نماینده مردم بندرعباس در مجلس با اشاره به اینکه مجتمع کشتی سازی با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده می شود، گفت: این اقدام به معنای بیکاری بیش از ۵ هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی های مدیریتی است. لذا در این اقدام تکلیف اقتصاد مقاومتی چیست ؟
به گزارش مارین نیوز، احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در نشست علنی مجلس (21 آذرماه) در نطق میان دستور، گفت : با اشاره به اینکه مجتمع کشتی سازی کشور در هرمزگان، با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده می شود، اظهار کرد : این اقدام به معنای بیکاری بیش از 5 هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندی های مدیریتی و کارگری کشور محسوب می شود لذا در این اقدام تکلیف اقتصاد مقاومتی چیست؟
احمد مرادی امروز نیز در گفتگو با عضو شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی درباره قرارداد ساخت کشتی با شرکت کره ای گفت : بنده در صحن علنی مجلس نیز در مورد این موضوع نطق کردم و به این حرکت کشتیرانی اعتراض کردم. ما یک مجتمع بزرگ کشتی سازی در بندرعباس داریم که ظرفیت و توانایی لازم را در زمینه مدیریتی و کارایی دارد.
وی ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از این مجتمع بازدید داشتند و تایید کردند که این توانایی در ایران وجود دارد. با این شرایط چه دلیلی وجود دارد که کشتی رانی بخواهد قرارداد را با شرکت کره ای ببندد؟
مرادی، نماینده مردم بندرعباس درباره مجتمع کشتی سازی گفت : این مجتمع ۵۰۰۰ فرصت شغلی را به صورت مستقیم و حدود ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی را به صورت غیر مستقیم ایجاد می کند. این قرارداد جدید، چه تعداد کارگر و افراد مرتبط در این مسئله را مایوس می کند؟
وی تاکید کرد: روز گذشته نیز جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور داشتم و مجدد به این مسئله اعتراض کردم. دولت بایستی فکری در این زمینه کند و قرارداد را منتفی کند. اگر سودی در این قرارداد است، به جیب کارگر ایرانی برود. اهمیت اقتصاد مقاومتی در چنین جاهایی مشخص می شود.
نماینده مجلس در خصوص ظرفیت کشتی هایی که در داخل ساخته می شوند، گفت: در حال حاضر ما سکوهای نفتی را می سازیم که روزی خواب ساختن آن را هم نمی دیدیم؛ همین بچه ها در ایران این کار را انجام دادند.
وی تاکید کرد: ساخت کشتی با ظرفیت 50 تنی در کشور انجام شده است. ما تجربه خوبی را در کشور داریم و هیچ محدودیتی در ساخت کشتی، نه در تناژ و نه در ابعاد طول و ارتفاع آن نداریم. این کار شدنی است و ظرفیت ساخت کشتی در مجتمع بزرگ کشتی سازی جمهوری اسلامی ایران که در بندرعباس مستقر است، به تمام وسعت فراهم است.
مرادی در خصوص انتقاداتی که در مورد موعد تحویل کشتی های قبلی مطرح است، گفت : اگر به فرض تاخیری نیز در این زمینه وجود داشته است، چه کسی مسبب آن بوده است؟ همین مجتمع کشتی سازی که یک منطقه ویژه ای نیز می باشد، نیاز به یک مرز دریایی دارد. در تمام دنیا در کنار کشتی سازی، یک سری کارهای اقتصادی دیگری نیز انجام می شود که صنعت بتواند رشد پیدا کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد : اگر هم مسئولان نگران موعد تحویل آن هستند، می توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد. ما بایستی کمک کنیم و مقدمات اولیه را برایش فراهم کنیم. نه اینکه بگوییم چون شما تاخیر دارید ما به سراغ خرید کشتی از کشور های دیگر می رویم؛ این مساله یک فرصت سوزی برای کشور ما است.