نخستین پایانه مکانیزه غلات در بندر شهید رجایی با 33 درصد پیشرفت فیزیکی درحال ساخت است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی؛ حمید کمالی معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: نخستین پایانه مکانیزه غلات در بندر شهید رجایی با ظرفیت نهایی 150 هزار تن توسط بخش خصوصی و 33 درصد پیشرفت کاری درحال ساخت است.
وی ادامه داد: این پایانه با سرمایهگذاری یکهزار و 500 میلیارد تومان دارای 12 عدد سیلو و هر کدام به ظرفیت 12 هزار و 500 تن بوده که تمامی آنها در حال عملیات اجرایی است.
معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه علاوه بر نگهداری غلات، از این پایانه صادرات و ترانزیت نیز انجام خواهد شد، ظرفیت آن را سالانه سه میلیون تن نگهداری غلات اعلام کرد که امکان افزایش وجود دارد.
به گفته کمالی؛ با توجه به مکانیزه بودن پایانه غلات، از دو دستگاه مکنده و سیستم انتقال از اسکله شامل دو نوار نقاله با ظرفیت هرکدام 600 تن در ساعت استفاده میشود.
وی در خصوص اقدامات انجام شده نیز گفت: درحال حاضر 150 نفر برای ساخت سیلوها مشغول به فعالیت هستند و 65 درصد کل فندانسیونها نیز اجرا شده است.
معاون مهندسی و عمران بنادر هرمزگان اضافه کرد: درحال حاضر دو عدد از 12 سیلوی 140 هزارتنی اجرا و تمامی مصالح نیز به موقع تامین شده است.
کمالی با بیان اینکه این پایانه در اجرای توسعه اقتصاد دریامحور درحال ساخت است، افزود: با ساخت این پایانه، غلات با مکندهها به صورت مستقیم از کشتی به سیلوها منتقل میشود.
وی عنوان کرد: خروجی این پایانه، ساخت هفت سیلوی صادراتی برای بارگیری کامیونی با ظرفیت یکهزارو 400 تُن در ساعت و یک خط ریلی با ظرفیت بارگیری 400 تُن در ساعت خواهد بود.
معاون مهندسی بنادر هرمزگان، ارتقای بهداشت انبارداری غلات، استانداردسازی تخلیه، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتیها، کاهش زمان انتظار تخلیه و قیمت نهایی کالای اساسی را از مهمترین اهداف ساخت این پایانه اعلام کرد.
کمالی خاطرنشان کرد: سالانه به صورت میانگین 25 کشتی غلات در بندر شهید رجایی پهلو میگیرد که با ساخت این سیلوهای غلات پهلوگیری کشتیها نیز افزایش مییابد.
گفتنی است؛ 60 درصد واردات و صادرات کالا در کشور در بندر شهید رجایی انجام میشود.
بندر راهبردی شهید رجایی که در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.
این منطقه ویژه اقتصادی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل بنادر کشور را دارا است.
این بندر در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی، ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و ۴۰ پست اسکله به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین بندر بازرگانی ایران محسوب می شود.