رییس انجمن سازندگان شناور و سازه های دریایی ایران : مسئولان باید از منافع بخشی صرف نظر كرده و در چارجوب استراتژی ملی، فكر نسل جوان كشور باشد و سفارشهای خود را بیمحابا به خارج از كشور ارجاع ندهند.
به گزارش مارین نیوز، دکتر ناصر فلاحی رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز در خصوص قرارداد ساخت کشتی با کره ای ها که روز گذشته توسط شرکت کشتیرانی ج.ا.ا صورت گرفت، گفت : با این قرارداد 5300 کارگر در ایزوایکو بیکار می شوند و ظرفیت کشتی سازی خالی می ماند، تنها واژه ای که به نظرم می آید تاسف، تاسف و تاسف است.
فلاحی تصریح کرد : این سفارش میتوانست تا 3 سال برای شرکت های فعال در حوزه های دریایی اعم از طراحان، مهندسان مشاور و سازندگان کار ایجاد کند، اما با این اقدام این ظرفیت به خارج منتقل می گردد.
وی افزود : مسؤولان و مجریان طرح های مربوط به صنایع دریا، عادتا از كوچكترین كمبود یا عدم اجرای به موقع پروژه های دستاندركاران صنعت، استفاده كرده و به عناوین و بهانه هایی مانند اضطرار، كمبود وقت و انجام تهعدات متقبله و نظایر آن سفارش فله ای ساخت و تعمیرات شناورها را به خارج از كشور سرازیر میكنند. در نتیجه صنعت دریایی كشور، از مزایای ایجاد اشتغال، بهبود كیفیت، قابلیت رقابت، ارزش افزوده، تكمیل و به روزآوری تسهیلات و تجهیزات محروم میشود كه این امر در روند ارجاع كار به شركت های ساخت و نیز مهندسان مشاور و تأمین کنندگان تجهیزات دریایی اثر مستقیم دارد.
رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران گفت : نمیدانیم باید به چه مقامی در كشور توسل جست تا به مدیران دولتی تفهیم شود كه از منافع بخشی صرف نظر كرده و در چارجوب استراتژی ملی، فكر نسل جوان كشور باشد و سفارش های خود را بیمحابا به خارج از كشور ارجاع ندهند.
فلاحی تأکید کرد : مسؤولین تولید داخلی كشور باید در این امر با چشم باز عمل كنند و خود باعث هموارتر كردن مسیر حركت آنان نگردند. برای گسترش و توسعه این صنعت در داخل کشور و استفاده از دانش و فناوری بومی، باید جلوی واردات توسط دولت گرفته شود.
وی بیان داشت : اکنون در ایران سخت افزار، نیروی انسانی و منابع مالی برای گسترش صنعت دریایی وجود دارد، تولیدات سازندگان داخلی، قطعا از کیفیت بهتری نسبت به سازندگان خارجی مانند چینی است و قابلیت های علمی و اجرایی تولیدات داخلی نیز نسبت به سایر تولیدات مشابه خارجی بهتر است. اما متأسفانه واردات انواع کالای مرتبط با صنایع دریایی از خارج بسیار است.
وی ضمن اشاره به مکاتبات فراوان انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران با مقامات عالی رتبه کشور گفت: انجمن صنفی با ریاست جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دیگر مسئولین مرتبط با این موضوع، نامه نگاری های فراوان داشته ایم و از آنها استدعا داریم قانونا جلوی این سفارشات به خارج را بگیرند.
لازم به ذکر است انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران در سال 93 با ارسال گزارشی مبنی بر خرید یا سفارش شناور به خارج، به معاون اول رییسجمهور خواستار ممانعت از این امر شده بود.