کد خبر: ۱۲۸۹۰
تعداد بازدید: ۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

بدترین وضعیت خوردگی جهان در منطقه خلیج فارس

مدیر مركز تحقیقات ساختمان و مسكن واحد خلیج فارس گفت: از لحاظ مقداریون كلر در هوا كه باعث خوردگی بتن می‏شود؛ منطقه خلیج فارس بدترین شرایط دنیا را دارد.

سیدطاها طباطبایی عقدا در گفت‏وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: وجود رطوبت بسیار بالا و یون كلر موجود در هوا موجب خوردگی آرماتورهای كار گذاشته شده در بتن می‏شود كه منجربه افزایش حجم میلگردها و ترك خوردن بتن و از هم پاشیده شدن آن می‏شوند.

به گفته وی، منطقه خلیج فارس برای ساخت و ساز به خصوص احداث ساختمان بتونی و فلزی شرایط كاملا ویژه‏ای دارد؛ طوری كه متفاوت از دیگرنقاط كشور است.

وی با بیان اینكه «مدت 20 سال است كه اساتید دانشگاه و مركز تحقیقات ساختمان و مسكن روی این موضوع در این منطقه كار و تاكنون راه‏حل‏هایی نیز ارایه كرده‏اند»، یادآورشد: نتیجه این مطالعات در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ذكر شده است.

در این مبحث مقررات ویژه ای برای ساخت بتن در حاشیه خلیج فارس در نظرگرفته شده كه دردسترس همگان به خصوص سازمانهای نظام مهندسی وشركتهای ساختمانی و پیمانكاری قرار دارد.

طباطبایی ازدیگر عوامل مهم خوردگی درحاشیه خلیج فارس به «استفاده بی‏رویه از آب برا ی ساخت بتن» اشاره كرد و گفت: دراین مناطق باید در هر100 كیلوگرم سیمان حداكثر40 لیتر آب مصرف شود و برای ایجاد كارآیی بهتربتن بایستی حتما از فوق روان‏كننده استفاده كرد. فوق روان‏كننده ماده‏ای شیمایی است كه به میزان خیلی كم به بتن اضافه می‏شود و كارایی بتن را برای اجرا زیاد می‏كند.

مدیر مركز تحقیقات ساختمان و مسكن واحد خلیج فارس با بیان اینكه «كارخانه‏های سیمان حداقل استانداردها را در تولید محصول اجرا می‏كنند»، افزود: از آنجایی كه در اكثریت پروژه‏ها از روان‏كننده و نسبت آب به سیمان (استاندارد) استفاده نمی‏شود، بهترین راه حل اضافه كردن فوق روان‏كننده به تركیبات سیمان ( خشك) در كارخانه است.

این مقام مسؤول یكی از مهم ترین راه حل‏ها برای جلوگیری از خوردگی در ساختمان‏های بتنی، تولید سیمان ویژه برای مناطق حاشیه خلیج فارس نام برد و گفت: متأسفانه درحال حاضر هیچیك از كارخانه‏ها به آن عمل نمی كنند.

ارسال نظر