مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به زمان تحریم ها که در آن هیچ اشاره ای به تحریم حمل ونقل دریایی نشده بود، گفت : اما دولت کره جنوبی به صورت فورس ماژور مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن فروش کشتی به ایران تحریم کرد.
به گزارش مارین نیوز، محمدحسین داجمر در گفت و گو با تسنیم، اظهار کرد : سال 86 برای خرید تعدادی تانکر و کشتی کانتینربر با هیوندای کره جنوبی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 10 تا 15 درصد پیش پرداخت داد.
مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که این قرارداد شامل 10 فروند تانکر بود، یادآور شد: اینها کشتی های مناسبی برای صادرات فرآورده های نفتی و مواد شیمیایی بودند، این در حالی بود که با آغاز تحریم کشور صادرات متانول ما ضربه خورد.
وی با بیان این که چند فروند از کشتی ها آماده تحویل بودند که کشور تحریم شد، افزود: با وجود آن که در تحریم ها هیچ اشاره ای به تحریم حمل ونقل دریایی نشده بود اما دولت کره جنوبی به صورت فورس ماژور مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن فروش کشتی به ایران تحریم کرد.
داجمر با اشاره به این که بند 1929 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل این اختیار را به کشورها داده بود که علاوه بر تحریم های وضع شده مقررات جداگانه ای برای تحریم کشورمان وضع کنند، اظهار کرد: بر همین اساس بود که کره جنوبی قرارداد فروش کشتی به کشتیرانی را معلق کرد.
وی با بیان این که قرارداد مذکور فریز شد، گفت: این در حالی است که پس از لغو تحریم ها قراردادهای سال 86 در حال احیاست.
وی در ادامه با اشاره به این که بازار کشتیرانی دنیا در وضع بحرانی به سر برده و شرایط خیلی سختی را پشت سر می گذارد، تصریح کرد: این بازار هم اکنون با مازاد کشتی مواجه است.
مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که در قرارداد با هیوندایی گویا شرایط قرارداد در حال تغییر است، تاکید کرد: در قرارداد 9 سال پیش با کُره ای ها 85 درصد منابع مالی از طریق فاینانس تامین می شد که در این زمینه بانک های اروپایی و کره ای برای آن اعلام آمادگی کرده بودند.