تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۲۹۲
تعداد بازدید: ۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷

وعده‌های بلندپروازانه و چالش‌های عملیاتی احیای کشتی‌ سازی آمریکا 

مدیرعامل CMA CGM، وعده ساخت کشتی‌های جدید در کشتی‌سازی‌های آمریکایی را اعلام کرد. این وعده تنها یک روز پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داد کشتی‌سازی را "به خانه، یعنی آمریکا، جایی که به آن تعلق دارد" بازگرداند.

به گزارش مارین نیوز از لویدز لیست (Lloyd's List)، رودولف سعده، رئیس و مدیرعامل CMA CGM، به سرعت حمایت خود را از کشتی‌سازی آمریکا اعلام کرد و دیروز متعهد شد که کشتی‌های جدیدی را در کشتی‌سازی‌های آمریکا سفارش دهد. این وعده تنها یک روز پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داد که کشتی‌سازی را "به خانه، یعنی آمریکا، جایی که به آن تعلق دارد" بازگرداند و مشوق‌های مالیاتی برای مالکان کشتی‌هایی که مایل به سفارش کشتی در کشتی‌سازی‌های آمریکایی هستند، ارائه کرد.

وعده‌های بلندپروازانه و چالش‌های عملیاتی احیای کشتی‌ سازی آمریکا 

کشتی‌سازی نیوپورت نیوز آمریکا تنها حوض خشک مناسب برای ساخت "بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان" را دارد که از ناوهای هواپیمابر گرفته تا کشتی های کانتینری فوق العاده بزرگ را می سازد. 
منبع: صنایع هانتینگتون اینگالز

برای غول فرانسوی حمل‌ونقل کانتینری، سفارش کشتی‌های جدید در کشتی‌سازی‌های آمریکا به نظر یک حرکت استراتژیک می‌آید. احتمالاً هزینه‌هایی تا سقف ۱.۵ میلیون دلار برای هر بار ورود به بندر برای مالکان کشتی‌هایی که در چین ساخته شده‌اند، توسط نماینده تجاری آمریکا اعمال شود که ممکن است تا اواسط سال جاری اجرایی شود. با تعهد به کشتی‌سازی آمریکایی، CMA CGM احتمالاً نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی کسب خواهد کرد.

این اعلامیه پس از سفارش اخیر شرکت برای ۱۲ کشتی کانتینری فوق‌العاده بزرگ از یک کشتی‌سازی چینی صورت گرفت. CMA CGM یکی از معدود شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل است که ناوگانی از کشتی‌های کانتینری با پرچم آمریکا را اداره می‌کند، که میراث خرید خط کانتینری سابق با پرچم آمریکا، APL، است. اگرچه APL دیگر کشتی‌هایی که در کشتی‌سازی‌های آمریکا ساخته شده‌اند را اداره نمی‌کند، CMA CGM متعهد شده است که ناوگان با پرچم آمریکا APL را از ۱۰ کشتی به ۳۰ کشتی در چهار سال آینده گسترش دهد.

این گسترش نیازمند استخدام حداقل ۷۰۰ دریانورد آمریکایی اضافی خواهد بود، زیرا عملیات با پرچم آمریکا نیازمند خدمه ۱۰۰٪ آمریکایی است. این در حالی است که آمریکا با کمبود دریانورد مواجه است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ توسط اداره دریایی آمریکا نشان داد که هزینه‌های خدمه با پرچم آمریکا تقریباً پنج برابر بیشتر از کشتی‌هایی است که تحت ثبت‌های باز فعالیت می‌کنند.

در حالی که CMA CGM ممکن است این هزینه‌های اضافی را با اجتناب از هزینه‌های سنگین بندری USTR جبران کند، تأمین دریانوردان آمریکایی مورد نیاز برای ۲۰ کشتی کانتینری اضافی با پرچم آمریکا همچنان نامشخص است. با این حال، این چالش در مقایسه با دشواری‌های ساخت کشتی‌های کانتینری جدید در آمریکا کم‌رنگ‌تر است.

امضای قرارداد کشتی‌سازی نسبتاً ساده است، اما اطمینان از تحویل به موقع و در چارچوب بودجه یک چالش بزرگ است. صنعت کشتی‌سازی آمریکا طی دهه‌ها در افول بوده و از اوایل دهه ۱۹۸۰ عمدتاً به قراردادهای دولتی برای نیروی دریایی و گارد ساحلی متکی بوده است. 

ساخت کشتی تجاری در ایالات متحده (10000+ dwt)

وعده‌های بلندپروازانه و چالش‌های عملیاتی احیای کشتی‌ سازی آمریکا 

این افول با لغو یارانه‌های کشتی‌سازی تجاری توسط دولت ریگان در سال ۱۹۸۱ تشدید شد، یارانه‌هایی که قبلاً هزینه‌های بالای کشتی‌سازی آمریکا را در مقایسه با گزینه‌های ارزان‌تر آسیایی جبران می‌کردند.

