کد خبر: ۱۲۹۰۲
تعداد بازدید: ۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

قایق بادبانی روباتیك به دنبال ثبت ركورد طولانی‌ترین سفر دریایی

محققان اتریشی با طراحی قایق بادبانی روباتیك Roboat به دنبال شكست ركورد طولانی‌ترین سفر دریایی بدون نیاز به دخالت انسانی هستند.

به گزارش مارین نیوز به نقل از Technologic Vehicles ، محققان انجمن علوم نوآورانه رایانه اتریش امیدوارند قایق بادبانی روباتیك ASV Roboat بتواند 150 مایل دریایی (276 كیلومتر) را ظرف 100 ساعت و بدون نیاز به دخالت انسانی طی كند.

این قایق روباتیك تنها برای وارد كردن مختصات مقصد نهایی به دخالت انسان نیاز دارد و قایق در طول مسیر به صورت خودمختار با توجه به وضعیت جهت وزش باد، تغییر جهت می‌دهد.

قایق روباتیك Roboat كه پیش از این در مسابقات جهانی قایق‌های روباتیك پیروز شده، در اصل یك قایق بادبانی كوچك است كه برای آموزش‌های اولیه به كودكان طراحی شده است.

انرژی مورد نیاز قایق از طریق پانل‌های خورشیدی فراهم می‌شود. در صورت آفتابی بودن هوا، پانل‌ها قادر به ذخیره 285 وات انرژی هستند و در كنار آن سلول سوختی متانول انرژی مكمل قایق را پشتیبانی می‌كند.

حسگرهایی شامل موقعیت‌یاب جهانی (GPS)، قطب نما، سرعت سنج باد برای مسیریابی دقیق در قایق روباتیك بكار گرفته شده‌اند. سیستم ارتباطی بی سیم نیز امكان ردیابی قایق و دانلود داده‌های دریایی جمع‌آوری شده را برای محققان فراهم می‌كند.

از دیگر برنامه‌های محققان در این سفر دریایی، جمع‌آوری داده‌ها از نهنگ‌های اقیانوس اطلس عنوان شده است. به همین منظور میكروفون‌های زیرآبی برای ضبط صدای نهنگ دندان دار (harbor porpoise) در معرض خطر انقراض در زیر قایق تعبیه شده‌اند.

محققان امیدوارند بتوانند از این طریق به اطلاعات ارزشمندی در خصوص مسیرهای مهاجرت، جفت گیری و رفتار ارتباطی این حیوانات دست پیدا كنند. در آینده نیز می توان از این فناوری برای ضبط صدای سایر پستانداران دریایی نیز استفاده كرد.

فناوری قایق Roboat علاوه بر سازگاری با محیط زیست می‌تواند در سیستم خودكار هدایت قایق‌ها، عملیات جست‌وجوی دریایی، محاسبات هواشناسی و شناسایی نشت نفت مورد استفاده قرار گیرد.

سابقه طراحی قایق‌های بادبانی روباتیك به سال 2005 میلادی و شكل گیری رقابت Microtransat برای عبور از اقیانوس اطلس باز می گردد. تاكنون هیچ قایق بادبانی روباتیكی موفق به انجام این سفر نشده است.

سفر این قایق روباتیك 9 جولای (19 تیر) آغاز می‌شود.

ارسال نظر