پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
بریتانیا با همراهی 21 کشور دیگر در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، رهبری تلاشی را برای مقابله با کشتیهای دارای پرچم جعلی بر عهده گرفته است. گزارشهای ارائهشده به IMO نشان میدهد تعداد این کشتیها تنها در 22 ماه اخیر بیش از دو برابر شده و به 223 مورد رسیده است.
در آگوست ۲۰۲۲، یکی از نفتکشهای این شبکه با نام «ونیائو» ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام ونزوئلا را بارگیری کرد. این کشتی پس از بارگیری به مدت دو هفته در ساحل برزیل لنگر انداخت و سپس به سمت چین حرکت کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از برنامهریزی برای راهاندازی خط مسافری بین بندر انزلی و بندر کاسپین تا پیش از نوروز خبر داد. همچنین رایزنیها با طرف روسی برای ورود نخستین کشتی کروز به بندر انزلی در حال انجام است و تلاشها برای تقویت زیرساختها و جذب سرمایهگذاران ادامه دارد.
ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی ۲۰ سال، نیازمند نوسازی فوری است تا جایگاه استراتژیک کشور در تجارت بینالمللی حفظ شود. اما این مهم نیازمند سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری و هماهنگی دولت و بخش خصوصی است.
ناوگان دریایی ایران با میانگین سنی بالا و مشکلات فنی، به یکی از موانع اصلی در رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است. این گزارش ابعاد این چالش و راهکارهای پیشنهادی را بررسی میکند.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران :
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: به دنبال فشارهای ناشی از تحریم، بخش خصوصی در صنعت کشتیرانی ورود کرد و امروز ۳۰ شرکت کشتیرانی ۱۰۰ درصد خصوصی در کشور فعال هستند.
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل دریایی ایران، گفت: در صورت وقوع رایزنیهای موفق با طرف های تجاری کشور، میزان اثر تحریمهای اتحادیه اروپا به ۳۰ الی ۴۰ درصد از حوزه فعالیت کشتیرانی محدود خواهد شد.
شرکتهای حملونقل کانتینری تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ برای ساخت ۵۲۲ کشتی جدید دوگانهسوز سفارش دادهاند. بر اساس دادههای دریافتی، ۳۰۳ فروند از این کشتیها صرفاً با گاز طبیعی مایع (LNG)، ۲۱۶ فروند با سوخت متانول، دو فروند با سوخت هیدروژن و یک فروند نیز با سوخت آمونیاک طراحی و ساخته میشوند. این در حالی است که هنوز استانداردهای لازم برای سوختهای سبز از سوی سازمان بینالمللی دریانوردی یا سایر مؤسسات و سازمانهای مردمنهاد اعلام نشده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان عضویت کشورهای ایران، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قطر، پاکستان، عراق و عمان در کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی، خبر از انتخاب ایران به عنوان نایب رییس کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی داد.
بانکرینگ به مثابه پمب بنزین دریایی برای خرده فروشی فراورده های سنگین پالایشی (از جمله نفت کوره و نفت گاز) جهت تأمین سوخت کشتی هاست. حال باید دید زنجیره ارزش صنعت بانکرینگ ایران شکل می گیرد؟
با تقسیم ۸۰ درصد از سود در مجمع عادی عمومی سالیانه:
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عادی عمومی سالیانه خود به ازای هر سهم، ۲۳۳۰ ریال بین سهامداران حقوقی و حقیقی سود تقسیم کرد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تصویب انجام بانکرینگ در برنامه هفتم توسعه به دلایل عدم تحقق این مهم در برنامه های قبلی اشاره کرد و گفت: از آنجا که در برنامه های قبلی در رابطه با بانکرینگ صرفا کلی گویی شده بود در برنامه هفتم وظایف تمامی دستگاه ها برای انجام این کار به طور دقیق مشخص شد.
مطابق با قوانین سازمان بینالمللی دریانوردی از سال ۲۰۲۰ استفاده از نفت کوره با گوگرد کمتر از ۰.۵ درصد یا گازوئیل با گوگرد کمتر از ۰.۱ درصد در کشتیها اجباری شد. در حال حاضر تناژ تولیدی داخل نفت کوره کم گوگرد، پایین و قیمت تحویل آن بالا است. هیچ ضمانتی برای تحویل نفت کوره و گازوئیل وجود ندارد و سبد سوخت بانکرینگ به دلیل عدم مجوز برای اختلاط سوخت نیز متنوع نیست.