مدیرعامل شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز : قرارداد ساخت کشتی با کشور کره اگر با صنایع داخل بسته می شد، 10 هزار نفر اشتغال مستقیم برای مدت حداقل 3 سال ایجاد می کرد که ما این فرصت را از ایران به کشور کره انتقال دادیم. ایرانی کره ای می خرد و به اقتصاد مقاومتی پشت می کنیم.
به گزارش مارین نیوز، اسماعیل صادقی مدیر عامل شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز در خصوص سفارش کشتی های 50 هزار تنی توسط کشتیرانی ج.ا.ا به کشتی سازی های کشور کره با بیان اینکه آنچه مسلم است ظرفیت و امکان ساخت کشتی های 50 هزار تنی در داخل کشور ما وجود دارد، گفت : این دانش در ایزوایکو به اثبات رسیده و به صورت کامل نهادینه شده است. در صنایع مختلف، در بیلبوردها در تلویزیون فقط این شعار را می دهیم که "ایرانی ایرانی بخر" یا این اینکه همه در صحبتهای خود از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل استفاده می کنیم، اما در عمل کار دیگری را انجام می دهیم. ایرانی کره ای می خرد و به اقتصاد مقاومتی پشت می کنیم، این قرارداد اگر با صنایع داخل بسته می شد، 10 هزار نفر اشتغال مستقیم برای مدت حداقل 3 سال ایجاد می کرد که ما این فرصت را از ایران به کشور کره انتقال دادیم.
صادقی در ادامه افزود : حلقه مفقوده که از ارجاع کار به داخل مقابله می کند، فقط بحث تامین منابع مالی است. باید سازه کاری در کمک به صنایع دریایی کشور برای تامین منابع مالی ایجاد شود و واقعا از سفارشات کشتی به خارج کشور جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز با بیان اینکه برخی معتقدند منابع مالی برای ساخت شناور را می توانیم از خارج کشور تامین کنیم گفت : این کاری غیر ممکن است و زمانی می توانیم داخل کشور شناور تولید کنیم که از صندوق توسعه ملی یا صندوق توسعه صنایع دریایی این تامین مالی توسط بانکهای داخلی انجام شود.
وی با اعلام اینکه ما برای تامین مالی، موافقتنامه و توافقنامه های داخلی و خارجی داریم که مذکرات آن هم انجام شده است. البته فاینانس کشورهای مختلف با شرایط است، به طور مثال یکی از شرایط خرید تجهیزات از آن کشور است.
صادقی با اعلام اینکه کیفیت ساخت شناور و استانداردهای روز با توجه به اینکه تحت کلاس های بین المللی ساخته می شود، در همه جای دنیا یکی است، گفت : این کیفیت را موسسه رده بندی که لایسنس می دهد تضمین می کند نه کارخانه سازنده، به طور مثال کشتی که تحت کلاس DNV ساخته می شود بدون اینکه نیازمند این باشیم که بدانیم کدام کشتی سازی آن را ساخته است، مطمئن هستیم که از استانداردهای لازم برخوردار است. این صنعت مثل صنعت خودرو نیست با توجه به اینکه کشتی قرار است در تمام بنادر دنیا پهلو بگیرد باید حداقل استانداردی را داشته و رعایت بکنند.
وی به کشتی هایی که قبلا در ایزوایکو ساخته شده است اشاره و گفت : این پروژه ها تجربه مناسبی از نظر زمان تحویل کشتی ندارد و علت آن این است که حتما باید تامین منابع مالی و پیشرفت فیزیکی با هم دیگر تناسبی را داشته باشد، همین کشتی هایی که مورد اشاره است و همه به عنوان نقطه ضعف صنعت دریایی راجب به آن صحبت می کنند، اولین نکته آن طولانی شدن زمان ساخت است، فاصله بین انعقاد تا امضاء قرارداد و گشایش اعتبار حداقل دو سال به طول انجامیده است. هر کسی با ادبیات مدیریت پروژه آشنا باشد، می داند که این پروژه محکوم به شکست است و تاخیر زمانی خواهد داشت. بخاطر اینکه در کشور در مدت دو سال مطمئنا قیمت ها و تورم تغییر و شرایط ساخت عوض می شود. اگر تامین مالی و پیشرفت کار با همدیگر همخوانی نداشته باشد با توجه به اینکه سازندگان داخلی خودشان توان تامین مالی را ندارند. این خود یک معضل است.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز در پایان گفت : به شما اطمینان می دهم اگر سفارش در زمان مناسب تامین مالی گردد، می شود در زمان های خیلی مناسبتری آنها را تحویل داد.