«ايران-اراك؛ پروندهای كه بسته شد» و «LNG؛ بازگشايی يك پرونده» عناوين اصلی اين شماره است كه به دو گزارش خبری-تحليلی درباره تحويل اولين كشتی اقيانوسپيمای ساخت داخل و نيز تأسيس شركت كشتيرانی حمل LNG ايران اختصاص دارد كه هر دو مورد بهنوعی متوجه فعاليتها و توانمندیهای شركت ايزوايكو در حوزه ساخت شناورهای بزرگ است.
سرمقاله اين شماره با عنوان «نگرش جزيرهای به شاخصها»، نقدی است بر نحوه رتبهبندی و ارزيابی فعاليتهای تحقيقاتی و پژوهشی در دانشگاهها.
نويسنده اين سرمقاله معتقد است: در يك روند صحيح، بايد ارتباط منطقي بين نيازهاي فني و صنعتي، حجم قراردادهاي صنعت و دانشگاه، تعداد محققين، تعداد دانشجويان دكتري، تعداد مقالات و ثبت اختراعات و نهايتا، كنفرانسها و مجلات وجود داشته باشد. متأسفانه، اين موضوع در كشور ما كمتر مورد توجه بوده است. در واقع، گرچه ما در هر يك از اين شاخصها رشد داشتهايم، ولي بايد توجه داشت كه چندين برابر شدن مقالات به تنهايي نميتواند بيانگر رشد واقعي علمي و صنعتي كشور باشد.
همچنين، در اين شماره، گفتوگویی با مهندس مهرداد صباغی، مدير دفتر برنامهريزی استراتژيك سازمان گسترش و نوسازی صنايع ايران، درج شده كه وی در آن روند اجرایی شدن قانون توسعه و حمايت از صنايع دريایی را تشريح كرده است.
موضوع گزارش ماه اين شماره نشريه به هجدهمين همايش ارگانهای درياییاختصاص يافته؛ كه در آن، ضمن ارائه گزارشی از اين همايش، از كمتوجهی به انجمنها و بخش خصوصی در همايش اخير، انتقاد شده است.
سرمقاله اين شماره نيز با اشاره به سخنان صريح رييسجمهوری در سال گذشته در مراسم آباندازی كشتی ايران-اراك در حمايت از كشتیسازیهای داخلی و مواضعی كه در همان زمان از سوی انجمن بيان شده بود؛ به ارزيابی برخی خريدهای خارجی اخير شناور پرداخته و اين پرسش را مطرح كرده كه در بر كدام پاشنه میچرخد؟
گزارشی از ديدار هيأت مديره انجمن با مديرعامل سازمان گسترش، گفتوگویی با مديرعامل شركت تايدواتر و گزارشی از مجمع عمومی انجمن از ديگر مطالب اين شماره است.
برای دانلود اين شماره میتوانيد به اين صفحه در سايت رسمی انجمن مهندسی دريایی ايران مراجعه فرماييد.