کد خبر: ۳۲۹۲۸
تعداد بازدید: ۱۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸

سفارش فله ‏ای شناور به خارج فقط جای تاسف، تاسف و تاسف دارد

رییس انجمن سازندگان شناور و سازه های دریایی ایران : مسئولان باید از منافع بخشی صرف نظر كرده و در چارجوب استراتژی ملی، فكر نسل جوان كشور باشد و سفارش‏های خود را بی‏محابا به خارج از كشور ارجاع ندهند.
به گزارش مارین نیوز، دکتر ناصر فلاحی رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز در خصوص قرارداد ساخت کشتی با کره ای ها که روز گذشته توسط شرکت کشتیرانی ج.ا.ا صورت گرفت، گفت : با این قرارداد 5300 کارگر در ایزوایکو بیکار می شوند و ظرفیت کشتی سازی خالی می ماند، تنها واژه ای که به نظرم می آید تاسف، تاسف و تاسف است. 
فلاحی تصریح کرد : این سفارش میتوانست تا 3 سال برای شرکت های فعال در حوزه های دریایی اعم از طراحان، مهندسان مشاور و سازندگان کار ایجاد کند، اما با این اقدام این ظرفیت به خارج منتقل می گردد. 
وی افزود : مسؤولان ‏و مجریان طرح‏ های مربوط به صنایع دریا، عادتا از كوچكترین كمبود یا عدم اجرای به‏ موقع پروژه‏ های دست‏اندركاران صنعت، استفاده كرده و به عناوین و بهانه‏ هایی مانند اضطرار، كمبود وقت و انجام تهعدات متقبله و نظایر آن سفارش فله ‏ای ساخت و تعمیرات شناورها را به خارج از كشور سرازیر می‏كنند. در نتیجه صنعت دریایی كشور، از مزایای ایجاد اشتغال، بهبود كیفیت، قابلیت رقابت، ارزش افزوده، تكمیل و به ‏روزآوری تسهیلات و تجهیزات محروم می‏شود كه این امر در روند ارجاع كار به شركت‏ های ساخت و نیز مهندسان مشاور و تأمین‏ کنندگان تجهیزات دریایی اثر مستقیم دارد.
رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران گفت : نمی‏دانیم باید به چه مقامی ‏در كشور توسل جست تا به مدیران دولتی تفهیم شود كه از منافع بخشی صرف نظر كرده و در چارجوب استراتژی ملی، فكر نسل جوان كشور باشد و سفارش‏ های خود را بی‏محابا به خارج از كشور ارجاع ندهند.
فلاحی تأکید کرد : مسؤولین تولید داخلی كشور باید در این امر با چشم باز عمل كنند و خود باعث هموارتر كردن مسیر حركت آنان نگردند. برای گسترش و توسعه این صنعت در داخل کشور و استفاده از دانش و فناوری بومی، باید جلوی واردات توسط دولت گرفته شود.
وی بیان داشت : اکنون در ایران سخت افزار، نیروی انسانی و منابع مالی برای گسترش صنعت دریایی وجود دارد، تولیدات سازندگان داخلی، قطعا از کیفیت بهتری نسبت به سازندگان خارجی مانند چینی است و قابلیت‏ های علمی و اجرایی تولیدات داخلی نیز نسبت به سایر تولیدات مشابه خارجی بهتر است. اما متأسفانه واردات انواع کالای مرتبط با صنایع دریایی از خارج بسیار است.
وی ضمن اشاره به مکاتبات فراوان انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران با مقامات عالی رتبه کشور گفت: انجمن صنفی با ریاست جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دیگر مسئولین مرتبط با این موضوع، نامه نگاری های فراوان داشته ایم و از آنها استدعا داریم قانونا جلوی این سفارشات به خارج را بگیرند.
لازم به ذکر است انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران در سال 93 با ارسال گزارشی مبنی بر خرید یا سفارش شناور به خارج، به معاون اول رییس‎‏جمهور خواستار ممانعت از این امر شده بود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
2
1
... دلت خوشه ها.. همتون دنبال منافع خودتون هستین چه اونکه سفارش میده خارج چه شما که میگین سفار بده داخل. قرار نیست اتفاق خاصی بیوفته تو صنعت و وضعیت اشتغال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
1
0
اقایان نشستند پشت میز و قهوه و شرینی میزنند و نفسشان از جای گرم بیرون میاد بعد میگن لنگش کن .اگر راست میگن برند در مناطق جنوب و کشتی سازیها و مشکلات کارگران را از نزدیک ببینند که چقدر مشکلات داریم بعد بیایند اظهار فضل کنند که کشتی اقیانوس پیما میسازیم.
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
سلام، شما مثل اینکه هیچ شناختی از صنایع دریایی ندارید. اگر داشتین دکتر فلاحی را می شناختید و این حرف را نمیزدید. ایشان در پروژ های ملی نظیر ساخت سکوی امیر کبیر و شناورهای کاسپین که شاید در اونموقع شما مدرکتم نگرفته بودی مهندس ناظر و مشاور پروژه ها بودند. بهتر نیست اول سخن سنجی کنیم.
كارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
0
اگر كشتي سازي ها توان داشتن حداقل در تعمير و نگه داري وابسته نبوديم .
ارسال نظر