به گزارش مارین نیوز از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، این انجمن تحت هدایت هیئت مدیره کنونی، توانسته است بحرانهای خود را پشت سر بگذارد. این موفقیت نشاندهنده رشد حرفهای و تعهد اعضا به اهداف مشترک است. در همین راستا، خبرنگار روابط عمومی انجمن، گفتگویی با حسنرضا صفری، رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران، ترتیب داده که در ادامه میخوانید:
عبور از چالشهای گذشته و حرکت به سمت توسعه
وضعیت پیشین انجمن بر جامعه دریایی کشور روشن است و بازگویی آن کمکی به آینده نخواهد کرد. مهم این است که انجمن توانست از چالشهای داخلی عبور کند، چالشهایی که باعث رکود همهجانبه و افزایش مطالبات کارکنان دبیرخانه شده بودند. مشکلاتی مانند کاهش همگرایی میان اعضا، ضعف زیرساختها، کاهش انگیزه کارکنان، مسائل مالی معوق، مشکلات حقوقی و کاهش فعالیتهای رسانهای، از موانع عمدهای بودند که حل آنها نیازمند تلاش جمعی بود.
همکاری و انسجام اعضا باعث شد که این بحرانها مدیریت شوند. از همان ابتدا، یکی از اولویتهای ما توافق با کارکنان بود. این روند طی جلسات مستمر دنبال شد و در نهایت پس از دو سال، توافق حاصل شد. نقش پیشکسوتان حوزه دریا در نزدیک کردن انتظارات هیئت مدیره و کارکنان بسیار مؤثر بود. اکنون مشارکت اعضای دبیرخانه، شفافتر و نظاممندتر از گذشته صورت میگیرد.
اهداف هیئت مدیره و میزان تحقق آنها
آغاز فعالیتهای هیئت مدیره مصادف شد با تصمیمات راهبردی در حوزه حکمرانی دریا، از جمله توسعه اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، و مصوبات مربوط به نوسازی ناوگان دریایی کشور. اهداف انجمن نیز متناسب با این تحولات تنظیم شدند.
با وجود تمرکز هیئت مدیره بر چالشهای داخلی که مانع عملکرد منسجم در راستای اهداف انجمن بود، خروجی کلی مثبت و قابل ارائه است. نمونههایی از این اقدامات عبارتاند از: حفظ وحدت در حکمرانی دریا، جلوگیری از حذف اقتصاد دریا محور از برنامه هفتم، مشارکت در برنامه نوسازی ناوگان دریایی، تهیه برنامه جامع توسعه دریا محور، ارائه نظرات کارشناسی به نمایندگان مجلس، انجام مطالعات راهبردی در تجارت دریایی، برگزاری نشستهای علمی، و توافق با کارکنان.
اگرچه برخی از این اهداف بهطور کامل محقق نشدهاند، اما انجمن در مسیر تحقق آنها حرکت کرده و در ساختار جدید نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.
همکاری با مسئولین دریایی کشور
بله، بعنوان مثال اخیراً جلسهای مشترک با حضور دکتر عبدالعلی زاده و تمامی اعضای هیئت مدیره برگزار شد که در آن نظرات مفیدی مطرح گردید. مقرر شد جلسات بهصورت منظم و با اهداف مشخص ادامه یابند. همچنین رئیس هیئت مدیره به نمایندگی از انجمن در جلسات شورای هماهنگی توسعه دریا محور حضور خواهد داشت. علاوه بر این، همکاریهایی با مرکز پژوهشهای مجلس در حال انجام است تا زنجیره ارزش عمر کشتی در راهبرد توسعه صنعتی کشور لحاظ گردد.
برنامههای انجمن برای برگزاری همایشها و نمایشگاههای دریایی
همایشها و نمایشگاههای دریایی باید ابزاری برای تحقق اهداف توسعه دریا محور باشند، نه صرفاً رویدادهایی برای کسب درآمد. تمرکز ما بر توسعه زنجیرههای ارزش دریایی است که یکی از ارکان اصلی سیاستهای توسعه دریا محور به شمار میرود.
