تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۵۶۴
تعداد بازدید: ۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

بالگردها در سواحل ايران چه می‌كنند؟

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بهره‌گیری از بالگرد، کمک شایانی به انجام بموقع و با کیفیت وظایف حاکمیتی از سوی این سازمان كرده است.

به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید ایزدیان توضیح داد: هم‌اکنون از سه فروند بالگرد مورد استفاده سازمان بنادر و دریانوردی، یک فروند در رشت مستقر است که مأموریت‌های محوله در دریای خزر را انجام می‌دهد و 2 فروند نیز در جنوب (یک فروند بوشهر و یک فروند بندرعباس) مأموریت‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا بندر گواتر (مرز دریایی ایران و پاکستان) را عهده‌دار هستند.

وی با اشاره به اینکه «خلیج فارس، دریای عمان و بویژه تنگه هرمز به دلیل ویژگی‌های اکولوژیکی، وجود منابع سرشار انرژی و آمار بالای تردد کشتی‌های تجاری و نفتکشها، در سال 1387 از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی بعنوان مناطق حساس دریایی تعیین و اعلام شده‌اند»، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس الزامات کنوانسیون‌های SAR، OPRC و MARPOL و همچنین حضور حاکمیتی به منظور نظارت، پایش و کنترل منابع آلوده‌کننده دریایی ناشی از فعالیت تأسیسات دریایی و نفتی، تردد کشتی‌ها و سایر تأسیسات ساحلی که آلودگی‌های زیادی را به دریا وارد می‌کنند؛ اقدام به بهره‌برداری از سه فروند بالگرد برای مقابله با موارد مذکور كرده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی‌های مستمر جهت اجرای گشت‌های هوایی در مسیرهای مشخص و برفراز مناطق مختلف دریایی با حضور کارشناسان مقابله با آلودگی از بنادر مختلف در حال انجام است.

به گفته وی، پروازهای یاد شده که از تاریخ 15 آذر ماه 1389 آغاز شده، با برنامه‌ریزی‌های دقیق، مناطق دریایی اشاره شده را زیر پوشش قرار داده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ایزدیان افزود: تاکنون مستندسازی‌های تخصصی از نقاط آلوده و منابع آلوده کننده نیز صورت گرفته که این مستندات مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار می گیرند تا اقدامات بعدی قابل انجام باشد.

به گفته وی، از جمله موارد پایش و نظارت بر آلودگی های نفتی انجام شده می‌توان به حادثه آسیب‌دیدگی عمده در لوله نفتی منطقه دیلم در استان بوشهر اشاره كرد که در نیمه اول بهمن 89 اتفاق افتاد و حجم زیادی نفت خام، مناطق خشکی، ساحلی و دریایی را آلوده کرد. در این حادثه که 8 سورتی و در مجموع 14 ساعت پرواز با بالگرد BELL 212 صورت گرفت، انجام بموقع پایش‌های هوایی سبب شناسایی دقیق نقاط آلوده و مقابله سریع با آن شد.

وی در عین حال با تأکید بر اهمیت کمک به افراد مضطر در دریا و نجات جان آنها گفت: جستجو و نجات دریایی نیز یکی از موضوعات اجرایی مفاد کنوانسیون SAR است که در این زمینه نیز به محض اعلام وضعیت اضطرار بالگردها با سرعت عمل و مهارت اقدام به جستجو و نجات افراد آسیب دیده و انتقال آنان به مناطق امن ساحلی كرده‌اند.

ارسال نظر