تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۷۲۶
تعداد بازدید: ۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۹

دانش‌آموزان و اولین گام‌ها در مهندسی دریا با سازه ماکارونی

دانش‌آموزان و اولین گام‌ها در مهندسی دریا با سازه ماکارونی
سه دانش‌آموز دبیرستان شهاب‌دانش در مسابقات سازه ماکارونی دانشگاه صنعتی شریف شرکت کردند و مارین‌نیوز با آن‌ها درباره تجربه حضور و ساخت سازه گفتگو کرده است.

به گزارش مارین‌نیوز، مسابقات سازه ماکارونی در قالب برنامه‌های مقدماتی همایش بین‌المللی فراساحل در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و حضور سه دانش‌آموز از دبیرستان شهاب‌دانش در میان تیم‌های دانشگاهی، توجه همه را جلب کرد و نشانه‌ای از رشد علاقه نوجوانان به حوزه‌های مهندسی بود. این تیم با طراحی سازه‌ای شش‌پایه، در حالی‌که مقررات مسابقه بر ساخت چهارپایه تأکید داشت، نگاه متفاوتی به طراحی ارائه داد. هرچند سازه آنان به‌صورت نمادین مورد آزمون قرار گرفت، اما توانست در زمان تعیین‌شده ۱۹۹ کیلوگرم بار را بدون شکست تحمل کند. این عملکرد موجب شد تا انجمن مهندسی دریایی ایران و دانشگاه صنعتی شریف تصمیم بگیرند به‌صورت ویژه از این دانش‌آموزان تقدیر کنند.

در گفت‌وگویی پس از پایان مسابقات، امیررضا فخرایی، یکی از اعضای تیم دبیرستان شهاب‌دانش، به نمایندگی از گروه درباره مسیر آشنایی با مسابقه، روند طراحی و ساخت سازه، و تجربه کار گروهی توضیح داد.
اعضای این تیم محمدحسن زمانیان و برسا کریم‌زاده هستند و هدایت علمی گروه را آقای یادگاری، از معلمان مدرسه که باید از ایشان برای ترویج و آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم مهندسی و دریا تشکر کرد، بر عهده داشته‌اند.

معرفی تیم

  • امیررضا، ابتدا خودت و اعضای تیمت رو معرفی کن.

سلام، من امیررضا فخرایی هستم از دبیرستان شهاب‌دانش. اعضای تیممون محمدحسن آمنیان و بردیا کرمی‌زاده هستن. هر سه از یک مدرسه‌ایم و با کمک آقای یادگاری در این مسابقه شرکت کردیم.

  • چطور از برگزاری این مسابقه مطلع شدین؟

مدرسه‌مون قرار بود یک کلاس فوق‌برنامه برگزار کنه که چند گزینه داشت. یکی از اون گزینه‌ها، کلاس سازه ماکارونی بود. ما تحقیق کردیم و فهمیدیم چنین مسابقه‌ای وجود داره. بعد از صحبت با آقای یادگاری، در اولین جلسه شرکت کردیم و همون‌جا علاقه‌مند شدیم که ادامه بدیم. از همون زمان کار تیمی‌مون شروع شد و تا مرحله نهایی مسابقه پیش رفتیم.

تجربه حضور در مسابقه

  • تجربه شرکت در این مسابقه چطور بود؟ چه حسی داشتین؟

خیلی تجربه متفاوتی بود. تا حالا تو همچین فضای رقابتی‌ای نبودم. محیط خیلی جالب بود، البته استرس هم داشت، ولی هیجانش بیشتر بود. رقابت سالمی بین تیم‌ها برقرار بود و برای ما تجربه‌ای جدید و متفاوت رقم خورد.

  • درباره روند ساخت سازه توضیح بده. از طراحی تا اجرا چطور پیش رفت؟

در کل ساخت سازه کار ساده‌ای نبود. از طراحی تا اجرا، با راهنمایی‌های آقای یادگاری پیش رفتیم. ایشون نقشه‌ها و ایده‌ها رو برامون توضیح دادن و با امکانات مدرسه، تمام مراحل رو خودمون انجام دادیم؛ از بریدن و چسبوندن تا مونتاژ نهایی. هیچ بخش آماده‌ای از بیرون نیاوردیم؛ همه چیز با تلاش خودمون ساخته شد و واقعاً کار تیمی خالص بود.

  • در نهایت، سازه همون‌طور شد که انتظار داشتین؟

بله، دقیقاً همون‌طوری شد که می‌خواستیم. سازه از نظر ما خیلی تمیز و دقیق ساخته شد. هم خودمون راضی بودیم و هم آقای یادگاری از دقت و کیفیت کارمون تعریف کردند.

  • اگر دوباره فرصت داشته باشی، چی رو بهتر می‌کنی؟

چرا که نه، همیشه جا برای بهتر شدن هست. ولی از نظر ما این سازه برای هدف مسابقه کامل بود و ایراد خاصی نداشت. اگر فرصت بیشتری داشتیم، شاید مقاومت سازه و جزئیات طراحی رو ارتقا می‌دادیم.

همکاری گروهی و علاقه به مهندسی

  • کار گروهی‌تون چطور بود؟ هماهنگی خوبی داشتین؟

خیلی خوب. واقعاً یه کار گروهی واقعی بود. هر نفر بخشی از سازه رو بر عهده گرفت و همه با هماهنگی جلو رفتیم. همکاری بینمون عالی بود و همین باعث شد هم یاد بگیریم، هم نتیجه قابل قبولی بگیریم.

  • این تجربه باعث شد به مهندسی علاقه‌مند بشی؟

اولش فقط می‌خواستم یه تجربه جدید داشته باشم، ولی کم‌کم علاقه‌مند شدم. حالا اگه مسابقه مشابهی برگزار بشه، حتماً شرکت می‌کنم. به نظرم کارهای مهندسی، ساخت سازه و طراحی خیلی جذابه. شاید در آینده هم سمت رشته‌هایی مثل مهندسی سازه یا مهندسی دریا برم، چون از ساختن و طراحی چیزهای واقعی لذت می‌برم.

پیام به هم‌سن‌وسال‌ها

  • و در پایان، چه پیامی داری؟

پیش‌داوری نکنین نسبت به این نوع مسابقات. بیاین و خودتون رو محک بزنین. داوری، فضای رقابتی و تجربه عملی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای یادگیری فراهم می‌کنن. اگه خوشتون بیاد، ادامه می‌دین و پیشرفت می‌کنین؛ اگه نه، حداقل یه تجربه جالب و آموزنده به‌دست آوردین. در هر حال، امتحان کردنش ارزش داره.

دانش‌آموزان و اولین گام‌ها در مهندسی دریا با سازه ماکارونی

به گزارش مارین‌نیوز، تجربه دانش‌آموزان دبیرستان شهاب‌دانش نشان داد که حمایت و هدایت مدارس پایه در آشنایی نسل جوان با مفاهیم دریایی، گامی مؤثر در آینده‌سازی کشور است؛ مسیری که در سیاست‌های کلی توسعه دریا‌محور، با تأکید بر نقش راهبردی آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ دریا و تربیت متخصصان آینده، مورد توجه قرار گرفته است.

/

خبرنگار : سعید بهبد
ارسال نظر