اجرایی شدن برجام و با توجه به تمایل شرکتهای خارجی، مذاکره در این بخش از سرگرفته شد به طوری که تعداد کشتیهای نفتکش ایرانی اجاره داده شده به شرکتهای خارجی تا پایان آبان ماه امسال به 20 فروند افزایش یافته است.
کیان ارثی در پاسخ به این پرسش که مشتریان جدید نفت ایران از کدام کشورها هستند، اظهار داشت : این شرکت صـــرفاً در زمینه حمل و نقل دریایی نفتخام و فراوردههای نفتی و LPG فعالیت میکند و لیست مشتریان در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد.
وی در مورد این که این شرکت برنامهای برای افزایش ناوگان دارد یا خیرنیز بیان کرد : درحال حاضر برنامهای برای افزایش ظرفیت ناوگان نداریم اما پروژه جوانسازی ناوگان در آینده طبق یک برنامه زمانی بلندمدت 5 ساله پیش بینی شده است.