۲۴ تير ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۳
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
در اقدامی راهبردی، مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) موفق شد با انجام تعمیرات اساسی و نصب سامانه تصفیه آب توازن بر روی یک نفتکش غول‌پیکر، گامی بزرگ در مسیر بومی‌سازی فناوری‌های دریایی و حفظ جریان صادرات نفت کشور بردارد. این پروژه که یکی از الزامات جدید دریانوردی کشتی ها می باشد به‌صورت کامل اجرا شده، نمادی از توان مهندسی داخلی و اقتدار صنعتی ایران در حوزه تعمیرات سنگین دریایی به شمار می‌رود
با اجرایی شدن کنوانسیون بین‌المللی هنگ‌کنگ برای بازیافت ایمن و سازگار با محیط زیست کشتی‌ها، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۴، حدود ۱۶ هزار فروند کشتی با ظرفیت ۷۰۰ میلیون تُن (DWT) اوراق شوند. این رقم نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجهی در بازیافت کشتی‌ها نسبت به دهه گذشته است و جنوب آسیا همچنان پیشتاز این صنعت خواهد بود.
مارین نیوز منتشر می‌کند:
مارین‌نیوز با دعوت از فعالان صنعت دریایی برای به اشتراک‌گذاری تجارب ارزشمندشان، روایتی الهام‌بخش از حسن رضا صفری رئیس هیئت‌ مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران منتشر می‌کند؛ خاطره‌ای از تصمیم هوشمندانه جایگزینی شناورهای سنتی با لندینگ‌کرافت که توسعه حمل‌ونقل دریایی ایران را رقم زد و هشداری است به آزمون و خطاهای بی‌پایان کنونی.
در حالی که قوانین جدید آمریکا در صنعت کشتی‌سازی با هدف کاهش وابستگی به چین و تقویت ناوگان داخلی این کشور در حال شکل‌گیری است، فرصتی بی‌نظیر برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم شده که می‌تواند با توافق ایران و آمریکا، صنعت کشتی‌سازی ایران را متحول کند؛ اما آیا این فرصت در سایه چالش‌های دیپلماتیک و رقابتی قابل تحقق است؟
با حکم معاون وزیر و رئیس هیأت عامل ایدرو، سعید جعفری به ‌عنوان سرپرست مجتمع کشتی‌ سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) منصوب شد.
وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فنّاوری عمان با هدف توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دریایی، برنامه‌ای برای ایجاد تأسیسات بازیافت کشتی با استفاده از فناوری‌های سبز پیشرفته اعلام کرد. این پروژه، صنعت اوراق کشتی را با رعایت استانداردهای ایمنی بین‌المللی مدرن‌سازی می‌کند و فرصت‌های اقتصادی جدیدی را در بنادر شنه و مسیره از طریق مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌آورد.
سال ۲۰۲۴ شاهد رشد بی‌سابقه سفارش کشتی‌های با سوخت جایگزین بود. طبق گزارش DNV، ۵۱۵ کشتی با سوخت جایگزین سفارش داده شد که ۳۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بود. گاز طبیعی مایع (LNG) به‌عنوان سوخت اصلی انتخاب شد و ۲۶۴ سفارش را به خود اختصاص داد.
کارخانه‌های کشتی‌سازی چین بالاترین میزان سود را از رونق قرارداد‌های ۴ ساله اخیر کشتی‌های کانتینری برده‌اند به گونه‌ای که در حال حاضر ۷۲ درصد از ۸.۳ میلیون TEU سفارش‌های در دست ساخت را در اختیار دارند در حالی‌که کارخانه‌های کشتی‌سازی کره جنوبی و ژاپن به ترتیب ۲۲ درصد و ۵ درصد را در دست دارند.
ضعف صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده، به‌رغم اهمیت استراتژیک آن برای امنیت ملی، در برابر رشد سریع چین به چالشی جدی بدل شده است. سرهنگ بازنشسته جفری ال. سیوی در مقاله‌ای، دلایل این عقب‌ماندگی، تأثیرات آن بر آمادگی نیروی دریایی و راهکارهای پیشنهادی برای بازسازی ظرفیت‌های کشتی‌سازی آمریکا را بررسی کرده است.
در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴، ساخت بزرگ‌ترین کشتی باری الکتریکی خالص با ظرفیت ۱۰,۰۰۰ تن در استان هوبئی چین به‌طور رسمی آغاز شد. این کشتی نوآورانه برای انقلاب در حمل‌ونقل باری با قابلیت‌های بدون انتشار آلاینده طراحی شده است.
فرسودگی ناوگان دریایی ایران به یکی از چالش‌های بزرگ کشور تبدیل شده است؛ چالشی که محدودیت‌های جدی در تردد کشتی‌ها و کاهش توان صادراتی را به دنبال دارد. سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خواستار اقدام فوری دولت برای نوسازی این ناوگان و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی دریامحور شده است.
ظرفیت مازاد حمل‌ونقل کانتینر از ۴ درصد در سال ۲۰۲۴ به حدود ۸ درصد در سال آینده میلادی خواهد رسید. بدین ترتیب تحویل ساخت‌وساز‌های جدید در سال ۲۰۲۵ حتی با وجود بحران دریای سرخ، مازاد ظرفیت را دو برابر خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: کشتی سازی صدرا در شمال در مرحله ساخت اولین شناور‌ها قرار دارند و این شناور‌ها می‌توانند به شکلی تداوم یابند که سفارش‌های بیشتری برای ساخت آنها دریافت شود.
هم اکنون ساخت و بازسازی ۲۳ شناور در مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو در دست اجرا است.