فرشید سیدحسینی دراینباره به مارین نیوز گفت: با تحقق شرایط مناسب محیطی در دریا، انجام عملیات نصب جكت در شرایط ایمن در اوایل فروردین ماه سال جاری آغاز و تحت نظارت نمایندگان مؤسسه ردهبندی انجام و خاتمه یافت.
وی همچنین درباره دلایل بروز حادثه برای این جكت با بیان اینكه «روایتهای متناقضی در خصوص چگونگی روند نصب جكت سكوی هنگام و همچنین مطالب غیرفنی و غیرتخصصی در خصوص علل بروز تغییر در روند نصب جكت در رسانهها مطرح شد»، تأكید كرد: تغییر در روند نصب جكت سكوی میدان هنگام به علت بروز شرایط نامساعد جوی و محیطی در محل تنگه هرمز بوجود آمد.
مدیرعامل شركت نفت سازه قشم توضیح داد: علیرغم گزارشهای پیشبینی هوا و دریا، شرایط جوی و محیطی خلیجفارس در این منطقه و در فصول زمستان و بهار بهشدت ناپایدار و دستخوش بروز امواج سهمگین است و لذا با تصمیمگیری متخصصین گروه نصب این شركت، مقرر شد تا به منظور پیشگیری از بروز خسارت بر روی سازه جكت و همچنین ناوگان و تجهیزات دریایی، جكت سكوی هنگام تحت كنترل و در شرایط مناسبی در بستر دریا قرار گیرد تا از بروز هرگونه حادثه دیگری كه منجر به بروز خسارات گردد، جلوگیری به عمل آید.
وی یادآور شد: اتخاذ چنین تصمیمی در شرایط اعمال تحریمهای جهانی از آنجایی حائز اهمیت است كه چنانچه خساراتی به سازه جكت و یا ناوگان دریایی و تجهیزات نصب وارد میشد؛ تهیه و تأمین قطعات برای انجام تعمیرات اگر غیرممكن نمیبود، به زمان بسیار زیادی نیاز داشت كه همین امر، باعث بروز تأخیر در تحویل پروژه میشد.
این مدیر فراساحلی كشور بر این اساس نتیجهگیری كرد: قرار دادن جكت سكو در موقعیت مناسب باعث شد تا امكان وقوع خسارت به جكت و ناوگان نصب و در نتیجه، طولانی شدن زمان انجام پروژه منتفی شد.
گفتنی است، شركت نفت سازه قشم بعنوان پیمانكار ساخت و نصب یكی از جكتهای میدان نفتی هنگام را به سفارش شركت نفت فلات قاره ایران برعهده دارد.
میدان هنگام میدان نفتی مشترك میان ایران و عمان است كه از سال گذشته و با نصب عرشه اضطراری، تولید زودهنگام آن آغاز شده است.
بروز سانحه برای این جكت كه اواخر بهمنماه رخ داد و در رسانهها از آن بعنوان غرقشدگی یاد شد؛ بازتابهای گستردهای در پی داشت.
در همين زمينه:
يك جكت در خليج فارس غرق شد! [كليك كنيد]
توضيحات شركت نفت فلات قاره ايران:
جكت هنگام غرق نشد؛ هدايت شد [كليك كنيد]