وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح پروژههای حمل و نقل ریلی به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان گفت: حمل و نقل ترکیبی هوایی، ریلی و دریایی از دریای خزر تا خلیجفارس عملیاتی میشود.
به گزارش مارین نیوز، عباس آخوندی صبح امروز در آیین افتتاح سالن مسافربری و کلنگزنی پروژه احداث خط دوم راهآهن زنجان - قزوین اظهار داشت : ایران در یک چهارراه جهانی قرار دارد و با نگاه عمیقتر اهمیت توسعه حمل و نقل مشخص میشود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی کشورهای منطقه ضامن امنیت و توسعه ایران است و از آنجایی که ایران تا بندر رازقیه کمتر از 500 کیلومتر فاصله دارد و ارتباط خوبی با دریای خزر فراهم است.
وی تأکید کرد : برای اینکه ایران را به مرکز درآمد ایران تبدیل کنیم باید بحث توسعه زیرساختها و حمل و نقل برای ارتباط با کشورهای منطقه اجرا شود.
آخوندی به توسعه حمل و نقل به ویژه در بخش راهآهن تأکید کرد و گفت: راهآهن با حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی ترکیب میشود و تلاش داریم دریای عمان و خلیجفارس با دریای خزر به شکل حمل و نقل ترکیبی عملیاتی شود.
وی با اشاره به اینکه در خشکسالی منابع مالی قرار داریم، بیان کرد: اگر نگاه خود فراملی کنیم اجرای پروژهها شدنی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راهآهن ایران بیشتر جنبه حمل و نقل باری داشت، افزود: بحث حمل و نقل مسافر به غیر از خطوط تهران-مشهد در سایر محورها در درجه دوم و سوم اهمیت قرار داشت.
آخوندی عنوان کرد: راهآهن وسیلهای امن برای جابهجایی مسافر است و میزان امنیت آن نسبت به سایر شبکههای حمل و نقلی بالاتر است و میتواند محور توسعه شهر قرار گیرد.
وی به شهرسازی ریلپایه در برنامههای توسعه شهری تأکید کرد و گفت: اینکه حتماً شهرسازی بر پایه جاده باشد درست نیست و برای حمل و نقل سریع بین کلانشهرها و حومه آنها توسعه قطارهای حومهای تأثیرگذار است.
وزیر راه و شهرسازی به توسعه خطوط ریلی در محور شمال به جنوب اشاره کرد و گفت: به دنبال توسعه این خطوط از زنجان به سمت دریای خزر هستیم.
آخوندی بحث ریل را به عنوان موضوع مهمی در وزارتخانه خواند و بیان کرد: با وجود تنگناهای مالی در دهه فجر امسال طرحهای ریلی به ارزش 1300 میلیارد تومان افتتاح میشود که شامل 198 کیلومتر خط جدید با اعتبار 735 میلیارد تومان و 496 کیلومتر از 8 پروژه احداث خط دوم و ارتقای سیستم الکترونیک است.
وی تصریح کرد: برنامه داریم که تمام خطوط ریلی به سیستمهای الکترونیک متصل شوند و با وجود تنگناهای مالی از منابع مالی بخش خصوصی و منابع بینالمللی برای اجرای پروژهها استفاده میشود.