بهگزارش مارین نیوز، سعید ایزدیان درباره ضرورت انجام این کار گفت: خلیج فارس یک منطقه نیمهبسته دریایی است که حدود 3 تا 5 سال زمان نیاز است تا آب آن تعویض شود. در عین حال، 40 درصد از منابع نفت و گاز دنیا از منطقه خلیج فارس تأمین میشود و سالیانه 40 هزار شناور که بالغ بر 18 هزار فروند آن نفتکش هستند، از تنگه هرمز عبور میکنند. همه این موارد، بیانگر احتمال بالای بروز سانحه است؛ لذا به منظور ایجاد زیرساختهای لازم و مدیریت بر سوانح احتمالی و کاهش آلودگیهای زیست محیطی ناشی از آلودگی شناورهای سانحهدیده، خصوصاً تانکرها، انجام اقدامات پیشگیرانه ضروری است.
وی افزود: از طرفی با توجه به سوانح دریایی که تاکنون در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران رخ داده و اثرات سوء این سوانح بر ایمنی دریانوردی و محیط زیست دریایی، موضوع تعیین پناهگاه امن برای کشتیهایی که سانحه دیدهاند، همواره بهعنوان یکی از اساسیترین دغدغههای بنادر مطرح بودهاست و این موضوع در ابعاد بینالمللی نیز اهمیت دارد؛ تا آنجا که موجبات نگرانی سازمان بینالمللی دریانوردی را به همراه داشته است.
ایزدیان بر این اساس اعلام كرد: سازمان بنادر و دریانوردی پروژه تحقیقاتی با عنوان «پناهگاه امن» را در دستور کار خود قرار داده تا این پروژه از طرف یکی از مؤسسات پژوهشی مورد تأیید، به بررسی و مطالعه علمی گذاشته شود و امیدواریم که طی چند ماه آتی پروژه موصوف با بررسی علمی و ارزیابیهای تخصصی به اتمام رسیده و یکی از چالشهای مهم بنادر درخصوص چگونگی رفتار با کشتیهای مضطر متقاضی پناه مرتفع شود.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با اجرای پروژه مذکور، هدف کلی که تعیین پناهگاه امن برای کشتیهای مضطر است، برای کشتیهای موصوف و بنادر در چهارچوب مشخص، با توجه به شرایط جغرافیایی، زیست محیطی و صنعتی مکانهای معرفی شده محقق میشود.
ایزدیان گفت: البته واضح است که استفاده از این مکانها نیازمند یک سری مطالعات علمی محلی خواهد بود که پس از انجام مطالعات مورد نیاز، موضوع تدوین قوانین و مقررات ملی در رابطه با طرح موردنظر و دستورالعملهای اجرای آن در قالب پروژه یاد شده نیز از طرف مجری طرح ملحوظ و ارائه خواهد شد.