دکتر امیر محمود رضوی، قائممقام شرکت کشتی سازی صدرا و عضو ارشد انجمن مهندسی دریایی ایران، در گفتگویی با برنامه آزادراه، به بررسی چالشها و فرصتهای صنعت کشتیسازی ایران پرداخت. وی با اشاره به ظرفیتهای بالای ایران در این صنعت گفت: "با وجود تحریمها، ایران توانسته است پروژههای بزرگ کشتیسازی را به سرانجام برساند و در بسیاری از موارد، با همکاری شرکتهای داخلی، توانسته است به طراحی و ساخت کشتیهایی بپردازد که در سطح بینالمللی رقابت میکنند."
دکتر رضوی با تأکید بر اهمیت بومیسازی دانش فنی، به مشکل وابستگی به تأمینکنندگان خارجی برای تجهیزات پیچیده اشاره کرد و گفت: "یکی از چالشهای اصلی، بومیسازی تجهیزات و فناوریهای مورد نیاز برای ساخت شناورهای پیشرفته است. برای رسیدن به استقلال کامل، نیاز به توسعه مراکز تحقیق و توسعه (R&D) و همچنین آموزش نیروی انسانی متخصص داریم."
وی همچنین افزود: "صنایع فلزی و فولاد در ساخت بدنه کشتیها نقشی حیاتی دارند و باید ارتباط بیشتری بین شرکتهای کشتیسازی و صنایع پشتیبان برقرار شود تا همزمان با رشد فناوریهای کشتیسازی، توان تولید و بهرهبرداری از مواد اولیه نیز بهطور مداوم ارتقاء یابد."
دکتر رضوی به مسئله تعمیر و نگهداری کشتیها نیز اشاره کرد و گفت: "با افزایش تعداد شناورها در ناوگان دریایی کشور، نیاز به مراکز تعمیراتی پیشرفته و تخصصی بیشتر احساس میشود که باید از تجهیزات و فناوریهای مدرن برخوردار باشند."
وی در پایان بر اهمیت همکاری دولت و بخش خصوصی برای فراهم آوردن زیرساختهای لازم جهت رشد این صنعت تأکید کرد و اظهار داشت: "صنعت کشتیسازی ایران با تمامی چالشها، پتانسیلهای فراوانی برای رشد و توسعه دارد و با شرایط مناسب اقتصادی و فنی، میتواند به یکی از قطبهای بزرگ تولیدی در سطح جهانی تبدیل شود