پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
در حالی که آمریکا فشار تحریمها را بر زنجیره نفت ایران تشدید میکند، بنادر چین با پذیرش محمولههای نفتکشهای تحریمشده، به شریک کلیدی تهران تبدیل شدهاند. اما این همکاری شکننده تا کجا دوام خواهد آورد؟
معاونت وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با همکاری دانشگاه صنعت نفت و انجمن مهندسی شیمی ایران، یک نشست تخصصی یک روزه با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانهای در صنعت کشتیرانی با حضور نمایندگان ارگانها و سازمانهای مختلف برگزار خواهد کرد.
انفجار مهیب یک کشتی باری حامل محموله خطرناک در دریای سرخ، خسارات سنگینی به کشتی وارد کرد، اما این حادثه تلفات جانی نداشت.
بریتانیا با همراهی 21 کشور دیگر در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، رهبری تلاشی را برای مقابله با کشتیهای دارای پرچم جعلی بر عهده گرفته است. گزارشهای ارائهشده به IMO نشان میدهد تعداد این کشتیها تنها در 22 ماه اخیر بیش از دو برابر شده و به 223 مورد رسیده است.
در آگوست ۲۰۲۲، یکی از نفتکشهای این شبکه با نام «ونیائو» ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام ونزوئلا را بارگیری کرد. این کشتی پس از بارگیری به مدت دو هفته در ساحل برزیل لنگر انداخت و سپس به سمت چین حرکت کرد.
با اعلام خبر ممنوعیت ورود نفتکشهای تحریمی، سهام اپراتور نفتکش فرانتلاین بیش از ۹ درصد جهش کرد
قطع شدن واردات نفت خام ایران به چین میتواند موقتی باشد. یک منبع چینی خریدار نفت خام ایران میگوید: پالایشگاههای چینی از خرید نفت ایران خودداری میکنند و منتظرند ببینند آیا فروشندگان نفت خام ایران میتوانند محمولهها را به نفتکشهای غیرتحریمی منتقل کنند یاخیر اما نهایتاً به نظر میرسد احتمالاً ایران راهحلی پیدا کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از برنامهریزی برای راهاندازی خط مسافری بین بندر انزلی و بندر کاسپین تا پیش از نوروز خبر داد. همچنین رایزنیها با طرف روسی برای ورود نخستین کشتی کروز به بندر انزلی در حال انجام است و تلاشها برای تقویت زیرساختها و جذب سرمایهگذاران ادامه دارد.
ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی ۲۰ سال، نیازمند نوسازی فوری است تا جایگاه استراتژیک کشور در تجارت بینالمللی حفظ شود. اما این مهم نیازمند سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری و هماهنگی دولت و بخش خصوصی است.
ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی بالا و مشکلات فنی، به یکی از موانع اصلی در رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است. این گزارش ابعاد این چالش و راهکارهای پیشنهادی را بررسی میکند.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران :
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: به دنبال فشارهای ناشی از تحریم، بخش خصوصی در صنعت کشتیرانی ورود کرد و امروز ۳۰ شرکت کشتیرانی ۱۰۰ درصد خصوصی در کشور فعال هستند.
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران، گفت: در صورت وقوع رایزنیهای موفق با طرف های تجاری کشور، میزان اثر تحریمهای اتحادیه اروپا به ۳۰ الی ۴۰ درصد از حوزه فعالیت کشتیرانی محدود خواهد شد.
شرکتهای حملونقل کانتینری تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ برای ساخت ۵۲۲ کشتی جدید دوگانهسوز سفارش دادهاند. بر اساس دادههای دریافتی، ۳۰۳ فروند از این کشتیها صرفاً با گاز طبیعی مایع (LNG)، ۲۱۶ فروند با سوخت متانول، دو فروند با سوخت هیدروژن و یک فروند نیز با سوخت آمونیاک طراحی و ساخته میشوند. این در حالی است که هنوز استانداردهای لازم برای سوختهای سبز از سوی سازمان بینالمللی دریانوردی یا سایر مؤسسات و سازمانهای مردمنهاد اعلام نشده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان عضویت کشورهای ایران، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، پاکستان، عراق و عمان در کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی، خبر از انتخاب ایران به عنوان نایب رییس کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی داد.