به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مارین نیوز به نقل از روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، روزهای پایانی آبان ماه گذشته بود که محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که جهت تعامل بیشتر ایران با کشورهای عضو اوراسیا نیاز به توسعه زیرساختها داریم و برای رفع موانع در حوزه لجستیک و تبادلات مالی پیگیریهایی در حال انجام است. براساس صحبتهای آن روز رئیس سازمان توسعه تجارت مشخص میتوان گفت که دولت چهاردهم برنامهریزیهایی دارد تا از طریق آنها بتواند در حوزه لجستیک، حمل و نقل و ارتباطات زمینی و ریلی که میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا وجود دارد، گشایشهایی به سود اقتصاد جمهوری اسلامی ایجاد کند.
کارشناسان میگویند که توسعه روابط ایران با کشورهای عضو اوراسیا نیازمند تامین زیرساختهاست و برای توسعه تجارت نیازمند ایجاد زیرساختهای در زمینه حملونقل و لجستیک هستیم، ضمن اینکه باید مشکلات صادرکنندگان و تجار در حوزه مالی و پولی، ارزی و سایر موارد حل شود. بر این اساس میتوان گفت که ایران باید از این فرصت اوراسیا برای توسعه بازارهای جهانی استفاده کند تا شاهد توسعه تجارت باشد. در حال حاضر به نظر میرسد که اولویت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط تجاری با همسایگان خواهد بود تا سرآغازی برای ارتقای حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی باشد.
نگاه قرقیزستان به لجستیک بنادر ایران
طی روزهای گذشته هیات عالیرتبه اقتصادی قرقیزستان به ریاست معاون وزیر امور خارجه این کشور در ایران حاضر شده است. این هیات عالی رتبه در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بر آمادگی بیشکک برای توسعه همکاریهای بندری با تهران و سرمایه گذاری برای ایجاد مرکز مشترک لجستیکی با اورآسیا در بنادر جنوب ایران تاکید کردند. ارکینوف، معاون وزیر امور خارجه کشور قرقیزستان در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با اشاره به قرار گرفتن قرقیزستان در خشکی، اظهار داشت: دسترسی به آب های آزاد از طریق بنادر تجاری ایران، یکی از راهبردهای اقتصادی بیشکک در توسعه و تقویت همکاری های ترانزیتی و دریایی با جمهوری اسلامی ایران است. او همچنین با بیان اینکه مذاکرات دو کشور ایران و قرقیزستان برای تسهیل ترانزیت و سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی از مدت ها پیش آغاز شده است، اظهار داشت: جمهوری قرقیزستان آمادگی دارد با همکاری و مشارکت ایران، پروژه ایجاد منطقه لجستیکی در بندر شهید رجایی را اجرایی کند. این مقام قرقیزستانی در صحبتهای خود با بیان اینکه سرمایه گذاری قرقیزستان در بندر شهید رجایی برای ایجاد منطقهای ویژه برای انجام صادرات، واردات و ترانزیت، تابع رعایت و احترام به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشانکرد: همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و قرقیزستان در زمینه ایجاد قطب ترانزیت و لجستیک در بنادر ایران، در چارچوب کریدورهای مختلف حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی انجام میشود.
آمادگی ایران برای توسعه روابط
از سوی دیگر علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز در نشست با هیات علی رتبه اقتصادی کشور قرقیزستان با بیان اینکه هرگونه سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد بندری مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تاکید کرد: با سرمایه گذاری بخش خصوصی قرقیزستان در بنادر شمال و جنوب ایران، تجار و کالاهای ترانزیتی این کشور از تخفیفات و تسهیلات مناسب برخوردار خواهند شد. صفایی در ادامه خاطرنشانکرد: با حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران قرقیزستانی در بنادر ایران، تجار این کشور می توانند با استفاده از امکانات بندری و خطوط کشتیرانی ایران برای ارتباط تجاری با اقصی نقاط جهان استفاده کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره استراتژی دولت ایران برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با کشورهای غرب و شرق دریای خزر قرارداد همکاری دارد و به سرعت در تدارک کامل تر کردن کریدورهای جاده ای و ریلی خود است.
توسعه بنادر شمالی با موافقتنامه اوراسیا
کارشناسان معتقدند که موافقتنامه اوراسیا سبب می شود بنادر شمالی کشور توسعه پیدا کنند. در حقیقت میتوان گفت که موافقتنامه اوراسیا سبب میشود بنادر شمالی کشور توسعه پیدا کنند، از سویی این امر کمک قابل توجهی خواهد کرد تا بنادر این منطقه پویا شوند. سازمان بنادر و دریانوردی طی سالهای اخیر برنامه های توسعه ای مناسبی را برای بنادر شمالی کشور داشته است و این بنادر از نظر تجهیزات نسبت به گذشته شرایط بهتری دارند. با اجرایی شدن موافقتنامه اوراسیا، سرمایه گذاران به بنادر شمالی کشور توجه بیشتری خواهند کرد، از اینرو به زودی فرصت های جدیدی برای رونق بنادر از سوی بخش خصوصی فراهم می شود. همچنین یکی از بخش های که رونق خواهد گرفت پسکرانه بنادر شمالی است، بدین جهت امیدوارم که سرمایه گذاران سرمایه های خود را به این سمت ببرند و تولید در کنار دریا را ضرورت بدانند. از طرف دیگر تولید در کنار دریا باعث خواهد شد که صادرات سودده و قیمت نهایی کالاها در بازار رقابتی ارزان تر تمام شود. با این حال توسعه پسکرانه بنادر کشور ضرورت زیادی پیدا کرده است و نباید از این مهم غافل ماند.
ویژگی بازار کشورهای اتحادیه اوراسیا
بازار اوراسیا یک بازار بسیار بزرگ با بیش از ۱۶۰ میلیون جمعیت و با نیازهای بسیار گسترده وارداتی است و ما میتوانیم با این کشورها به واسطه این موافقتنامه تجارت خود را تسهیل کنیم. با اجراییشدن توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا، یک قدم موثر در جهت تسهیل تجارت با بخشی از جهان برمیداریم. تقویت روابط ایران با کشورهای اوراسیا برای دست یافتن به بازارهای جهانی از مهمترین سیاستهای خارجی دولت چهاردهم است که در این زمینه با برنامه ریزی و تسهیل در تجارت، توسعه صادرات با رشد ۲.۵ برابری رقم خورده است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند. معاهده تشکیل این اتحادیه در ۲۹ می ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه ۲۰۱۵ عملاً اجرا شد. ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد رؤسای جمهور روسیه، بلاروس، قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال ۲۰۱۴ امضاء کنند که در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ اجرایی شود.
در سالهای اخیر، ایران توانسته است با افزایش صادرات محصولات غیرنفتی خود به کشورهای اوراسیا، سهم خود در این بازارها را بهطور قابل توجهی افزایش دهد. صادرات ایران به این منطقه شامل محصولات کشاورزی مانند میوه، خشکبار، خرما و کشمش، میلههای آهنی و فولاد، یبرخی محصولات پتروشیمی، فرآوردههای نفتی و معدن بوده است.در مقابل، واردات ایران از کشورهای اوراسیا عمدتاً شامل ماشینآلات، غلات، لوازم خانگی، و مواد اولیه صنعتی میشود.