جالب است ۰
در حالیکه با طرح انتقادها و واکنش‏های جامعه صنعتی و دریایی کشور، شرکت حفاری شمال مدتی از در تعامل و گفت‏وگو با سازندگان داخلی برآمده بود؛ ظاهرا مدیرعامل این شرکت دور تازه حملات به سازندگان داخلی را کلید زده است.
به گزارش مارین نیوز، هدایت‏الله خادمی در تازه‏ترین اظهارات خود بار دیگر با طرح ادعای نبود سازنده دکل حفاری (اعم از خشکی و دریایی) در داخل، تلویحا طرفداران ساخت داخل را به «خیانت به منافع کشور» از باب از دست رفتن فرصت‏های فعالیت در میادین مشترک متهم کرد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال که در میزگرد تخصصی «چالش‏ها و فرصت‏های حمایت از ساخت داخل دکل‏های حفاری» سخن می‏گفت؛ با تأکید بر اینکه «موضوع توسعه و تأمین دکل‏های حفاری به دلیل تاثیر مستقیم بر توسعه یافتگی صنعت نفت و اقتصاد ملی ایران مسأله‏ای استراتژیک است»، یادآور شد: در چنین مسأله استراتژیکی نباید تسلیم آرمان گرایی و شعارپردازی شویم؛ چرا که هرگونه تصمیم اشتباه امروز، از سوی نسل آینده ایران قابل پذیرش نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت حفاری شمال، هدایت‏الله خادمی افزود:‏ اگر جریان مدعی ساخت دکل در داخل باعث کاهش توان ملی در برداشت از میادین مشترک شود؛ یک زیان جبران ناپذیر به آینده اقتصاد ایران وارد آمده است.
 
وی در این نشست ادعای وجود سازندگان دکل حفاری در ایران و ورشکستگی آنها به دلیل واردات دکل از خارج را «بحث‏های بی‏پایه و اساس» خواند و گفت: اگر سازنده واقعی دکل در ایران وجود داشت، طی 3 دهه گذشته چرا این حجم دکل از خارج وارد ایران شده است و چرا هم اکنون بسیاری از مجموعه‏های توانمند ایرانی در پی وارد کردن دکل از خارج هستند؟
 
وی با یاد آوری اینکه «یک شرکت ایرانی چند سال پیش سفارش ساخت دکل حفاری خشکی را به شرکت فجر شیراز داد»، گفت: کار ساخت این سازه به دلیل نداشتن استاندارد‏های لازم متوقف شد، این در حالی بود که آن شرکت، دستگاه حفاری خود را به مدت یک ماه برای مهندسی معکوس در اختیار شرکت فجر شیراز گذاشت و خسارت ناشی از این کار را به دلیل حمایت از ساخت داخل قبول کرد، اما این دستگاه به دلیل این که قابل تست نبود بدون استفاده باقی ماند.
 
 مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: به یاد دارم که سال‏ها قبل یکی از پیمانکاران بزرگ صنعت نفت در بخش دریا با چندین واسطه از چین دکل خشكي وارد و به اسم دکل ساخت داخل آن را افتتاح کرد. اکنون هم گویا عده ای به دنبال همین روش هستند؛ در حالیکه می‏دانید میادین نفت و گاز کشور عرصه شعارپردازی و فریب کاری نیست.
 
خادمی‏در ادامه افزود: بسیاری از مدعیان ساخت دکل در ایران قبلا نمره مردودی در این حوزه آورده‏اند مثلا یکی از مدعیان ساخت دکل حفاری در ایران 6 سال قبل به شرکت ملی حفاری مراجعه کرد و ادعا کرد که می‏تواند دستگاه حفاری خشکی با قدرت 3000 اسب بخار تولید کند، متعاقب این ادعا مبالغی هم بعنوان پیش‏پرداخت به شرکت یادشده اعطا شد اما پس از چندی ضمن بازدید از خط تولید ادعایی این شرکت ملاحظه شد که شرکت مدعی تنها یک زمین متروکه بدون هیچ نوع امکانات ساخت در اختیار دارد.
 
خادمی‏افزود: همان شرکت هنوز ادعای توانمندی در ساخت دکل 3000 اسب بخار می‏کند؛ در حالیکه فعالان صنعت حفاری واقعا فرصت آزمون و خطا و تاثیرپذیری از شعارگرایی را ندارند.

وی ادامه داد: اگر سازنده دکل در ایران وجود دارد، چرا بعد از ٣٠ سال به جز دکل دریایی هندی و چینی، دکلی ساخته نشده و یا چرا هفت دکل دیگر از خارج برای حفاری میدان گازی پارس جنوبی به خلیج فارس وارد کردیم. در حالیکه می‏توانستیم با خرید و مالکیت دکل برای جمهوری اسلامی ‏ایران در مدت سه سال سرمایه اختصاص یافته در ساخت دکل‏ها را بازگردانیم.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تأکید بر اینکه «در ساخت دکل‏های حفاری در ایران باید واقعیت‏ها را به زبان آورد و از دورغ پردازی خودداری کرد»، یادآور شد: موضوع دکل‏های حفاری به دلیل اینکه با توسعه میادین نفت و گاز و در نهایت با توسعه ملی ایران گره خورده؛ بسیار مهم و حیاتی است. در این مسأله پای منافع ملی در میدان‏های مشترک در میان است، نباید این واقعیت را کتمان کرد که هم اکنون دانش ساخت دکل به صورت کافی در داخل وجود ندارد.

