تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۵۱۹
تعداد بازدید: ۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

کشتیرانی: فاز 3 بندر شهیدرجایی را می‌سازیم

در پی اعتراض‌های تایدواتر به سیاست‌های اخیر سازمان بنادر و دریانوردی در قبال بندر شهیدرجایی، كشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در این مورد موضع‌گیری كرد.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر عدم واگذاری فاز 3 بندر شهیدرجایی به کشتیرانی گفت: توسعه فاز 3 بندر شهیدرجایی از اهم اهداف کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی كشتیرانی جمهوری اسلامی، غلامحسین گلپرور افزود: قرارداد موجود فی‌مابین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی از نظر حقوقی امضاء شده و همچنان پابرجاست و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون میلیاردها تومان هزینه برنامه‌ریزی و مطالعات لازم در این خصوص کرده است.

معاون بازرگانی کشتیرانی افزود: بر اساس توافقنامه موجود میان سازمان بنادر و دریانوردی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 89 مدارک لازم رادر زمان معین به مقامات بندر اعلام و وفق تواقفنامه منعقده مهندسین مشاور انتخاب و به این سازمان اعلام شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، گزارش‌های مدل مالی– فنی– اقتصادی این طرح نیز تقدیم واحد مسؤول درسازمان بنادر و دریانوردی شده است.

گلپرور در خصوص تأمین منابع مالی طرح توسعه فاز 3 بندر شهیدرجایی گفت: علیرغم تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و اروپا، مذاکرات به منظور تأمین منابع فاینانس ادامه دارد و کارگروهی بطور مرتب مسائل را پیگیری می‌کند.

وی اظهار داشت: بر اساس مواد 3 و 4 توافقنامه، سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان طرف سرمایه‌پذیر در این توافقنامه، می‌بایست اقدامات لازم را انجام و نظراتی را اعلام کند که تاکنون این امر محقق نشده است.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: به محض اجرای بندهای 3 و 4 توسط سازمان بنادر ودریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران الزامات بعدی را انجام و به یاری خدا به توسعه فاز 3 مطابق قرارداد همت می‌گمارد.

وی در پاسخ به اینکه «علت اصرار کشتیرانی به سرمایه‌گذاری این شرکت در ساخت ترمینال در بنادر ایران، حضور رقابتی در بازار، کاهش هزینه‌ها و اجتناب از معطلی بی‌مورد خط کانتینری ایران چیست؟»، افزود: خط کانتینری کشتیرانی در صورتی می‌تواند آینده خود را در 20 سال آینده و در این بازار رقابتی که خطوط خارجی و تحریم آمریکا و اروپا که فعالیت تجاری او را تهدید می‌کنند؛ حفظ کند که تنها با تکمیل زنجیره تأمین از طریق ایجاد ترمینال‌های اختصاصی، کاهش هزینه و شرکت‌های سرویس‌دهنده، بتواند در بازارهای جهانی ادامه حیات بدهد. به همین دلیل گروه کشتیرانی تاکنون در مناطقی از جهان که نیاز تجاری داشته است ابزارهای لازم را فراهم آورده و در ایران هم پس از 2 سال تلاش، مطالعه و مذاکره موفق شده با سازمان بنادر ایران تفاهمنامه توسعه فاز 3 شهیدرجایی را امضاء کند.

گلپرور، به دلایل اقدام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سرمایه‌گذاری حدود 500 میلیون دلاری برای توسعه فاز 3 بندر شهیدرجایی اشاره کرد و افزود: صنعت حمل‌ونقل در هر کشوری جزء ارکان و پیش‌نیازهای توسعه صنعتی – کشاورزی اجتماعی آن کشور خواهد بود و در مجموع جزء شاخصه‌های رشدیافتگی هر کشور محسوب می‌شود. منتهی نوع صنعت حمل و نقل در هر کشوری با توجه به موقعیت جغرافیایی و یا منطقه‌ای متفاوت است. لذا زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی متناسب با وضعیت کشور طراحی و توسعه یافته و بر اساس شاخص‌های مربوطه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به طور قطع، نوع صنعت حمل و نقل در کشوری مثل اتریش، چک و اسلواکی و یا... که ارتباطی با دریا ندارند با یونان، نروژ و مثلا ایران متفاوت است. کشورها بعضا در صنایع حمل و نقل و یا راه آهن و یا هوایی برتری دارند و یا ممکن است به لحاظ داشتن سواحل طولانی نظیر یونان و سنگاپور در بخش دریایی بیشترین صنایع دریایی خود را توسعه داده و اثرگذاری صنایع و اشتغال‌های دریایی نقش عمده‌ای در اقتصاد آنها بازی کند.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در ایران نزدیک به 3000 کیلومتر مرز دریایی وجود دارد و بیش از 250 میلیون تن از طریق دریا واردات و صادرات انجام می‌شود که این حجم بار حدود 95درصد واردات کشور را تشکیل می‌دهد و سالانه بیش از یك میلیون کانتینر در بنادر ایران جابجا می‌شوند. در حالیکه بدلیل رشد اقتصادی و صنعتی کشور و توسعه صنایع پتروشیمی در عسلویه و بندر امام چشم‌انداز فعالیت بالای 5 میلیون کانتینر در سال‌های نزدیک وجود دارد.

