تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۳۸۴
تعداد بازدید: ۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

سازمان بنادر به مكاتبه انجمن مهندسی دریایی پاسخ نداد

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به ادامه مشكلات ناشی از دستورالعمل سازمان بنادر برای دوجداره شدن تانكرها، از بی‌پاسخ ماندن مكاتبه این انجمن با مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد.

مهندس امیر بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین نیوز دراین‌باره توضیح داد: در پی دستورالعمل سازمان بنادر و دریانوردی برای دوجداره شدن تانكرها و شناورهای حمل سوخت در آب‌های ایران، این موضوع در جلسات كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ايران بررسی و نتایج آن به صورت نامه‌ای كارشناسی برای مهندس سیدعطاءالله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ارسال شد؛ اما پاسخ و اقدامی در جهت آن، صورت نگرفته است.

وی با بیان اینكه «در آن نامه اصلاح دستورالعمل سازمان بنادر و دریانوردی را خواستار شده‌ایم»، افزود: این اصلاحات باید در جهت تطبیق با قوانین جهانی باشد كه دوجداره بودن تانكرها را به شناورهای بالای 5000 تن منحصر كرده است.

بابایی با اشاره به اینكه «در قانون مقابله با آلودگی نفتی دریاها و رودخانه‌های قابل كشتیرانی كه سال گذشته به تصویب مجلس رسید؛ محدودیت تناژی برای دوجداره بودن تانكرها در نظر گرفته نشده»، تأكید كرد: حرف ما این است كه نباید از دنیا تندتر برویم و برای حمل‌ونقل دریایی كشور، محدودیت‌های اضافی قائل شویم.

رییس كمیته كشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با اشاره به جوابیه روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی كه اواخر سال گذشته در واكنش به اظهارات وی صادر شد؛ گفت: هیچ جواب منطقی در این جوابیه وجود نداشت.

وی دراین‌باره توضیح داد: مسؤولان سازمان بنادر در جوابیه خود عنوان كرده‌اند كه این بند با نظر ارگان دیگری (یعنی سازمان حفاظت محیط زیست) در قانون آمده؛ در حالیكه، این وظیفه سازمان بنادر است كه از حمل‌ونقل دریایی كشور دفاع كند و این جوابیه نشان می‌دهد سازمان محیط زیست پیشنهادی داده و سازمان بنادر هم، بدون توجه به تبعات آن بر حمل‌ونقل دریایی عملا آن را تأیید كرده است.

بابایی با بیان اینكه «این وظایف سازمان‌های تخصصی هر موضوع است كه ضمن در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی، تصمیماتی در جهت منافع ملی بگیرند»، تصریح كرد: نكته قابل تأمل آن است كه خود محیط زیست هم مرجع كار را سازمان بنادر می‌داند؛ اما این سازمان در قبال وظایف خود، بی‌توجهی كرده است.

وی افزود: این عملكرد سازمان بنادر و دریانوردی در حالی صورت می‌گیرد كه برخی كشورها برای رونق حمل‌ونقل دریایی در آب‌های خود، حتی قوانین جهانی مبنی بر دوجداره بودن تانكرهای بالای 5000 تن را رعایت نمی‌كنند و تخفیف‌های ویژه‌ای برای كشتی‌های تحت پرچم و بنادر خود، قائل می‌شوند.

بابایی كه سمت معاون هماهنگ‌كننده سازمان صنایع دریایی را نیز برعهده دارد؛ در ادامه این گفت‌وگو به وضعیت دو شناور نوساز زیرمجموعه‌های این سازمان اشاره كرد و گفت: این شناورها به دلیل محدودیت‌های موجود در بنادر ایران، برای كار راهی امارات و قطر خواهند شد.

وی افزود: این شناورها شامل یك لندینگ‌كرافت 3200 تنی و یك تانكر 3000 تنی هستند كه تحت كلاس مؤسسه رده‌بندی BV فرانسه ساخته شده‌اند.

به گفته معاون سازمان صنایع دریایی، در حالیكه این شناورها برای كار در آب‌های امارات و قطر مشكلی ندارند؛ به دلیل محدودیت‌های خنده‌دار اعمال شده در ایران، نمی‌توانند در بندر امام سوخت تحویل بگیرند!

بابایی با بیان اینكه «كف این شناورها دوجداره و بدنه آنها تك جداره است»، پرسید: اگر ساخت و فعالیت این نوع شناورها مغایر با كنوانسیون‌های بین‌المللی باشد؛ چطور مؤسسه‌ای مانند رده‌بندی BV برای آن، گواهینامه صادر كرده است؟

در همين زمينه:
جوابيه سازمان بنادر به اظهارات قبلی بابایی در نقد دوجداره شدن تانكرها [كليك كنيد]

هشدار مديرعامل كشتيرانی آراباختر درباره تبعات قانون دوجداره شدن تانكرها [كليك كنيد]

/گفت‌وگوی مارين نيوز با معاون دريایی سازمان حفاظت محيط زيست/
* فعالان حمل‌ونقل دريایی نظرات خود را ارائه دهند [كليك كنيد]

ارسال نظر