به گزارش خبرنگار مارین نیوز، سردار رستم قاسمی که امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی صنایع فراساحل سخن می گفت؛ با اشاره به ظرفیت های فراوان ایران در بخش دریایی تأکید کرد: ظرفیت های موجود در حوزه انرژی کشور، شگفت انگیز است؛ اما برای کسب سهم خود از این منابع، به اقداماتی گسترده نیاز داریم.
وی افزود: در میادین بزرگی چون کیش که ظرفیت آنها مشخص شده؛ هنوز فعالیت های اجرایی آغاز نشده است. در میادینی مثل فارسی که میدان مشترک میان ایران و عربستان است؛ هیچ کاری انجام نداده ایم.
قاسمی در ادامه به وضعیت بهره برداری ایران از منابع گازی پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در این میدان که 8 درصد منابع گازی دنیا را در اختیار دارد؛ میزان برداشت قطر، حدود دو برابر ماست که اگر ما بخواهیم به سهم خودمان برسیم، چاره ای جز توسعه سریع فازهای جدیذد نداریم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به تعیین زمانبندی 35 ماهه برای اجرای فازهای جدید پارس جنوبی گفت: اگر قرار باشد این پروژه طبق زمانبندی اجرا شود؛ باید همزمان 32 ریگ حفاری در این میدان گازی کار کنند که در حال حاضر، چنین امکانی در کشور وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه «تلاش هایی در دست اجراست تا بخشی از این دکل ها از خارج تأمین و بخشی هم در داخل ساخته شود»، از آغاز ساخت دو دستگاه دکل حفاری دریایی در شرکت صدرا در بوشهر با همکاری یک شرکت مهندسی خارجی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که وابستگی کشور در این بخش نیز به خارج، بتدریج کم شود.
رییس هیأت مدیره شرکت صدرا در ادامه با بیان اینکه «در ساخت جکت و عرشه بطور کامل نیازهای کشور در داخل تأمین می شود و نیازی به دانش فنی خارجی نداریم»، گفت: البته بخشی از تجهیزات مورد نیاز در این بخش از خارج وارد می شود که نیاز است صنایع کشور با ساخت آنها، از پیمانکاران پروژه ها حمایت کنند.
وی با اشاره به آغاز پروژه های سنگین در مجموعه های تأسیسات دریایی، صدرا و ایزوایکو گفت: در حال حاضر، ساخت سکوهای 6 فاز جدید و 4 فاز قبلی پارس جنوبی در دست انجام است.
قاسمی با اشاره به اینکه «فازهای قبلی پارس جنوبی دارای دو سکو بود که در فازهای جدید برای افزایش بهره برداری به 4 سکو رسیده است»، گفت: بدین ترتیب، بیش از 40 سکوی دریایی طی چند سال آینده باید در کشور ساخته شود که حجم بسیار گسترده ای از کار عملیاتی را می طلبد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی فعالیت های دریایی کشور در حوزه ترانزیت پرداخت و تأکید کرد: در حوزه ترانزیت دریایی باید بازنگری جدی صورت گیرد.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به توسعه بنادر کشور در سال های اخیر گفت: ایجاد بنادری مانند بندر امام، احداث اسکله های پست پاناماکس برای پهلوگیری کشتی های بزرگ حمل نفت و میعانات گازی در عسلویه و بوشهر، توسعه بندر شهیدرجایی طبق آخرین الگوهای بندرسازی که با اجرای آن ظرفیت عملیات کانتینری کشور به 5 میلیون TEU افزایش خواهد یافت و توسعه بندر چابهار برای تحقق محور شرق از جمله این اقدامات است.
وی درعین حال با بیان اینکه «امروز حمل و نقل کانتینری در دنیا جایگزین حمل فله شده است»، تأکید کرد: هنوز ظرفیت های ترانزیتی ما در مقایسه با دنیا و حتی کشورهای همسایه کافی نیست.
به گفته قاسمی، کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس با توسعه بنادری نظیر ام صلال و جبل علی به ظرفیت عملیاتی 15 تا 20 میلیون TEU کانتینر در سال رسیده اند و کشوری مانند سنگاپور که تنها مساحت جزیره قشم ایران دوونیم برابر آن است؛ سالانه 25 میلیون TEU کانتینر را جابجا می کند.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه با اشاره به سیاست های کشور برای توسعه ناوگان تجاری و حمل نفت، تأکید کرد: درحال حاضر بخش زیادی از ترانزیت نفت ایران از سوی شركتهای خارجی انجام می شود و باید با توسعه ناوگان سهم خود از ترانزیت نفت را افزایش دهیم.
وی افزود: برای توسعه ناوگان دریایی کشور هم باید نسبت به خرید از خارج و هم سفارش به صنایع داخلی اقدام کرد تا از توان صنایع کشتی سازی در بحث اشتغالزایی و توسعه اجتماعی مناطق محروم ساحلی کشور استفاده شود.
قاسمی با اشاره به تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی تصریح کرد: با وجود اینكه قانون حمایت از صنایع دریایی تصویب شده، بسترهای اجرای آن فراهم نشده است و در صورت رفع اشكالات، این قانون می تواند نقش مهمی درحمایت از صنعت كشتی سازی و توسعه ناوگان دریایی كشور ایفا كند.