وی گفت: در چنین کشوری همزمان با توسعه راه‌های زمینی، ریلی، هوایی و سرزمینی پهناور مستعد می‌بایست امکان پهلودهی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بنادر و نیز صنایع دریانوردی کشتی‌داری و کشتی‌سازی همزمان توسعه یابد.

گلپرور گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب با همت دولتمردان، بنادر ایران بخوبی توسعه یافت و بندر شهیدرجایی وارد مدار شد و به مرور اسکله‌های مخصوص محمولات فله، محمولات کالای عمومی (جنرال) تأسیس شد و علیرغم آماده‌سازی اسکله‌های کانتینری و روند توسعه اسکله‌های کانتینری بعضا با حجم ورود مناسب نبوده و کشتی‌ها با معطلی و یا مشکلات در عملیات مواجه می‌شوند.

وی گفت: از طرفی خطوط کشتیرانی بزرگ نظیر مرسک لاین، Evergreen و CMA برای اینکه در کشورهای خود و یا محل‌های اصلی تردد که در اصطلاح به آن HUB PORT می‌گویند؛ معطل نشوند وهزینه‌های زمان از دست داده شده بعلت معطلی و یا هزینه‌های سرویس به کانتینر و... باعث تأخیر و از دست دادن جدول زمانی تردد و غیررقابتی شدن نرخ آنها را باعث نشود، اقدام به سرمایه‌گذاری و ساخت ترمینال‌های اختصاصی می‌کنند.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به کاهش شاخص‌های جهانی حمل‌ونقل BDI و نرخ کرایه حمل کشتیرانی در جهان، به فعالیت جهانی و نرخ‌های کرایه حمل مشتریان ایرانی اشاره کرد و گفت: شاخص نرخ‌ها در دو بخش کشتی‌های فله‌بر و کانتینر طی چند ماه اخیر سقوط کرده و امروز شاخص BDI به حدود 1269 واحد برای محمولات فله و شاخص BCI به حدود 1564 برای کشتی‌های کانتینری رسیده است.

به گفته وی، عواملی نظیر فاجعه سیل و طوفان در استرالیا، تحولات اقتصادی در چین و کاهش واردات سنگ آهن توسط چین و همینطور ایجاد تعرفه بر صادرات مواد خام در هندوستان عوامل مؤثر در این کاهش بودند.

وی گفت: بر این اساس از 20 روز قبل نرخ‌های حمل کانتینر بهبود یافته و در چین هم بعد از خاتمه تعطیلات عید و افزایش فعالیت‌های تولید آهن‌آلات در بخش فله نیز طی ماه گذشته بازار رونق بیشتری یافته به طوری که بازارهای جهانی به صورت مستمر متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی و همینطور رونق و یا رکود اقتصادی در کشورها نوسان نرخ حمل ایجاد می‌کنند.

گلپرور افزود: خوشبختانه در منطقه آسیا چین و اخیرا هم هندوستان بخوبی در حال رشد و توسعه هستند و سایر اقتصادهای منطقه‌ای از جمله ایران، اندونزی، فیلیپین، کشورهای حوزه خلیج فارس هم مواد اولیه مناسب را ارائه تا دراین بستر توسعه و فعالیت در آسیا فراهم شود. لذا ممکن است در مقاطعی رکود ایجاد شود؛ ولیکن فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

وی گفت: درمورد حمل‌ونقل دریایی و بین‌المللی موضوع کمی فرق دارد و بطور کلی نرخ‌ها از ثبات و اطمینان بیشتری به دلایل مختلف برخوردار است.

گلپرور تأکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات ویژه‌ای برای صادرات از جنوب و شمال مستمرا به تجار و صاحبان کالا پیشنهاد می‌کند.

معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: در زمینه واردات هم با وجود حدود 20 شرکت کشتیرانی خارجی رقیب، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی نرخ‌های رقابتی و پایین‌تر از نرخ خارجیان به مشتریان ارائه می‌کند.

وی افزود: بعنوان مثال با تفاهمی که چند روز قبل با معاون اقتصادی وزارت صنایع انجام شد؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قول داده است تا حدود 5 درصد زیر نرخ‌های رقیب‌های خارجی به مشتریان طرف همکاری با وزارت صنایع نرخ حمل ارائه کند.

گلپرور گفت: کشتیرانی متعهد می‌شود در هر محموله نرخی کمتر از این واسطه‌های موجود آمریکایی و یا... ارائه کند. بدیهی است در هر شرایط سرویس گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به علت وجود کشتی‌های جوان و مناسب بعلاوه پاسخگویی آسان و تعهدپذیری به لحاظ وجود دفتر مرکزی در ایران و در بنادر جنوبی وحتی بیمه ایرانی بسیار مناسب‌تر برای تجار و صاحبان کالا در کشور خواهد بود.

ارسال نظر