به گزارش مارین نیوز، علی مرزبان، نماینده ثابت سازمان بنادر در IMO، دراینباره گفت: یکی از موضوعاتی كه بیشترین سندهای ارائه شده به کمیته را به خود اختصاص داد و بحثهای فراوانی را سبب شد؛ موضوع کاهش گازهای گلخانهای ناشی از کشتیها بود که تحت دستور کار شماره چهار مورد بررسی قرار گرفت.
مرزبان گفت: پس از مباحثات فراوان نهایتاً کمیته با گنجاندن این مقررات در ضمیمه ششم کنوانسیون موافقت كرد و بر اساس تصمیم کمیته، این مقررات اجباری خواهد بود و برای تکمیل کار، تهیه مقررات فنی در این خصوص یک گروه کاری بینالاجلاس تشکیل شد.
از سوی دیگر و به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، هیأت سه نفره ایران در این اجلاس 6 سند ارائه كرد.
مرزبان در خصوص مفاد اسناد ارائه شده گفت: یکی از اسناد که تحت دستور کار شماره 7 مشترکا توسط ایران و فدراسیون روسیه ارائه شد؛ حاوی گزارشی از مانور مقابله با آلودگی دریایی و دستاوردها و درسهای آموخته از آن بود که در تیر ماه سال گذشته در بندر انزلی برگزار شد.
وی افزود: همچنین در این اجلاس دستور کار پیشنهادی ایران با عنوان تهیه دستورالعملی برای اجرای عملیات مقابله با آلودگی دریایی موضوع کنوانسیون OPRC با لحاظ مسایل ایمنی و بهداشتی افراد درگیر در عملیات که طی سند شماره MEPC 59/7/2 ارائه شد مورد تصویب قرار گرفت.
مرزبان گفت: سند دیگر ایران متضمن پیشنهاد اصلاحاتی به همه مقررات ضمائمI,II,IV,V و VI کنوانسیون مارپول در خصوص مراکز دریافت زباله در بنادر با هدف در نظر گرفتن مراکز دریافت زبالهها در یاردهای بازیافت کشتیها بود که بر اساس آن مرکز بازیافت کشتیها مکلف به در نظر گرفتن مراکز دریافت زباله از کشتیهای در انتظار بازیافت میشوند.
به گفته مرزبان، این سند برای رفع هرگونه شبه به کمیته اجرای مقررات توسط دولتها (FSI 18) ارجاع شد.
نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی در IMO گفت: اسناد دیگر ارائه شده حاوی پیشنهاد اصلاح ضمیمه شماره سه کنوانسیون مارپول با هدف در نظر گرفتن مراکز دریافت زباله در بنادر برای کالاهای موضوع این ضمیمه و همچنین نظرات و پیشنهاداتی راجع به پیش نویس دستورالعمل موقت برای عملیات ثبت موسوم به II و Recording Operation in the Oil Record Book Part بوده است.