کد خبر: ۳۶۳۲۸
تعداد بازدید: ۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

نام ‌گذاری پستی و بلندی های دریایی کشور / اهمیت شناسایی عوارض ها برای دریانوردی

رئیس سازمان نقشه ‌برداری کشور، نام ‌گذاری عوارض (پستی و بلندی) در دریاها و فضای آبی کشور را جزو برنامه ‌های در دست اقدام این سازمان برشمرد که شناسایی آنها مخصوصا برای دریانوردی الزامی است.
به گزارش مارین نیوز، رئیس سازمان نقشه ‌برداری کشور با بیان اینکه در دریاها و اقیانوس‌ها جزایر متعدد وجود دارد و در کف دریاها نیز بالاآمدگی ‌ها و فرورفتگی‌ هایی وجود دارد یا بعضاً کریدورهایی در دریاها تعریف شده است که به آن ‌ها عوارض دریایی گفته می‌ شود و باید شناسایی شوند، گفت: بعنوان مثال در بندر شهید رجایی برای اینکه شناورهای بزرگ با تُناژ بسیار بالا وارد این بندر شوند کریدوری تعریف شده که اگر شناورها خارج از آن حرکت کنند با مشکل مواجه می ‌شوند و به گل می ‌نشینند، تمام این‌ ها می‌ تواند بعنوان یک مشخصه و عارضه در دریا نام‌ گذاری شوند.
معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بر این اساس در حال شناسایی این‌گونه مکان‌ ها در دریاها و اقیانوس ‌ها هستیم چون برای دریانوردان بسیار با اهمیت است، البته مکان‌ های مختلف و زیادی نام ‌گذاری شده ‌اند که ممکن است در نقشه ‌های دریایی ما وجود نداشته باشند که باید تمام آن‌ ها را شناسایی و وارد نقشه کنیم.


وی تأکید کرد: برخی از این عوارض ممکن است با چشم غیرمسلح دیده نشوند اما برای دریانوردان که از نقشه بستر دریا استفاده می ‌کنند بسیار اهمیت دارد از اینرو شناسایی این عوارض دریایی الزامی است.
شفیعی با بیان اینکه دریانوردان از نقشه الکترونیک بستر دریا استفاده می‌ کنند، گفت: نقشه ‌ای است که بر اساس عمق خطوط، مسیر را مشخص می‌ کند و باید تمام این خطوط شناسایی و نام ‌گذاری شوند، مانند مثلث برمودا که دریانوردان باید از موقعیت جغرافیایی آن مطلع باشند.
وی به وجود خورهای فراوان در کشور اشاره کرد و توضیح داد: خور جایی است که گاهی آب با جزر و مد وارد ساحل می ‌شود، عقب می‌ رود و شبه تالاب‌ هایی ایجاد می ‌کند که خور نام دارند، بسیاری از آن ‌ها فاقد نام هستند یا اینکه نام آنها جایی ثبت نشده ‌اند، البته اطلس خورها را نیز تهیه کرده ‌ایم.
رئیس سازمان نقشه‌ برداری ادامه داد: همچنین صخره‌ هایی که کف دریا وجود دارند می ‌توانند نام داشته باشند البته بعضاً نام دارند و دریانوردان میان خودشان آن ‌ها را می‌ شناسند اما عمومیت ندارد و بر روی نقشه‌ ها هم نام ‌گذاری نشده ‌اند چون الآن نقشه ‌های ما عموماً کدگذاری هستند.


وی اظهار داشت: حتی برخی از آن ‌ها در مجموعه گردشگری نیز کاربرد دارند مثلاً دره مرجانی کیش می ‌تواند جزو جاذبه‌ های گردشگری باشد که در تلاشیم اگر نامی داشته باشند را تثبیت کنیم و اگر ندارند یک نام ایرانی برایشان انتخاب و ثبت کنیم.
شفیعی اظهار داشت: این نام ‌گذاری شامل جزایر نیز می ‌شود معمولاً جزایر نام دارند، البته گاهی در نام برخی از آنها دچار تشتت می‌ شویم که در هر صورت باید به اسناد و مدارک علمی و تاریخی مراجعه و از آن ‌ها تبعیت کنیم.
وی گفت: این کارها توسط کمیته نام ‌نگاری و یکسان ‌سازی نام‌ های جغرافیایی انجام می ‌شود و تمام این کارها با مراجعه به یک سری مستندات که در اسناد بین ‌المللی وجود دارد انجام می ‌شود و عموماً بخش حقوقی وزارت خارجه این موضوع را پیگیری می ‌کند.
شفیعی افزود: شاید میلیون‌ ها عارضه طبیعی داشته باشیم و تمام آن‌ ها با سند و مدرک به کمیته نام ‌نگاری و یکسان ‌سازی نام‌ های جغرافیایی در سازمان ملل که ایران نیز عضو آن است ارجاع و بعد از بررسی تصمیم‌ گیری می ‌شود.
وی در گفتگو با ایرنا تأکید نمود: زمانی که کارها با ارائه اسناد و مدارک پیش برود هیچ کشوری نمی ‌تواند نسبت به آن موضع بگیرد یا درصدد تغییر آن برآید مانند خلیج‌ فارس که در تمام اسناد و مدارک تاریخ به همین نام آمده است بنابراین طی این سال‌ ها کشورهای عربی هر چه تلاش کردند نتوانستند این نام درست را تحریف کنند.

ارسال نظر