به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مارین نیوز به نقل از خبرگزاری اکونومیک تایمز هند، بمبئی روز جمعه میزبان سومین نشست گروه کاری بندر چابهار بود. در این نشست که با حضور نمایندگان ایران، هند و ازبکستان و همچنین هیأتی از اتاق بازرگانی افغانستان برگزار شد، اهمیت بندر چابهار در حمایت از بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان و ارائه یک مسیر تجاری جایگزین به آسیای مرکزی مورد تأکید قرار گرفت.
بر اساس بیانیه رسمی، شرکتکنندگان افزایش ترافیک ترانزیتی از طریق بندر چابهار را یادآوری کرده و راهکارهایی برای ارتقای اتصال منطقهای را مورد بحث قرار دادند.
پس از این نشست، جلساتی با تاجران و نهادهای اقتصادی برگزار شد و در آن گزارشی درباره عملیات توسعه پایانه شهید بهشتی بندر چابهار توسط شرکت «ایندیا پورتس گلوبال لیمیتد» ارائه شد که امکانات موجود برای ترانزیت در این بندر را شرح میداد.
هند در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۴ میلادی (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قرارداد ۱۰ سالهای برای بهرهبرداری از بندر استراتژیک چابهار با ایران امضا کرد.
این قرارداد جایگزین توافقنامه اولیه سال ۲۰۱۶ میلادی شد که فعالیتهای هند در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را در بر میگرفت و هر سال تمدید میشد.
از زمان آغاز فعالیت، این بندر پذیرای بیش از ۴۵۰ کشتی بوده و بیش از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای حجیم و ۱۳۴ هزار و ۸۲ کانتینر ( TEU واحد معادل بیست فوت) را جابهجا کرده است.
در سال مالی گذشته، میزان جابهجایی کانتینرها یک هزار و ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.
بندر چابهار که در سواحل دریای عمان واقع شده و برنامه توسعه آن از سال ۲۰۰۳ میلادی توسط هند پیشنهاد شده است، مسیری برای ارسال کالاهای هندی به افغانستان و آسیای مرکزی ارائه میدهد.
این مسیر از پروژه جادهای و ریلی تحت عنوان کریدور بینالمللی حملونقل شمال-جنوب استفاده میکند و پاکستان را دور میزند.
بر اساس این گزارش، روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر وقت راه و شهرسازی ایران و سربانند سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهههای هند، قرارداد تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت جهانی بنادر هند (IPGL) امضا شد.
امضای این قرارداد، نقطه عطفی در همکاریهای تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقهای ۲ کشور و همچنین تسهیل همکاریهای راهبردی بین ایران و هند محسوب میشود.
بندر چابهار یک پروژه شاخص در روابط هند و ایران است که به عنوان یک بندر ترانزیتی مهم برای تجارت با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای محصور در خشکی هستند، عمل می کند و هند نقشی کلیدی در توسعه و بهره برداری از بندر چابهار داشته است.
دولت هند در زیرساخت های بندر سرمایه گذاری کرده و در ارتقای امکانات آن مشارکت داشته است تا آن را به یک مسیر ترانزیتی مناسب برای کالاهای هندی به مقصد افغانستان و آسیای مرکزی تبدیل کند.