۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
تازه های سایت
وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فنّاوری عمان با هدف توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دریایی، برنامه‌ای برای ایجاد تأسیسات بازیافت کشتی با استفاده از فناوری‌های سبز پیشرفته اعلام کرد. این پروژه، صنعت اوراق کشتی را با رعایت استانداردهای ایمنی بین‌المللی مدرن‌سازی می‌کند و فرصت‌های اقتصادی جدیدی را در بنادر شنه و مسیره از طریق مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌آورد.
سال ۲۰۲۴ شاهد رشد بی‌سابقه سفارش کشتی‌های با سوخت جایگزین بود. طبق گزارش DNV، ۵۱۵ کشتی با سوخت جایگزین سفارش داده شد که ۳۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ بود. گاز طبیعی مایع (LNG) به‌عنوان سوخت اصلی انتخاب شد و ۲۶۴ سفارش را به خود اختصاص داد.
کارخانه‌های کشتی‌سازی چین بالاترین میزان سود را از رونق قرارداد‌های ۴ ساله اخیر کشتی‌های کانتینری برده‌اند به گونه‌ای که در حال حاضر ۷۲ درصد از ۸.۳ میلیون TEU سفارش‌های در دست ساخت را در اختیار دارند در حالی‌که کارخانه‌های کشتی‌سازی کره جنوبی و ژاپن به ترتیب ۲۲ درصد و ۵ درصد را در دست دارند.
ضعف صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده، به‌رغم اهمیت استراتژیک آن برای امنیت ملی، در برابر رشد سریع چین به چالشی جدی بدل شده است. سرهنگ بازنشسته جفری ال. سیوی در مقاله‌ای، دلایل این عقب‌ماندگی، تأثیرات آن بر آمادگی نیروی دریایی و راهکارهای پیشنهادی برای بازسازی ظرفیت‌های کشتی‌سازی آمریکا را بررسی کرده است.
در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۴، ساخت بزرگ‌ترین کشتی باری الکتریکی خالص با ظرفیت ۱۰,۰۰۰ تن در استان هوبئی چین به‌طور رسمی آغاز شد. این کشتی نوآورانه برای انقلاب در حمل‌ونقل باری با قابلیت‌های بدون انتشار آلاینده طراحی شده است.
فرسودگی ناوگان دریایی ایران به یکی از چالش‌های بزرگ کشور تبدیل شده است؛ چالشی که محدودیت‌های جدی در تردد کشتی‌ها و کاهش توان صادراتی را به دنبال دارد. سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خواستار اقدام فوری دولت برای نوسازی این ناوگان و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی دریامحور شده است.
ظرفیت مازاد حمل‌ونقل کانتینر از ۴ درصد در سال ۲۰۲۴ به حدود ۸ درصد در سال آینده میلادی خواهد رسید. بدین ترتیب تحویل ساخت‌وساز‌های جدید در سال ۲۰۲۵ حتی با وجود بحران دریای سرخ، مازاد ظرفیت را دو برابر خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: کشتی سازی صدرا در شمال در مرحله ساخت اولین شناور‌ها قرار دارند و این شناور‌ها می‌توانند به شکلی تداوم یابند که سفارش‌های بیشتری برای ساخت آنها دریافت شود.
هم اکنون ساخت و بازسازی ۲۳ شناور در مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو در دست اجرا است.
انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن برگزاری جلسات و مذاکراتی با متولیان و متقاضیان سرمایه گذاری در فراخوان اول(شناسایی متقاضیان ساخت 10 فروند PSV) طرح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تامین خدمات شناوری شرکت ملی نفت ایران با انجام کاری کارشناسی و تحقیقاتی به بررسی و تحلیل دلایل عدم موفقیت این طرح تا کنون پرداخته و نتایج حاصله را طی نامه ای به مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران و شورایعالی صنایع دریایی کشور اعلام نمود.
۲۹.۱ درصد از ناوگان کشتیرانی جهانی فعلی از اسکرابر استفاده می‌کنند و ۲۵.۷ درصد از کشتی‌های جدید در حال ساخت نیز به این سیستم مجهز خواهند بود. با کاهش هزینه نصب، این سیستم مورد استقبال مالکان کشتی قرار گرفته است.
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در بازدید از روند تعمیر و نگهداری کشتی ‌های این شرکت در ایزوایکو گفت: تعمیرات شناورهای مختلف در کشور به شکل بومی و با تکیه بر توان داخلی برای شرکت تأسیسات دریایی و صنایع نفت و گاز مسرت ‌بخش است.
مدیرعامل ایزوایکو در آیین کلنگ زنی مجتمع فولادسازی فراطرح گفت: این پروژه هماهنگ با زنجیره تولید در ساخت کشتی است و می تواند بخش قابل توجهی از فولاد زنگ ‌نزن مورد نیاز ایزوایکو و سایر کشتی ساز های داخلی را تأمین کند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: تسهیلات مورد نیاز از سوی این صندوق برای تعمیر و ساخت و تغییر کاربری شناورها کشتی ها در صنایع داخلی داده می شود.