کد خبر: ۳۴۳۸۶
تعداد بازدید: ۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

انجام موفقیت آمیز پیچیده‌ترین عملیات نصب جكت‌های سرچاهی در طرح توسعه فاز 13

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی از انجام پیچیده‌ترین عملیات نصب جكت سرچاهی در پارس جنوبی، با انجام عملیات (Docking) جكت جدید سكوی 13A توسط شركت تأسیسات دریایی و شناور اوشنیك 5000 خبر داد.
به گزارش مارین نیوز، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، با اشاره به اینكه عملیات بارگیری و انتقال این سازه 1500 تنی به موقعیت فراساحلی اوایل شهریورماه سال جاری به اتمام رسید، افزود: عملیات حساس و پیچیده داکینگ این جكت بر روی چهار پایه به جا مانده از سکوی تخریب شده قبلی و در مجاورت یازده حلقه چاه از پیش حفاری شده، طی هشت ساعت کار دقیق و مهندسی شده با موفقیت کامل انجام پذیرفت. 
پیام معتمد عملیات نصب جكت جدید فاز 13 را از دو منظر منحصر به فرد دانست و تأكید كرد: به واسطه وجود یازده كنداكتور چاه در محل و همچنین ساختار ویژه این سازه به دلیل استفاده از مادمت و پایه‌های جكت قبلی به عنوان تكیه‌گاه‌های موقت نصب تا قبل از اتمام عملیات پایل‌كوبی، نصب این سازه از پیچیدگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بود.
این مقام مسؤول در شركت نفت و گاز پارس با اشاره به حادثه پیش‌آمده در موقعیت سكوی SPD13A بیان كرد: بخش حفاری این طرح که اکنون به پیشرفت 80 درصدی رسیده، در دوم فروردین‌ماه سال 1394 شاهد یکی از حوادث نادر در سکوی SPD13A بود، این سکو با هشت چاه حفاری شده که چاه شماره 5 آن کاملاً تکمیل و به گاز نیز رسیده بود، پیشروترین سکو بین فازهای 35 ماهه محسوب می‌شد و در شرایطی که تمامی پروسیجرهای استاندارد و بین‌المللی ترک موقعیت توسط سکوی حفاری رعایت شده بود، بر اثر بی‌احتیاطی کاپیتان کشتی 46 هزار تنی آلپاین اترنیتی که حاوی 40 هزار تن سوخت جت بود، دچار سانحه‌ای شدید شد. 
معتمد تأكید كرد: شدت این تصادف به حدی بود که علاوه بر آسیب جدی به کشتی، موقعیت مذکور را کاملاً تخریب كرد و کنداکتور کلیه چاه‌های حفاری شده به همراه تجهیزات سرچاهی را به عمق 40 متری آب كشاند. 
وی با بیان اینكه پس از بررسی‌های بین‌المللی و پذیرش تقصیر از سوی بیمه، چاه‌های این سکو با یک برنامه حساب‌شده در دو مرحله کنترل شد، افزود: همچنین عملیات آواربرداری که با زمانبندی چهارماهه از شهریور ماه سال 1395 آغاز شده بود، به دلیل ایجاد نشتی در چاه‌ها که حاصل استرس‌های نهفته تصادف در سازه جکت بود به طول انجامید که خوشبختانه با رعایت کامل مسائل ایمنی و زیست‌محیطی در ماه گذشته با موفقیت به اتمام رسید. 
به گفته مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، مهندسی، خرید، ساخت و نصب جکت جدید براساس قرارداد یكساله بیمه با یک شرکت ایتالیایی از شهریورماه سال گذشته آغاز شد که با انجام عملیات داکینگ (Docking)، قرارگیری جکت جدید با موفقیت انجام پذیرفت و بعد از اتمام نصب جكت، عملیات Tie-Back و تكمیل حفاری چاه‌ها انجام می‌شود و این موقعیت تا قبل از پایان خرداد 1397 آماده بهره‌برداری خواهد بود. 

ارسال نظر