تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۴۴۱
تعداد بازدید: ۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

اسكله‌هایی كه خورده می‌شوند!

یك مدیر فعال در بخش حفاظت خوردگی از بی‌توجهی سازمان بنادر به موضوع خوردگی در اسكله‌ها و سازه‌های بندری انتقاد كرد و وضع موجود بنادر را «بحرانی» خواند.

مهندس محسن نصری، قائم‌مقام شركت برناگداز، كه درباره وضعیت سازه‌های دریایی كشور از نظر رعایت استانداردهای حفاظت در برابر خوردگی با خبرنگار مارین نیوز گفت‌وگو می‌كرد؛ دراین‌باره توضیح داد: سازه‌های دریایی كشور عمدتا تحت كنترل وزارت نفت و سازمان بنادر و دريانوردی قرار دارند. در مورد سازه‌های بخش صنعت نفت، به دلیل نهادینه شدن استانداردهای حفاظت كاتدیك، از جهت اصولی و قواعد كاری به موضوع، بی‌توجهی نمی‌شود و اگر مواردی هم باشد، به دلیل عملكرد پیمانكار و بی‌توجهی‌های موردی است.

وی درعین‌حال از بی‌توجهی سازمان بنادر به موضوع حفاظت كاتدیك انتقاد كرد و گفت: در اسكله‌های فلزی كه در اختیار سازمان بنادر است؛ چون به شكل زیرساختی و بنیادی به مسأله توجه نشده، موضوع جا نیافتاده است و اگر مدیری هم به شكل موردی به آن عمل كرده، با تغییر مدیران، این مشی متوقف شده است.

به گفته وی، حتی در مواردی كه در سال‌های قبل پیمانكاران خارجی در ساخت اسكله‌ها سیستم حفاظت كاتدیك را گذاشته‌اند؛ به دلیل عدم سرویس و تجدید آن، محافظ ها از بین رفته است.

قائم‌مقام شركت برناگداز درعین‌حال گفت: در مورد معدود اسكله‌هایی هم كه تحت مالكیت بخش خصوصی است؛ هرگاه در قبال مسأله توجیه شده‌اند، استقبال كرده‌اند و برای حفظ سرمایه خود اقدام كرده‌اند. اما در مورد سایر اسكله‌های فلزی مانند چابهار كه در اختیار سازمان بنادر است، بی‌توجهی می‌شود و خورده می‌شوند.

نصری همچنین سهم فعلی شركت‌های داخلی در بازار تأمین آند سازه‌های دریایی كشور را بیش از 70 درصد در بخش تأسیسات ثابت دریایی دانست و گفت: البته این سهم، بسته به محدودیت‌های كشور برای واردات در نوسان است؛ اما در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌ها به تولیدكنندگان داخلی توجه بیشتری شده است.

وی درعین‌حال سهم تولیدكنندگان داخلی در حفاظت كاتدیك كشتی‌ها را «اندك» ذكر كرد و دلیل آن را، انجام بخش عمده تعمیرات و سرویس كشتی‌های ایرانی در یاردهای خارجی دانست.

ارسال نظر