ناو گروه اعزامی ارتش، اوایل سال آینده به ماموریت اقیانوس اطلس اعزام می شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن نیز 5 ماه است.
اقیانوس اطلس به صورت شمال به جنوب در میان سه قاره اروپا، آفریقا و آمریکا قرار داردنیروی دریایی ارتش از سال 1387 با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن اقدام به اعزام ناوگروههای متعدد کرده و تاکنون 59 ناوگروه به ماموریت های طولانی مدت رفته اند که عمده این اعزام ها به همین منطقه خلیج عدن بوده است.البته برخی ناوگروهها نیز به مناطق دیگر نظیر جنوب شرق آسیا، جنوب افریقا، دریای مدیترانه و اقیانوس آرام و دریای چین رفته اند.روال کار بر این است که حداقل دو یگان شناوری به این ماموریت ها اعزام شده و بعضا در بنادر برخی کشورهای خارجی نیز حضور مییابند.در این میان گاها یگانهای پروازی (بالگرد) نیز با برخی شناورهایی که قابلیت حمل دارند اعزام شده و در برخی موارد معدود، یگان های زیرسطحی (زیردریایی) نیز به همراه آنها اعزام می شوند.
"خارک" در ماموریت ناوگروههای نداجا در اقیانوس آرام نیز حاضر بوداز جمله این تغییرات، تعویض و نوسازی دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن است.بین 3 تا 5 سال زمان صرف این تغییرات شده و ناو خارک در خرداد ماه سال جاری نیز همراه با ناو گروه 54 نداجا راهی ماموریت خلیج عدن شد.شناور دیگری که در ماموریت اقیانوس اطلس حاضر خواهد بود، ناوشکن سهند است که اخیرا به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب اضافه شده است.
ناوشکن سهند در 10 آذر 97 به ناوگان دریایی ارتش الحاق شداین ناوشکن با طول 97 متر، جدیدترین ساخته کارخانجات نداجا از پروژه موج است که نسبت به نمونه های قبلی این پروژه یعنی جماران و دماوند از پیشرفت های بیشتری برخوردار است که برای نمونه می تواند به تغییر در سازه این ناو و برخورداری آن از سیستم رانش جدید اشاره کرد.اعزام این ناوشکن به ماموریتی با این مختصات، درحالیکه تنها حدود یک ماه از عملیاتی شدن آن میگذرد، نشانه ای از اطمینان فرماندهان به این شناور است.هرچند هم ناو خارک و هم ناو سهند قابلیت حمل انواع بالگردها را نیز دارند، ولی هنوز اعلام نشده که در این ماموریت از یگان های پروازی نیز استفاده خواهد شد یا خیر.
در صورت انتخاب این مسیر، این ماموریت از لحاظ سیاسی نیز پیام های متعددی خواهد داشت چراکه می بایست از کانال سوئز که در اختیار کشور مصر قرار دارد عبور کندناوگروه های نداجا پیش از این نیز دو مرتبه تا نیمی از این مسیر را رفته و وارد دریای مدیترانه شده اند.
ناو خارک اولین بار در بهمن سال 89 به همراه ناوشکن الوند از کانال سوئز عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شدمسیر دوم جنوب آفریقاست که در صورت انتخاب آن، شناورهای اعزامی باید از اقیانوس هند به سمت جنوب افریقا رفته و با عبور از دماغه امید نیک وارد اقیانوس اطلس شوند.