جزئیات مربوط به سفارش‌های جدید CMA CGM در هفته‌های آینده انتظار می‌رود منتشر شود و هنوز اطلاعاتی در مورد تعداد و ظرفیت کشتی‌ها اعلام نشده است. در حال حاضر، دست‌کم دو کشتی‌سازی آمریکایی هنوز در ساخت کشتی‌های کانتینری فعال هستند. کشتی‌سازی فیلی (PHILADELPHIA)، که اکنون متعلق به غول کشتی‌سازی کره جنوبی HANWHA است، سفارش‌هایی برای ساخت سه کشتی کانتینری با ظرفیت ۳,۶۲۰ TEU برای شرکت حمل‌ونقل MATSON تحت قانون جونز دریافت کرده است.

سایر کشتی‌سازی‌های آمریکایی که قادر به ساخت کشتی‌های باری هستند شامل شرکت فولاد و کشتی‌سازی ملی متعلق به General Dynamics در سن دیگو می‌شوند که در ساخت تانکرهای محصول میان‌برد تخصص دارند. با این حال، این کشتی‌سازی‌ها عمدتاً درگیر قراردادهای بلندمدت نظامی هستند و ظرفیت محدودی برای ساخت یک سری کشتی‌های تجاری دارند.

اعلامیه حمایت سعده از کشتی‌سازی آمریکایی در دفتر بیضی شکل همراه با ترامپ انجام شد. رئیس‌جمهور بعداً اظهار داشت: "ما قصد داریم هفته آینده یا هفته بعد از آن یک برنامه جدید عظیم برای ساخت کشتی‌های بسیار بزرگ، بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان، اعلام کنیم." اگر اظهارات ترامپ به یک سفارش احتمالی CMA CGM برای کشتی‌های کانتینری غول‌پیکر اشاره داشته باشد، تنها کشتی‌سازی آمریکایی با یک حوض خشک بزرگ کافی برای چنین کشتی‌هایی، کشتی‌سازی Newport News در نورفولک ویرجینیا است. با این حال، این کشتی‌سازی در حال حاضر بر ساخت کشتی‌های نظامی متمرکز است، از جمله دو ناو هواپیمابر غول‌پیکر، با احتمال سفارش ۱۰ ناو دیگر در سال‌های آینده.

وعده‌های بلندپروازانه و چالش‌های عملیاتی احیای کشتی‌ سازی آمریکا 

کشتی سازی فیلی یکی از معدود کارخانه های کشتی سازی آمریکایی است که کشتی های تجاری حمل بار می سازد.
منبع: کشتی سازی فیلی

تلاش‌های قبلی

تلاش‌های سایر دولت‌های ملی برای احیای صنایع کشتی‌سازی تجاری خود اغلب به نتایج ضعیفی منجر شده است. به عنوان مثال، رئیس‌جمهور برزیل، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، در اوایل دهه ۲۰۰۰ یک استراتژی ملی کشتی‌سازی را در همکاری با کشتی‌سازی‌های با تجربه ژاپنی و کره جنوبی آغاز کرد. علیرغم دریافت سفارش‌های متعدد برای تانکرها و دکل‌های حفاری از شرکت دولتی Petrobras، کشتی‌سازی‌های تازه تأسیس تنها تعداد کمی کشتی تحویل دادند که همه با تأخیر همراه بودند. این برنامه در نهایت در سال ۲۰۱۷ متوقف شد و میلیاردها دلار از پول مالیات‌دهندگان هدر رفت و هزاران کارگر کشتی‌سازی بیکار شدند.

با این حال، وعده سعده برای ساخت کشتی‌های کانتینری جدید در کشتی‌سازی‌های آمریکا احتمالاً اولین مورد از بسیاری از اعلامیه‌های مشابه توسط مالکان کشتی‌های خارجی است که به دنبال جلب نظر دولت ترامپ و اجتناب از هزینه‌های سنگین بندری USTR هستند. با این حال، تحویل این کشتی‌ها و پرداختن به اختلاف هزینه‌های قابل توجه با کشتی‌سازی‌های آسیایی چالش‌های بزرگی خواهند بود.

اگر سعده اطمینان حاصل کند که بندهای لغو یا تأخیر در تحویل در قراردادهای کشتی‌سازی به نفع CMA CGM باشد، ریسک مالی می‌تواند به دوش دولت آمریکا منتقل شود. در حالی که ترامپ ممکن است علاقه چندانی به جزئیات نداشته باشد، اما در قراردادهای کشتی‌سازی واقعاً جزئیات اهمیت زیادی دارند.

نویسنده: راب ویلمینگتون 

ارسال نظر