تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۵۷۶
تعداد بازدید: ۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

نفتكش‌های ایران تنگه هرمز را دور می‌زنند

یك مدیر نفتی ایران از پایان مطالعات ساخت پایانه‌ای خبر داد كه با ساخت آن، امكان دور زدن تنگه هرمز برای نفتكش‌های ایرانی فراهم می‌شود.

به گزارش مارین نیوز، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه «مطالعات مهندسی ساخت پایانه نفت و گاز بندر جدید جاسک به پایان رسیده است»، گفت: با تکمیل مراحل ساخت این پایانه، افزون بر دور زدن تنگه هرمز ظرفیت صادرات در پایانه‌های نفتی خلیج فارس افزایش خواهد یافت.

اظهارات غلامرضا غریبی در حالی عنوان می‌شود كه مسؤولان نظامی و سیاسی ایران، همواره بر بستن تنگه هرمز بعنوان ابزاری استراتژیك برای مقابله با تهدیدهای احتمالی غرب تأكید دارند.

در یكی از این اظهارات، سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، زمستان گذشته با تأکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران در زمان تهدید توانمندی بستن تنگه هرمز را دارد»، گفته بود: اگرهرعامل و قدرتی کوچکترین حرکتی انجام دهد که به امنیت منطقه خدشه وارد گردد؛ پاسخ بسیار قاطع به آن خواهیم داد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش، نیز سال گذشته در سخنانی از توسعه بنادر جاسك و چابهار، بعنوان بنادر ایرانی نزدیك به اقیانوس هند، بعنوان «یكی از تأكیدات مكقام معظم رهبری» برای حفظ موقعیت استراتژیك ایران در صورت بسته شدن تنگه هرمز، نام برده بود.

توسعه بندر نفتی جاسك در حالی صورت می‌گیرد كه طی یكسال اخیر، سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌ها برای توسعه بندر ترانزیتی چابهار در جنوب شرق ایران نیز افزایش یافته است.

اجرای طرح توسعه بندر چابهار را قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه برعهده دارد؛ اما تأمین نشدن منابع مالی و برخی چالش‌های زیست محیطی، روند توسعه آن را كند كرده است.

این در حالی است كه احداث راه‌آهن چابهار اواخر سال گذشته، رسما توسط رییس‌جمهوری كلنگ خورد و محمود احمدی‌نژاد در آن مراسم، تسریع پروژه توسعه بندر چابهار را از فرمانده قرارگاه خاتم خواستار شد.

وضعیت توسعه سایر پایانه‌های نفتی ایران
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در ادامه این گفت‌وگو كه با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت انجام شده؛ در زمینه تعداد نفتکش‌هایی که تا پایان سال 89 نفت خام ایران را به بازارهای بین‌المللی منتقل کرده‌اند، گفت: سال گذشته در مجموع حدود 1100 نفتکش، نفت خام صادراتی ایران را از جزیره خارگ به بازارهای بین‌المللی منتقل کردند.

غلامرضا غریبی همچنین از ساخت نخستین پایانه نفتی خصوصی ایران در خلیج فارس با 20 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خبر داد.

وی با اشاره به ساخت چهار مخزن جدید ذخیره‌سازی نفت خام به ظرفیت چهار میلیون بشکه در پایانه نفتی جزیره خارگ، تصریح کرد: با ساخت این مخازن جدید نفتی، ظرفیت ساخت برای ایجاد مخازن جدید نفت خام در پایانه نفتی خارگ تکمیل می‌شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه «بر این اساس ساخت یک پایانه جدید نفتی در خلیج فارس در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته است»، تصریح کرد: نخستین پایانه خصوصی نفت ایران با مشارکت بانک سپه در بندر گناوه ساخته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه «پایانه نفتی بهرگان با مشارکت 100 درصدی بخش خصوصی ساخته خواهد شد»، گفت: هم‌اکنون مطالعات مفهومی و خرید زمین برای ساخت این پایانه نفتی انجام شده است.

غریبی با اعلام اینکه «قرار است در پایانه نفتی بهرگان حدود 20 میلیون بشکه ظرفیت جدید برای ذخیره‌سازی نفت خام ایجاد شود»، گفت: با ساخت این پایانه نفتی، امکان پشتیبانی بیشتر از صادرات نفت ایران در منطقه خلیج فارس فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه «هم‌اکنون به طور متوسط سالانه بین 1300 تا 1500 نفتکش در پایانه‌های نفتی ایران پهلوگیری می‌کنند»، افزود: هم‌اکنون حدود 98 درصد صادرات نفت ایران از طریق پایانه نفتی خارگ بعنوان بزرگترین پایانه نفتی خلیج فارس انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اعلام اینکه «سال گذشته بخش عمده نفت خام ایران از طریق مناطق نفت خیز جنوب و میدان‌های دریایی خلیج فارس به بازارهای بین‌المللی صادر شده است»، گفت: صادرات نفت خام ایران مطابقت کامل با نظام سهمیه‌بندی اوپک دارد و بر اساس سیاست‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه «هم‌اکنون حدود 98 درصد نفت صادراتی ایران از طریق پایانه نفتی جزیره خارگ روانه بازارهای جهانی می‌شود»، گفت: در مجموع با توجه به ساخت مخازن ذخیره‌سازی جدید حدود 2 میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام ایران در پایانه‌های نفتی اضافه شده است.

ارسال نظر