دومین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندر چابهار امروز وارد این بندر شد و قرار است سری سوم تجهیزات تا اواسط مهرماه وارد این بندر شود.
به گزارش مارین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، دومین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندر چابهار لحظاتی پیش وارد این بندر شد.
این تجهیزات ارزشی معادل ۳۰ میلیون دلار دارد و شامل ۱۳ دستگاه ریچاستاکر (جرثقیل جابه جایی کانتینر در محوطه بندر) و امپتی کانتینر می شود.
همچنین سری سوم تجهیزات که شامل۴ دستگاه مکنده غلات است که از شرکت نایرو آلمان خریداری شده است مهرماه وارد کشور خواهد شد.
نخستین محموله تجهیزات بندر شهید بهشتی شامل ۹ دستگاه جرثقیل به ارزش ۲۰ میلیون دلار بهمن ماه سال گذشته بود که وارد چابهار شد و همان زمان اعلام شد که با افزایش تجهیزات بندری به زودی ظرفیت بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
جرثقیلهای خریداری شده دارای ظرفیت های ۱۴۰، ۱۳۰، ۸۰ و ۵۰ تن بودند و با امکاناتی از جمله اسپریدر و گرپ قابلیت جابجایی کانتینرهای سنگین را تا ارتفاع ۶ طبقه از روی عرشه و تا عمق ۱۸ کانتینر و همچنین قابلیت تخلیه بارهای فله را دارند.
یاسری مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان دو روز پیش خبر داد که یکی از شروط ما برای ورود تجهیزات، خرید بدون واسطه بود و گفت: برای تمام خریدها مناقصه بینالمللی انجام دادیم و شرط ما این بود که تجهیزات بدون حضور واسطهگران و به صورت مستقیم از سازندگان خریداری شود.
وی افزود: همچنین قرار بر این است که در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تجهیزاتی که توانایی تولید آن در داخل وجود دارد را از شرکتهای داخلی تامین کنیم و اگر این امکان وجود داشته باشد ایرانی ها را در ساخت برخی از این تجهیزات با خارجیها مشارکت دهیم. در حال حاضر صنایع دفاع در بخش دریایی، ایزایکو، و ماشینسازی اراک در این قراردادها حضور دارند و بخشی از تجهیزات از طریق این شرکتها تامین خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی بارها تاکید کرده است که همزمان با تکمیل طرح توسعه بندر چابهار ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از ۲، ۵ میلیون تن به ۸، ۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
بندر شهید بهشتی، جزو بنادر نسل سوم ایران خواهد بود که امکانات حمل و نقل چندوجهی، ترانزیت و ترانسشیب کالا را در خود ایجاد خواهد کرد و شبکه راههای ارتباطی که در کنار این پروژه توسط سازمانهای ذیربط در حال ایجاد است، نقطهای برای اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه خواهد بود. این موضوع از دیرباز مورد توجه کشورهای آسیای میانه و کشور افغانستان به جهت دسترسی به کریدور شمال به جنوب و آبهای آزاد بوده و به آنها کمک میکند تا بتوانند از نزدیکترین نقطه با کمترین هزینه کالاهای خود را مبادله کنند.