قائممقام شرکت کشتی سازی مدکندآلوی قشم گفت: توان تولید شناورهای مختلف در ایران وجود دارد بنابراین مشکل اساسی در این زمینه نداریم فقط مساله مهم این است که صاحبان امر بخواهند این امر در کشور انجام شود.
به گزارش مارین نیوز، قائممقام شرکت کشتی سازی مدکندآلوی قشم در گفت وگو با خبرنگار بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی درباره یکی از محورهای این همایش مبنی بر نوسازی ناوگان فرسوده و سنتی دریایی کشور گفت: توان تولید شناورهای مختلف در ایران وجود دارد بنابراین مشکل اساسی در این زمینه نداریم فقط مساله مهم این است که صاحبان امر بخواهند این امر در کشور انجام شود.
رضا الماسی اظهار کرد: راه حل این کار بسیار ساده است به صورتی که ابتدا باید سازندگان شناورها شناسایی و توان آنها بررسی شود تا هر پروژهای به سازنده مربوط به خودش ارجاع داده شود بدین صورت ساخت شناور و یا نوسازی و بهسازی شناورهای فرسوده برای کشور هم از لحاظ قیمت و هم از لحاط زمان به صرفهتر از واردات خواهد بود.
شرکت شناور سازی مدکندآلوی قشم
وی با بیان اینکه نوسازی شناورهای فرسوده سنتی دریایی سازمان بنادر میتواند از طریق کمیته وجوه اداره شده این کار را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: این موضوع، موضوع بسیاری عادی در کشور ما است فقط مهم این است که سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر متولیان این امر بخواهند، ارده و همت کنند و پای کار بیایند.
الماسی گفت: اگر متولیان دولتی این کار، بخواهند باید ابتدا مکانیزم این کار طراحی و سیستم اصلاح شود و بعد از آن بعضی محدودیتها برداشته شود اگر این اقدامات صورت گیرد بدون شک میتوانیم به نوسازی ناوگان دریایی کشور دست یابیم زیرا ما این مهم را در اشل کوچکتر در کشتی سازی مدکندآلو با وجود همه تحریمها انجام دادهایم.
وی تاکید کرد: با این طراحی مکانیزم و اصلاح سیستم ما توانستیم شناوری را که از محل واردات با قیمت 3.2 میلیون دلار تهیه میشد نهایتا با قیمت 1.6 میلیون دلار بسازیم و به دست متقاضی بدهیم.
قائم مقام کشتی سازی مدکندآلو با بیان اینکه علیرغم شعاری که در کشور برای حمایت از تولید داخلی داده میشود اما هیچ اقدامی صورت نمیگیرد گفت: برای حمایت از تولید داخل به خصوص در حوزه صنایع دریایی و کشتی سازی هیچ برنامهای در کشور وجود ندارد.
وی درباره تاثیر برگزاری این گونه همایشها در رفع مشکلات صنایع دریایی افزود: اینکه مجری اجرای این همایشها چه شرکت و یا ارگانی باشد مهم نیست مهم آن است که دستاوردها و مصوبات این همایشها با همان قوت و نیرویی که در همایش ذکر میشود پس از آن نیز اجرایی شود.
گفتنی است، شرکت تعاونی شناورسازی مدکندآلوی قشم با هدف تولید و تعمیر انواع شناورهای فایبرگلاس، آلومینیومی و فولادی در سال 1385 در جزیره قشم، منطقه کندآلو فعالیت خود را آغاز کرده است و با تکیه بر توان و استعداد نیروهای بومی و نیز استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته گامی جهت رشد و تعالی صنعت کشتی سازی در منطقه بردارد. اشتغالزایی، به کار گیری نیروهای بومی منطقه، کمک به تولید ملی، ارتقای سطح کیفی و کمی صنعت کشتی سازی در منطقه و … از دیگر اهداف بیان شده در وب گاه این شرکت است. این شركت قادر به ساخت شناورهای آلومینیومی، فولادی و فایبرگلاس تحت كلاس و نظارت مشهورترین مؤسسات رده بندی دنیا می باشد.
لازم به ذکر است، بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی با شعار "توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی" 10 و 11 بهمن ماه امسال به میزبانی شرکت تایدواتر خاورمیانه و تولیت دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در چابهار برگزار خواهد شد. در حاشیه این همایش 3 نشست تخصصی با محوریت "توسعه حمل و نقل دریایی ایمنی و امنیت دریانوردی"، "لجستیک بندری و نقش بخش خصوصی در توسعه دریایی" و "محیط زیست دریایی" برگزار میشود.