وی افزود: لازم است تا تمام دست اندرکاران و فعالان صنعت نفت و حفاری به اظهارات رسانه‏ای و حرف‏های دلالان در این زمینه توجه نکنند. نباید میدان‏های مشترک را به دلیل آرزوی ساخت دکل در ایران معطل نگه داریم؛ چرا که اگر چنین کاری صورت گیرد در حقیقت به مردم ایران خیانت کرده‏ایم.
 
خادمی ‏با بیان اینکه «سازندگان داخلی دکل باید نگاه صادراتی داشته باشند»، گفت: اگر کسی ادعای ساخت داخل دارد، نباید توان خود را معطوف و منحصر به تأمین نیازهای دو شرکت بزرگ یعنی شرکت‏های ملی حفاری و حفاری شمال بکند؛ شرکت‏های سازنده واقعی که خود را دکل ساز می‏نامند نباید تنها منتظر دو شرکت حفاری شمال و ملی حفاری برای دریافت سفارش باشند؛ شرکتی که نگاه صادراتی نداشته باشد اصولا نمی‏تواند دکل بسازد. به همین دلیل سؤال من این است که آیا شرکت‏های مدعی ساخت دکل در ایران نمی‏توانند دکل‏های خود را به مشتریان متعدد موجود در منطقه عرضه کنند؟
 
خادمی تأکید کرد: معتقدیم هرکسی که ادعا دارد باید ابتدا دکل‏های حفاری را بومی‏ کرده و سپس نسبت به تولید از منابع هیدروکربنی اقدام کنیم؛ در حقیقت با الزامات و حقایق منافع ملی آشنا نیست که این موضوع جای تأمل دارد.
 
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: بعنوان نمونه، یکی از شرکت‏های داخلی مدعی ساخت تاپ درایو، قیمت ساخت این تجهیز را بیش از دو میلیون و ٣٨٠ هزار دلار و زمان تحویل آن را ١٣ ماهه اعلام کرده، این در حالی است که سازندگان آسیایی قادرند این دستگاه را با هزینه یک میلیون و ٣٥٠ هزار دلار تهیه و هزینه آن را ٩٠ روز پس از نصب دریافت می‏کنند.
 
وی با بیان اینکه «نمی‏توان توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه را معطل  آرمان و آرزوی ساخت داخل دستگاه حفاری گذاشت»، گفت: زیرساخت‌های بومی‏سازی دستگاه حفاری در ایران وجود ندارد تا بتوانیم دستگاه حفاری ایرانی بسازیم. بنابراین، باید سریعا دستگاه حفاری را تأمین کرده  و میادین را توسعه دهیم؛ ضمن آنکه خوب است  وزارت نفت به صورت موازی از شرکت‌هایی که ادعای ساخت دکل دارند، حمایت می‏کند و درصورت موفقیت در ساخت دکل بر اساس استانداردهای جهانی، می‌توانند وارد بازار شوند.
 
خادمی‏افزود: تنها مرجع دارای صلاحیت برای اظهار نظر در مورد شمار دکل‏های حفاری مورد نیاز در سال‏های آینده، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران است نه شرکت‏های پیمانکار.
 
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با یادآوری اینکه «در زمان وزارت غلامحسین نوذری در وزارت نفت کمیته‏ای به نام کمیته بررسی تأمین دکل، متشکل از برخی متخصصان صنعت نفت تشکیل شد»، گفت: پیشتر یکی از شرکت‏های نفتی ایرانی قصد داشت در قالب تفاهمنامه همکاری میان ایران و اندونزی چندین دکل هندی را با نرخ اجاره روزانه ٢٢٠ هزار دلار به ایران وارد کند، اما این کمیته به شدت با این کار مخالفت کرد و پس از مذاکره با مقامات کشور، بند قراردادی مربوط به تأمین دکل از تفاهمنامه میان دو کشور به دلیل بالا بودن قیمت حذف شد.
 
وی ادامه داد: بعدها کمیته بررسی تأمین دکل وزارت نفت با طرف هندی مذاکره کرد و همان دکل‏هایی که آن شرکت نفتی قصد داشت با قیمت اجاره روزانه ٢٢٠ هزار دلار به کشور وارد کند با قیمت کمتر از ١٥٨ هزار دلار وارد ناوگان حفاری خلیج فارس کردیم.

خادمی ‏با یادآوری اینکه «پیش از این در وزارت نفت کمیته  بررسی تأمین دکل‏های حفاری وجود داشته است»، گفت: تشکیل دوباره این کمیته یکی از ضرورت‏های موجود برای رفع ابهام‏های موجود در زمینه ساخت دکل‏های حفاری است.

https://marinenews.ir/vdch6-nz.23nq-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما