سید مجید هدایت كه در آستانه برگزاری چهارمین همایش ملی صنایع فراساحل با خبرنگار ماریننیوز گفتوگو میكرد؛ اظهار داشت: به نظر میرسد پروژه فازهای پارس جنوبی از نظر زمانبندی ممتاز باشند و عمده شركتها در گزارشهایی كه در جلساتی كه به دعوت كارفرما برگزار میشود، ارائه میدهند؛ روند مثبتی را گزارش میدهند.
وی با بیان اینكه «همه شركتها در حوزه ساخت پلت فرمها مشغول هستند»، به وضعیت مجتمع فراساحل و كشتیسازی ایران (ایزوایكو) اشاره كرد و گفت: در مورد ایزوایكو كه بعضا فكر میشد در اجرای پروژه به مشكل خواهد خورد؛ روند خوبی به چشم میخورد و كار به شكل سه شیفت، در دست انجام است.
به گفته هدایت، در حال حاضر ساخت جكتهای فاز 14 پارس جنوبی در ایزوایكو آغاز شده و كار ساخت تاپ ساید (عرشهها) نیز بهزودی آغاز خواهد شد.
وی یادآور شد: فاز 14 پارس جنوبی شامل 4 سكو است كه ساخت دو سكو توسط ایزوایكو و دو سكوی دیگر توسط شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ايران صورت میگبرد و عملیات لولهگذاری كف دریا نیز برعهده تأسیسات دریایی است.
وی با اشاره به حفر 42 چاه در بخش دریایی فاز 14 پارس جنوبی، گفت: عملیات حفاری این فاز به دو بخش تقسیم شده كه بخشی از آن، برعهده تأسیسات دریایی و حفر نیمی دیگر از چاهها برعهده شركت ملی حفاری است.
مدیرعامل ایدرو با اشاره به اینكه «این سازمان مدیریت كنسرسیوم فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را در اختیار دارد»، افزود: دو سكوی دریایی این فاز توسط شركت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و دو سكو نیز توسط شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، در دست انجام است.
هدایت مشكل فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را تأخیر در عقد قراردادها از سوی كارفرما دانست و توضیح داد: در این دو فاز، از آنجا كه عقد قرارداد پیمانكاران به شكل مستقیم توسط كارفرما صورت گرفت؛ روند كار طولانی شد، اما بعد از عقد قرارداد، روند كار طبق برنامه جلو رفته است.
وی حجم فعالیتهای دریایی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی را نیز، شامل ساخت 4 سكو و حفر 42 چاه دریایی عنوان كرد.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه گفت: سایر فازها هم كه مجموعا 4 پروژه را شامل میشود؛ هر كدام معادل دو فاز پارس جنوبی است و روند كار در آنها هم، طبق زمانبندی به پیش میرود و پس از قراردادی كه در 25 خردادماه سال گذشته امضاء شد؛ حجم خوبی از كار توسط پیمانكاران كشور انجام گرفته است.
هدایت به اظهارات چهرههایی چون دكتر كاتوزیان، رییس كمیسیون انرژی مجلس، كه اجرای این حجم از پروژه را در مدت 35 ماه ممكن ندانستهاند؛ چنین پاسخ داد: زمانبندیهای هریك از فازها مشخص است و طبق همان هم، در حال انجام است.
وی اعتقاد دارد: اگر برخی مشكلات در حوزههای تزریق نقدینگی، خرید تجهیزات و انتقال پول حل شود؛ میتوان به هدف كلی یعنی اجرای پروژه در مدت 35 ماه دست یافت و حتی كار را سرعت بیشتری داد.
مدیرعامل ایدرو همچنین بر سرعت بیشتر در صدور تأییدیهها از سوی كارفرما كه در پروژههای قبل، وقت زیادی میگرفت؛ تأكید كرد و گفت: در فازهای جدید، زمان مربوط به طراحی جلو افتاده و از فازهای قبل بعنوان مبنای كار، استفاده میشود.
به گفته هدایت، مبنای طراحی در بخش خشكی فازهای جدید پارس جنوبی، پروژههای پالایشگاهی فازهای 15 و 16 و در بخش دریایی، فازهای 17 و 18 خواهد بود.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره اهمیت و جایگاه نشستهایی همچون چهارمین همایش ملی صنایع فراساحل در توسعه این صنعت در كشور و پیشبرد پروژههای بزرگی همچون پارس جنوبی نیز گفت: اگر در چنین نشستهایی به مسایل تخصصیتر نگاه شود، میتواند محیطی مناسب برای انتقال دانش فنی و طرح مسایل و مشكلاتی از قبیل تأمین تجهیزات باشد.
وی افزود: در سالهای اخیر، همه مجموعههای دریایی رویكردی آموزنده و یادگیرنده را از خود به نمایش گذاشتهاند و به همین دلیل، چنین نشستهایی كه محل گردهم آمدن چهرههای مختلف و متخصصین صنعتی و دانشگاهی است، میتواند زمینه انتقال تكنولوژی، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تعیین چشمانداز آینده این صنعت را فراهم سازند.
هدایت كاركرد دیگر نشستهای تخصصی همچون چهارمین همایش ملی صنایع فراساحل را مباحث مربوط به سرمایهگذاری در این حوزه ذكر كرد و گفت: همایش باید به مباحث مدیریتی و مالی پروژهها نیز، توجه داشته باشد.