جالب است ۰
مجری طرح توسعه فازهای یک و دو بندر شهیدرجایی گفت: روند توسعه فاز دوم بندر شهیدرجایی در بخش زیرساخت طبق برنامه پیش رفت؛ اما در مورد تجهیزات به علت تحریم‏ها از برنامه عقب ماندیم.


به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر قربانی، معاون فنی مؤسسه مکین، امروز در جریان بازدید شرکت‏کنندگان شانزدهمین همایش صنایع دریایی از بندر شهیدرجایی افزود: طبق برنامه باید تا پایان سال 2014 فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی به بهره‏برداری می‏رسید. اماخرید جرثقیل‏های دروازه‏ای (گنتری کرین‏) این فاز به دلیل تحریم با تأخیر مواجه شده است.

وی با بیان اینکه «دو پروژه توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار و فازهای اول و دوم بندر شهیدرجایی بطور همزمان از سوی قرارگاه خاتم آغاز شد»، درعین حال گفت: به علت پتانسیل بالفعل بیشتر، روند توسعه بندر شهیدرجایی با سرعت بیشتری پیش رفت.

معاون فنی مؤسسه مکین با بیان اینکه «مناقصه توسعه بندر شهیدرجایی در سال 81 با حضور شرکت‏های بین‏المللی برگزار شد و در هر دو فاز قرارگاه خاتم با اختلاف قابل‎‏توجه برنده مناقصه شد»، افزود: به علت آنکه بسیاری از ساخت‏وسازهای این پروژه برای اولین بار در کشور انجام می‏شد؛ در بخش‏هایی از مشارکت خارجی هم استفاده شد.

وی هدف از اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی را افزایش ظرفیت کانتینری این بندر به 6 میلیون TEU در سال ذکر کرد و افزود: با اجرای این طرح، امکان پهلودهی به کشتی‏های نسل ششم و هفتم کانتینری در ایران فراهم می‏شود.

قربانی ابعاد این کشتی‏ها را 400 متر طول، 59 متر عرض و با آبخور 15.5 متر عنوان کرد و افزود: در این راستا، 3020 متر اسکله کانتینری نسل ششم و هفتم از نوع دیافراگم وال بتنی تی شکل، 6060 متر زیرسازه ریل گنتری کرین و 21 میلیون مترمکعب لایروبی انجام گرفت.

وی از ساخت آرماتورهای عظیم دیواره بندر و اتصالات مکانیکی در طراحی بتن مورد نیاز این بندر برای اولین بار در کشور در قالب فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی خبر داد و گفت: ساخت چنین سازه‏هایی در بخش عمران و بتن‏های دریایی تا پیش از این، در کشور قابل تصور نبود.

https://marinenews.ir/vdcizwar.t1auz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما