مدیرعامل شرکت صنایع دریایی نوح جنوب بابیان اینکه طراحی و ساخت این شناورها بسیار سریع است، گفت: در طرح ابداعی ما از فیبر کربنی بهعنوان بدنه استفاده میشود که نهتنها ارزان و کاملاً رقابتی است، بلکه دارای مزیت طول عمر و هزینهی نگهداری پایین است و مشکل زنگزدگی را ندارد.
به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت صنایع دریایی نوح جنوب با اشاره به روند اجرایی شدن این طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی، بیان کرد: فاز اول این طرح باهدف تعمیرات شناور شروع شد و پس از طی مراحل اولیه و به دلیل ملاحظات اقتصادی وارد فاز دوم (ساخت) شد.
رضا زند افزود : در این پروژه با همکاری یک شرکت سوِئدی، بر پایه روش ترکیب در خلأ (VIP) و با بهکارگیری مادهی SCC و با پوشش الیاف، اقدام به ساخت کردیم.
وی با اشاره به قابلیتهای این شناور حمل بار و مسافر تصریح کرد: در کشور ما برای ساخت شناور همواره آلومینیم مدنظر است که این خود بر قیمت شناور میافزاید، اما در طرح ابداعی ما از فیبر کربنی بهعنوان بدنه استفاده میشود که نهتنها ارزان و کاملاً رقابتی است، بلکه دارای مزیت طول عمر و هزینهی نگهداری پایین است.
این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه این فناوری ازجمله فناوریهای خاص اروپا است، گفت: این طرح با همکاری و آموزش سوئدیها به ایران منتقلشده است و ما را بینیاز از بیگانه کرده است. همچنین این شناور توانایی جلب بازارهای خارجی را برای ارائهی سلیقه ایرانی در زمینهی شناورهای تفریحی دارد منتها سرمایهگذاری و رفع موانع بانکی از نیازهای اصلی رشد این صنعت است.
زند بابیان اینکه طراحی و ساخت این شناورها بسیار سریع است، اضافه کرد: این شناور فرصتهای زیادی را برای طراحیهای مورد نیاز داخلی و سازگاریهای محیط زیستی فراهم کرده است، همچنین به دلیل مقاومت پایین بدنه نسبت به شناورهای فلزی، دارای عمر و مصرف سوخت پایین است و مشکل زنگزدگی را ندارد.
مدیرعامل شرکت صنایع دریایی نوح جنوب هزینه ساخت این شناور را 30 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: پیش از این برای خرید این نوع شناور از کشور هلند باید 2 برابر هزینه ساخت آن را پرداخت می کردیم.
گفتنی است، شهر بندری چوئبده در 35 کیلومتری جنوب شرقی آبادان قرار دارد.