تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۵۱۵
تعداد بازدید: ۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

طرح رتبه‌بندی شركت‌های ترابری دریایی موقتا مسكوت ماند

عضو هیأت مدیره انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته از مسكوت ماندن موقت اجرای طرح رتبه‌بندی شركت‌های كارگزاری ترابری دریایی خبر داد.

امید ملك در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار مارین نیوز با اشاره به مخالفت انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته با اجرای این طرح توسط سازمان بنادر و دريانوردی گفت: طرح رتبه‌بندی شركت‌ها در حوزه حمل‌ونقل حدود دو دهه پیش از سوی سازمان راهداری انجام شد و ناموفق ماند. در حوزه دریایی هم، نظر ما این است كه اجرای این طرح موفق نخواهد بود.

ملك با بیان اینكه «سازمان بنادر و دریانوردی حق دارد برای پیمانكاران خود شاخص بگذارد و آنها را رتبه‌بندی كند»، درعین‌حال تأكید كرد: اعمال این رتبه‌بندی در شركت‌هایی كه سازمان بنادر كاری به آنها ارجاع نمی‌دهد، محل مناقشه است و ممكن است تعادل بازار را به ضرر شركت‌های كوچك برهم بزند.

وی با بیان اینكه «موارد كلی از قبیل حجم عملیات مالی و تناژ كشتی‌های همه خطوط و شركت‌های كشتیرانی برای سازمان بنادر مشخص است»، تصریح كرد: ریز شدن سازمان بنادر در مسایل شركت‌هایی كه این سازمان كارفرمای آنها نیست و ریز بودن سؤالاتی كه باید ممیزان مطرح كنند؛ خطر سلیقه‌ای شدن، طولانی شدن و تفاوت ارزیابی‌ها را بوجود خواهد آورد.

عضو هیأت مدیره انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به ارائه این دیدگاه‌ها از سوی این انجمن به سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در جلسه اخیر شورایعالی ترابری كه در آن از نمایندگان سازمان بنادر و انجمن نیز دعوت شده بود؛ توافق شد این طرح فعلا مسكوت بماند و پس از پخته شدن، به این شورا عودت داده شود.

وی با اشاره به اینكه «مدت مسكوت ماندن این طرح مشخص نیست»، ابراز امیدواری كرد كه با تعامل سازمان بنادر و دریانوردی و NGOها، راهكار كم‌هزینه‌تر و اجرای‌تری در این زمینه، حاصل شود.

همایش ارگان‌های دریایی اثربخشی خود را از دست داده است
این عضو هیأت مدیره انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه این گفت‌وگوبا اشاره به آغازبه‌كار نوزدهمین همایش ارگان‌های دریایی؛ درباره دستاوردها و نتایج 18 دوره برگزاری این همایش برای جامعه دریایی گفت:  اگر این همایش را اصالتا جایی برای بیان حرف مردم و ترسیم راه آینده از مسیر گفت‌وگو بدانیم؛ دستاورد آن، تاكنون خوب بوده و باعث شده تا مسایلی كه خارج از همایش امكان طرح نداشت؛ بیان شود و از این نظر، همایش مؤثر بوده است.

وی درعین‌حال با بیان اینكه «همایش ارگان‌های دریایی در گذشت زمان اثربخشی خود را از دست داده است»، گفت: اگر قرار باشد این همایش صرفا یك گردهمایی برای بیان حرف‌ها در حوزه‌های مختلف كاری باشد؛ فایده آن نسبت به هزینه‌هایش كاهش اندك است، چرا كه چنین كاری را می‌توان با هزینه‌های بسیار كمتر در قالب گفت‌وگوهای اینترنتی و یا برگزاری همایش در تهران، برآورده كرد.

این فعال دریایی كشور همچنین میزان اجرایی شدن قطعنامه‌های همایش‌های قبل را حدود 50 درصد ارزیابی كرد و گفت: دستاورد اصلی همایش، باز كردن ذهن شركت‌كنندگان در قبال نیازمندی‌های بازار جامعه دریایی بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش كه «آیا سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان مرجع اصلی همایش توانسته ارتباط لازم را میان جامعه دریایی و نهادهای حاكمیتی برقرار سازد؟»، گفت: اگر چنین تعاملی برقرار شده بود، همه بازیگران صحنه صنعت دریایی كشور باید احساس رضایت می‌كردند؛ در حالیكه چنین رضایت كاملی وجود ندارد و به عبارتی با برهان خلف، پاسخ این پرسش منفی خواهد بود.

برونداد كارها در سازمان بنادر با نظرخواهی‌ها فاصله دارد
مدیرعامل شركت كشتیرانی بر و بحر ایران با بیان اینكه «سازمان بنادر و دریانوردی در سال‌های اخیر بسیار متحول شده و نسبت به واگذاری اقدامات اجرایی خود به بخش خصوصی اقدام كرده است»،  درعین‌حال افزود: هنوز فاصله زیاد و موانع بسیاری در مسیر برقراری تعامل میان جامعه دریایی و حاكمیت وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه «این موانع كدامند؟»، گفت: این موانع، به فاصله میان حرف و عمل مسؤولان برمی‌گردد.

ملك توضیح داد: برخی از این مسایل را از آنجا كه شخصا در حوزه حاكمیتی دخیل نبوده‌ام، نمی‌توانم فهم كنم. اما در عمل شاهدیم كه در بسیاری موارد سازمان بنادر و دریانوردی از تشكل‌ها و فعالان دریایی نظرخواهی می‌كند و در جلسات و گفت‌وگوها همراهی زیادی نشان می‌دهند، اما برونداد كار با آن نظرخواهی‌ها و اظهارات فاصله دارد.

وی با بیان اینكه «مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی مسایل، مشكلات و محدودیت‌های خود را به شكل شفاف با جامعه دریایی در میان نمی‌گذارند»، تصریح كرد: در نتیجه این وضعیت، گاه نتایجی در پی گفت‌وگوها بیرون می‌آید كه فرد با خود احساس می‌كند كه «پس آن جلسه چه بود؟»

تعرفه مهمتر از بندر است؟!
عضو هیأت مدیره انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته در این مورد به بحث تعرفه‌های بندری و دریایی اشاره كرد و گفت: در حالیكه سال گذشته به شكل مكتوب نظرات این انجمن درباره تعرفه‌ها خواسته شد؛ اما در بعضی حوزه‌ها، اصلا به نظرات ما توجه نشده است.

وی دراین‌باره توضیح داد: مثلا انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته نظرات صریحی داد مبنی بر اینكه اگر اطلاعات اولیه داده شده به بندر و پورت‌اپراتور در مورد كالاهای خطرناك اشتباه باشد و قبل از هدایت كشتی به بندر، این اطلاعات از سوی كشتی اصلاح شود؛ تعرفه‌های تنبیهی تعدیل شود.

ملك با بیان اینكه «این پیشنهاد می‌توانست انگیزه‌ای برای مالكان و خدمه كشتی‌ها برای حفظ بندر در قبال مخاطرات باشد»، گفت: متأسفانه این پیشنهاد از سوی سازمان بنادر و دریانوردی لحاظ نشد.

وی تصریح كرد: بی‌توجهی به چنین پیشنهادی یعنی آنكه برای سازمان بنادر، نرخ تعرفه از خود بندر و امنیت و ایمنی آن مهمتر است!

ارسال نظر