ماموریت وزیر راه و شهرسازی به سازمان بنادر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مارین نیوز به نقل از روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از ماموریت وزیر راه و شهرسازی به سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی در شمال کشور خبر داده است. هرچند موضوع توسعه گردشگری دریایی در سواحل و بنادر استانهای شمالی کشور، برای اولین بار نیست که مطرح شده، اما با توجه به برنامههای همراستای وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به نظر میرسد که میتوان نسبت به برنامههای آینده کمی امیدوار بود.
اهمیت فعالیت جدی برای گردشگری دریای خزر
پتانسیلهای گردشگری دریایی خزر با توجه به موقعیتهای خاص جغرافیایی و دسترسی دو سویه به دریا و کشورهای طالب به دریای آزاد (آذربایجان و ترکمنستان) از مزیتی نسبی در توسعه گردشگری دریایی آن به شمار می رود. مجاورت این دریا با سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان موقعیت مناسبی را برای دسترسی این استان ها به دریا فراهم کرده است و هر سال در فصل گرم، چندین میلیون مسافر از شهرهای مختلف به این منطقه سفر می کنند اما آنچه در این منطقه بیشتر مورد توجه قرار دارد گردشگری ساحلی است.
مشکلاتی در استانهای شمالی ایران وجود دارد که مسئولان باید به آن ها توجه داشته باشند و با برطرف کردن آن ها میتوان برای جذب گردشگر دریایی و ساحلی اقدام کرد و طبعا چنین امری موجب توسعه اقتصادی در منطقه می شود و فعالیت جانبی گسترش می یابد و در کنار آن، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می شود؛ به این منظور آزادسازی حریم دریا و هماهنگی بیشتر متولیان ساماندهی دریا از نخستین اقداماتی است که باید انجام شود.
کارشناسان میگویند که در دریای خزر از نظر ساحلسازی و از نظر جذب توریست خارجی به شکل قویتری فعالیت کرد و در حوزه حمل و نقل دریایی نیز با وجود سواحل طولانی مرز آبی کشور در دریای خزر که حدود ۶۵۷ کیلومتر مرز آبی میشود شرکتهای کشتیرانی که به امر جابهجایی مسافر در آن میپردازند باید افزایش یابند.
تسریع سرمایهگذاری گردشگری
دریایی در شمال
هفته اول آبان ماه گذشته بود که مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر ضرورت توسعه سرمایه گذاری در نوار ساحلی شمالی کشور، یادآور شد: بدون شک تفویض اختیار به استانداران ساحلی میتواند نقش مهمی در تسریع توسعه توریسم دریایی و ساحلی در نوار ساحلی خزر ایفا کند. مصطفی فاطمی این نکته را در گفتگو با مانا اعلام کرده بود و در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تصویب طرح تفویض اختیار اجرای طرحهای گردشگری دریایی و ساحلی به استانداران، گفت: این امر سبب تسریع در سرمایه گذاری در نوار ساحلی کشور شده است.
تفویض اختیار به استانداران برای کاهش بروکراسی
براساس تفویض اختیار به استانها و تصمیم گیری و صدور مجوز و تعیین تکلیف واگذاری عرصههای دریا جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی به شورایی متشکل از استانداران، اداره بنادر و دریانوردی، محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی استانهای ساحلی واگذار شده است. مسئولان امر درباره تفویض اختیار صورت گرفته به استانداران گفته بودند که پیش بینی میشود که این امر بروکراسی اداری جهت تصمیم گیری در خصوص پروژههای سرمایه گذاری در سواحل و دریاهای کشور را تا حدود زیادی بکاهد و افزایش حضور سرمایه گذاران را به دنبال داشته باشد.
توسعه سرمایه گذاری در نوار ساحلی شمالی کشور امروز یک ضرورت است. به اعتقاد کارشناسان تفویض اختیار به استانداران ساحلی میتواند نقش مهمی در تسریع توسعه توریسم دریایی و ساحلی در نوار ساحلی خزر ایفا کند. تا پیش از تصویب این طرح، تعدد مجوزهای قانونی باعث شده بود تا هر سرمایه گذار مدت زمان زیادی را در انتظار اخذ مجوزهای لازم باشد؛ با پیشنهادی که از سوی وزارت میراث فرهنگی مطرح شد، تصمیم گیری در نوار ساحلی با کمک استانداران تسریع میشود و امکان سرمایه گذاری را تسهیل میکند.
۲ فاز گردشگری و مسافری دریایی
در استان گیلان
علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره دستور وزیر راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی، توسعه گردشگری و مسافری دریایی در بنادر شمال کشور بویژه استان گیلان، خاطرنشان کرد: خطوط گردشگری دریایی بنادر انزلی، کاسپین و چمخاله در داخل استان گیلان بسیار مناسب و گردشگرپذیر است. گردشگری دریایی موجب اشتغالزایی و همچنین رونق اقتصادی در استان گیلان خواهد شد.
براساس اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور؛ در راستای توسعه اقتصاد دریامحور، برنامهریزیهای لازم صورت گرفته تا خطوط گردشگری و مسافری دریایی در دو فاز داخلی و خارجی در استان گیلان، اجرا شود. در فاز نخست، فقط خطوط گردشگری و تفریحی دریایی بین بنادر استان گیلان مدنظر است و ایجاد خط گردشگری مسافری بین کشورهای همسایه نیز در فاز دوم قرار دارد.
راهاندازی خطوط گردشگری دریایی
و سفر با کروز
براساس اعلام مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی طی ماههای گذشته جلسات متعددی با روسیه در رابطه با تردد کشتیهای کروز بزرگ گردشگری از این کشور به بندر انزلی تشکیل شده و مذاکراتی نیز به انجام رسیده است. در حال حاضر شرایط به نحوی است که به نظر میرسد، هماهنگیهای لازم انجام شده و این امیدواری وجود دارد تا بتوان هرچه سریعتر پذیرای کشتیهای کروز روسیه در بنادر شمال کشور بویژه در بنادر استان گیلان باشیم. حضور این کشتیها میتواند بستر گردشهای دریایی را برای هموطنان عزیز و همچنین توریستهای خارجی، فراهم کند.
از طرف دیگر موضوع راه اندازی خطوط گردشگری و مسافری دریایی در بنادر استان گیلان و کشورهای همسایه نیز در این مدت همواره مورد تاکید مسئولان دو کشور قرار گرفته است. برنامهریزیهایی صورت گرفته تا خطوط گردشگری و مسافری دریایی بین بنادر استان گیلان به خصوص بنادر انزلی، کاسپین و چمخاله در مرحله اول شروع به فعالیت کنند و امیدواریم این مهم در سال جاری یا آتی صورت پذیرد و خطوط مورد نظر در زمان مشخص، افتتاح شوند.
اهمیت گردشگری دریایی برای ایران
گردشگری دریایی یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری است و ایران از نظر داشتن منابع طبیعی گردشگری جزء ۵ کشور اول جهان قلمداد میشود، بنابراین با توجه به داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی از جایگاه خاصی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی برخوردار است که یکی از این جاذبه های طبیعی، دریا است؛ دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان ۳ نقطه آبی در این سرزمین به شمار می آیند و کمتر کشوری از چنین امکانات طبیعی برخوردار است.