به گزارش مارین نیوز از Marine Technology News، گزارش بررسی ژانوس 2025، که قرار است از 6 تا 9 آوریل در نمایشگاه «دریا، هوا و فضا» در نشنال هاربر مریلند رونمایی شود، به روندهای کلیدی، چالشهای مهم، و کاربردها و فناوریهای جدیدی میپردازد که در حال شکل دادن به بخش کشتیهای سطحی بدون سرنشین (USV) هستند. این گزارش تأکید میکند که کمبودهای فناوری عمده، پذیرش گسترده و دستیابی به خودمختاری کامل این کشتیها را محدود کردهاند.
این گزارش که بهصورت سالانه توسط شرکت ژانوس (Janus Marine and Defense LLC)، یک شرکت آمریکایی متخصص در فناوریهای خودمختاری دریایی و متمرکز بر کشتیهای سطحی بدون سرنشین (USV)، منتشر میشود، نشان میدهد که کشتیهای سطحی بدون سرنشین پتانسیل ایجاد تحول در عملیات دریایی، از جمله در حوزه دفاع و امنیت، تحقیقات فراساحل و لجستیک، دارند.
با این حال، نگرانیهایی درباره اشتراکگذاری مالکیت معنوی، حفظ مزیتهای رقابتی، و نبود استانداردهای صنعتی توافقشده، مانع از همکاری گستردهای شدهاند که برای غلبه بر این چالشها ضروری است.
در این گزارش، به نقش حیاتی توسعه فناوریهای کلیدی، مانند هوش مصنوعی، اشاره شده است که پیشرفت این صنعت را ممکن میسازند، اما هنوز تحت پژوهش فعال قرار دارند. همچنین، یافتن نیروی انسانی متخصص یکی از بزرگترین موانع در مسیر رشد و نوآوری این صنعت باقی مانده است.
گزارش این صنعت را بهعنوان «زمینهای هیجانانگیز و بهسرعت در حال تحول» توصیف کرده است. با این حال، جک دوگرتی، سردبیر گزارش و مالک شرکت Janus Marine and Defense، اظهار داشت که چالشهای کلیدی متعددی در مسیر رسیدن این صنعت به پتانسیل کاملش قرار دارند. یکی از مهمترین این چالشها «مشکل تقاضای کم و حجم تولید پایین» است که به گفته نویسندگان گزارش، پیامدهای قابلتوجهی در چندین حوزه دارد.
برخلاف صنایع دیگر با تقاضای مصرفی ثابت، کشتیهای سطحی بدون سرنشین عموماً برای بازارهای خاص مانند دفاع، بررسیهای دریایی و تحقیقات تولید میشوند. این وضعیت، توجیه اقتصادی برای تولید انبوه را دشوار میکند و باعث میشود «هزینهها بالا بمانند و نوآوری با کندی پیش برود.»
علاوه بر این، شرکتهایی که تلاش میکنند وارد این بازار شوند، با «چالشهای جدی در تأمین مالی و توسعه عملیات» روبهرو هستند.
این گزارش همچنین بر ضرورت استفاده از معماریهای متنباز تأکید دارد که از آنها بهعنوان «پایههای نوآوری» یاد شده است. گزارش خاطرنشان میکند که تولیدکنندگان فعلی کشتیهای سطحی بدون سرنشین، اغلب سیستمهای فرمان و کنترل اختصاصی طراحی میکنند و به این ترتیب، «چرخ را دوباره اختراع میکنند» که به تلاشهای هدررفته، هزینههای بالا، و چرخههای کندتر نوآوری منجر میشود.
اپراتورها نیز به دلیل نبود انعطافپذیری و قابلیت همکاری میان سیستمهای موجود، احساس محدودیت میکنند.
از منظر چالشهای فنی، گزارش چنین اشاره میکند:
به گزارش مارین نیوز، این گزارش با برجسته کردن چالشها و فرصتهای پیش روی صنعت کشتیهای سطحی بدون سرنشین، نشان میدهد که نوآوری، همکاری جهانی، ایجاد استانداردهای صنعتی مشترک، توسعه فناوریهای کلیدی، و تأمین مالی مؤثر میتوانند مسیر روشنی را برای رشد این صنعت ایجاد کنند. با توجه به سرعت بالای پیشرفتها، آینده این صنعت نه تنها امیدوارکننده بلکه نقشآفرین در تغییرات بنیادی عملیات دریایی جهانی است.