رییس مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به استقرار ۳۰ واحد و هسته فناور در این مرکز، از فروش ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان محصولات دانشبنیان در سال ۹۵ خبر داد و گفت: هرچند فرهنگ حمایت از محصولات دانشبنیان امروز نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته اما باید خود را در این زمینه با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.
به گزارش مارین نیوز، رییس مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به ارائه خدمات مالی، پژوهشی، مشاورهای و آموزشی به شرکتهای مستقر و دانشبنیان در این مرکز، اظهار کرد: روال کار مرکز رشد نسبت به گذشته تغییرات چندانی نداشته و مرکز همچنان مطابق با این روال به ارائه خدمات و حمایتهای خود از شرکتها ادامه میدهد.
دامون رزمجویی افزود: کاری که از سوی پارک علم و فناوری خوزستان انجام شده، تشکیل واحدهایی در زمینههای مختلف مانند حوزه IT، مهندسی آب، مکانیک و ... است که این کنسرسیومها زمینههای فعالیت مشترکی با هم داشته و میتوانند به یکدیگر معرفی شوند تا مشکلات شرکتها به همین واسطه برطرف شوند؛ این کار امسال توسط پارک در تمام مراکز رشد استان انجام شده است.
رییس مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: کار دیگر انجام شده بهکارگیری مرکز جذب سرمایهگذاری است که به تازگی آغاز به کار کرده و وظیفه آن شناسایی و معرفی سرمایهگذاران در استان و خارج از استان است و شرکتهایی که در نظر دارند محصول خود را به فروش برسانند و به دنبال سرمایهگذار هستند میتوانند از طریق این مرکز با سرمایهگذاران ارتباط بگیرند.
رزمجویی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد هستههای مستقر در دوره رشد در مرکز رشد خرمشهر ۱۱ واحد و تعداد واحدهای مستقر در دوره رشد ۱۹ واحد است. همچنین مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای مستقر در دوره رشد از سال ۹۳ تاکنون ۲۸۴ میلیون تومان بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط شرکتها، حمایتها تا سقف ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان از آنها انجام میگیرد، در خصوص گردش مالی مرکز رشد، عنوان کرد: مجموع فروش واحدها و هستههای مستقر در مرکز رشد به ترتیب در سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ مبلغ یک میلیارد و ۷۴۳ میلیون تومان، ۲ میلیارد و ۳۱۳ میلیون تومان و ۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان بوده است.
رییس مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: دولت یازدهم نسبت به چند سال گذشته نسبت به خرید و حمایت از محصولات دانشبنیان، فرهنگسازی خوبی انجام داد که موجب بهتر شدن فعالیتها و افزایش حمایتها شد، اما هرچند این فرهنگ امروز نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته، باید خود را در این زمینه با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم.
رزمجویی خاطرنشان کرد: شرکتهای خصوصی توانایی چندانی برای رقابت با صنایع دولتی ندارند، همچنین شرکتها همچنان با وجود محصولات وارداتی و محصولات تولید سایر استانهای کشور، رغبت کمتری برای خرید محصولات داخلی دارند که این موضوع نیز باید فرهنگسازی شود تا حمایتها از شرکتهای دانشبنیان درون استان افزایش یابد.