بررسی نمایشگاههای اخیر نشان داده است که مدیریت این رویدادها توسط دستگاههای دولتی و مجریان انتفاعی، منجر به بیتدبیری و هدررفت منابع شده است. این وضعیت، اهمیت واگذاری مدیریت نمایشگاهها به تشکلهای تخصصی و صنفی را برجسته میکند، زیرا این نهادها شناخت دقیقتری از نیازهای صنعت دارند و میتوانند کیفیت و شفافیت این رویدادها را بهبود بخشند.
متأسفانه، برخی از نمایشگاهها بدون مشارکت مدیریتی و مشورتی انجمن برگزار شدند و از نام انجمن تنها برای بازاریابی استفاده شد. این در حالی است که نمایشگاههای دریایی باید کاملاً غیرانتفاعی و تخصصی باشند. انجمن در حال برنامهریزی برای بازگرداندن این رویدادها به مسیر اصلی خود است و پیشنهاداتی را به مسئولین ارائه خواهد کرد.
ترویج نوآوری و فناوریهای نوین در صنعت دریایی
تحقیقات انجمن، با همکاری پژوهشکده مطالعات فناوری، نشان میدهد که زیستبوم حملونقل دریایی تحت تأثیر الزامات زیستمحیطی شدیدتر آیمو در سه حوزه فنی، عملیاتی، و مالی (نظیر مالیات کربن) قرار دارد. بنابراین، استفاده از فناوریهای فیزیکی و دیجیتال برای افزایش بهرهوری انرژی کشتیها در میانمدت، و بهرهگیری از سوختهای پاک در بلندمدت، اجتنابناپذیر خواهد بود. همچنین، نفوذ شرکتهای ردهاول در بازار بینالمللی ساخت کشتی، فرصتی برای همکاری مشترک و جذب سرمایهگذاری خارجی برای شرکتهای کشتیسازی داخلی فراهم کرده است. این موارد باید در برنامهریزی توسعه زنجیره ارزش عمر کشتی لحاظ شوند.
چشمانداز انجمن در سال آینده
بله، مشکلات انجمن تا حد زیادی برطرف شده است. سال آینده، مجمع سالیانه انجمن برگزار خواهد شد و امیدواریم با حضور حداکثری اعضا، شایستهترین افراد برای هدایت انجمن انتخاب شوند. توسعه، یک فرآیند زمانبر است، اما مهمترین مسئله، استمرار در این مسیر است. امیدواریم انجمن مهندسی دریایی ایران، با همت و مشارکت تمامی اعضا، گامهای مؤثری در راستای توسعه دریا محور کشور بردارد.
برنامه انجمن برای وفاق و اتحاد علمی
خوشبختانه، اتحاد و وفاق در جامعه دریایی کشور در قالب انجمنهای علمی و سایر تشکلها نهادینه شده است و عضویت در انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی این همبستگی شناخته میشود. توسعه عضویتهای انجمن، چه در قالب عضویتهای حقیقی و چه حقوقی، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این امر میتواند به ایجاد شبکهای منسجم و کارآمد برای پیشبرد اهداف مشترک و حل چالشهای پیشرو منجر شود.
در صورت گسترش این عضویتها، امکان سازماندهی و ساختارسازی بهتر از طریق تشکیل کمیتههای تخصصی و استانی فراهم خواهد شد. این کمیتهها میتوانند بهعنوان زیرانجمنهایی تحت پرچم انجمن مهندسی دریایی ایران فعالیت کنند و موضوعات تخصصی را بهصورت یکپارچه و منظم دنبال نمایند.
در همین راستا، انجمن اقدام به بازنویسی دستورالعمل عضویتهای حقوقی کرده است تا فرآیند عضویت تسهیل و شفافتر شود. از جامعه دریایی کشور دعوت میکنیم که در اسرع وقت به این فراخوان لبیک گفته و عضویتهای خود را بهروز کنند. تعهد انجمن این است که با همکاری و همراهی اعضا، به توسعه علم و فناوری در حوزه مهندسی دریایی پرداخته و از طریق پیگیریهای علمی، مطالبات اعضا را بهطور مؤثر دنبال کند.
علاوه بر آن در سال آینده این انجمن با برگزاری نشستهای هم اندیشی در قالب کمیته های تخصصی و یا سایر قالبها کمک اعضا و جامعه دریایی را برای وفاق و همدلی در مسیر توسعه دریا محور کشور بکار خواهد بست./